اسناد فروش تسلیحات شیمیایی انگلیس به عربستان سعودی

نماینده انگلیس دیشب در شرایطی در جلسه شورای امنیت، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد که بنا بر گزارش خود منابع انگلیسی، در طول سه سال تهاجم وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن، ارسال تسلیحات از لندن به ریاض افزایش چشمگیری یافته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، شب گذشته در جریان جلسه شورای امنیت، قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی انگلیس برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن از سوی روسیه وتو شد.

در ابتدای جلسه شب گذشته شورای امنیت، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل با متهم کردن ایران به ارسال تسلیحات به یمن، مدعی شد ایران برخی بند‌های قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را نقض کرده است.
قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت، در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۱۵ (۲۵ فروردین ۹۴) در رابطه با جنگ داخلی یمن ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل تصویب شد و بدون اشاره به عملیات نظامی عربستان در خاک یمن، نیرو‌های نظامی در یمن را تحریم تسلیحاتی کرد.

اما نماینده انگلیس دیشب در شرایطی در جلسه شورای امنیت، ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد که بنا بر گزارش خود منابع انگلیسی، در طول سه سال تهاجم وحشیانه ائتلاف سعودی به یمن، ارسال تسلیحات از لندن به ریاض افزایش چشمگیری یافته است.

همچنین سعودی‌های متجاوز در طول این سه سال حمله به مردم مظلوم یمن، در بعضی موارد از تسلیحات ممنوعه شیمیایی نیز استفاده کرده‌اند؛ به طوری که شماری از یمنی‌ها بویژه ساکنان صنعا بر اثر استنشاق گاز‌های سمی ناشی از بمب‌هایی که عربستان بر سر مردم ریخته شهید شدند.

اعتراف مقام انگلیسی به مشارکت در کشتار مردم یمن
سخنگوی وزارت دفاع انگلیس سال گذشته طی مصاحبه‌ای به راشاتودی گفت: «انگلیس به طور مستقیم در عملیات نظامی عربستان مداخله نمی‌کند، اما از نیرو‌های نظامی این کشور حمایت می‌کند و در راستای بخشی از توافقات پیشین، تسلیحات هدایت شونده در اختیار عربستان می‌گذارد».

پس از اظهارات سخنگوی وزارت دفاع انگلیس، یکی از اعضای کمپین مبارزه با تجارت تسلیحات طی مصاحبه‌ای اعلام کرد، «بمباران سعودی‌ها منجر به فاجعه انسانی در یمن شده و اکنون می‌دانیم که تسلیحات انگلیس به این امر اختصاص داده شده‌اند».

سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس
همچنین کمپین مبارزه با تجارت تسلیحات (CAAT)، در همان مقطع زمانی که ارسال تسلیحات شیمیایی از انگلیس به عربستان مطرح بود، اعلام کرد که عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات انگلیس است و از سال ۲۰۱۰ تجهیزاتی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.

با وجود آنکه اسناد غیرقابل انکاری در تجهیز و تسلیح عربستان سعودی توسط آمریکا و انگلیس وجود دارد، مقامات و مسئولان این کشور‌ها در نمایش‌هایی همچون جلسه شب گذشته شورای امنیت، با بی شرمی و وقاحت تمام، جمهوری اسلامی ایران را مقصر بحران یمن و تجهیز نیرو‌های مردمی این کشور معرفی می‌کنند.

اگر می‌شد؛ به جای یک موشک صد موشک به آن‌ها می‌دادیم
این امر در حالی است که مقامات کشورمان بار‌ها اعلام کرده‌اند که نه تنها سلاح و موشک بلکه هیچگونه اقلامی از سوی ایران روانه یمن نمی‌شود و دلیل این امر محاصره ظالمانه این کشور توسط سعودی‌ها و مزدوران آنهاست.

مقام معظم رهبری روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه در جریان دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش، حمایت از کشتار مردم یمن و ظلم به آنان را نمونه‌های آشکاری از ظلم آمریکایی‌ها دانستند و فرمودند: «مبارزین و مجاهدین یمنی محاصره‌اند، به آن‌ها چیزی نمی‌شود رساند؛ اگر می‌شد رساند ما به جای یک موشک صد موشک به آن‌ها می‌دادیم. اما نمی‌شود به این‌ها چیزی رساند؛ مظلومند.»

کد خبر: 911326

وب گردی

وب گردی