مخالفت شورای امنیت در صدور قطعنامه علیه ایران، شکست آمریکا و انگلیس است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مخالفت شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد آمریکا و انگلیس در صدور قطعنامه جدید علیه ایران، شکست سختی برای آنها و نشانه اقتدار این کشور است.

به گزارش ایسکانیوز،کمال دهقانی فیروزآبادی روز سه شنبه در گفت وگویی در ارزیابی خود از مخالفت شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه پیشنهادی بریتانیا را درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن و موافقت با قطع نامه روسیه گفت: از ابتدا شورای امنیت قصد داشت قطع نامه ای را به تصویب برساند که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی یمن و ادامه ماموریت نیروهای سازمان ملل متحد در یمن برای مهار بحران را تا فوریه 2019 تمدید کند.
وی افزود: در این میان، آمریکا و انگلیس قصد داشتند ضمن تمدید این قطعنامه، اتهاهای واهی خود مبنی بر دخالت ایران در امور یمن و ارسال موشک از سوی ایران به یمن را در این قطعنامه بگنجانند ولی نهایتا کشورهای عضو شورای امنیت با این اتهامات آنان مخالفت کردند.
نماینده مردم تفت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنان تلاش داشتند با این پیشنهاد تمام توجه ها را به سمت ایران سوق دهند تا دخالت ها و جنایات آنان در یمن دیده نشود، این اقدام برای توجیه اقدامات خودشان بود تا دنیا متوجه نشود که آنان چه جنایاتی در یمن می کنند.
دهقانی فیروز آبادی گفت: این پیشنهاد در ادامه سناریو هایی است که آمریکا از چندی پیش علیه ایران آغاز کرده است، این سناریو سازی از آن جا آغاز شد که نیکی هیلی با نمایش گذاشتن موشک هایی ادعاهایی مبنی بر ایرانی بودن آن داشت.
وی یادآور شد: این پیشنهاد آمریکا، انگلیس و فرانسه نوعی فرصت طلبی آنان بود، آنان می خواستند این گونه ناکامی هایشان را در یمن به گردن ایران بیاندازند و افکار عمومی جهان را فریب دهند.
وی گفت: روسیه با تیزبینی جلوی اقدامات آنان ایستاد و کشورهایی مانند چین نیز با این پیشنهاد به صراحت مخالفت کردند.
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اگر قرار است نام کشوری در این قطع نامه بیاید نام آمریکا، انگلیس و فرانسه است که با کمک به عربستان جنایات زیادی را در یمن انجام می دهند و 20 میلیون یمنی را دچار قحطی کرده اند.
دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد نوعی آبروریزی برای آمریکا، انگلیس و فرانسه بود که در نهایت روسیه آبروی شورای امنیت را خرید، زیرا با تصویب آن پیشنهاد افکار عمومی جهان به این اقدامات می خندید.
این نماینده مجلس در ادامه این سوال را مطرح کرد که این کشورها تا چه زمانی می خواهند افکار عمومی جهان را فریب دهند و تا کی می خواهند روی اقدامات جنایت مدارانه خود در یمن سرپوش بگذارند؟چرا پروژه ایران هراسی را در دنیا ایجاد کرده اند؟
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، این اقدام آمریکا، انگلیس و فرانسه را کاملا سیاسی دانست و گفت: نهایتا اعضای شورای امنیت با پیشنهاد بریتانیا مخالفت و با پیشنهاد متوازن روسیه موافقت کردند.
دهقانی فیروز آبادی اظهار داشت: از نکات جالب این است که آمریکا و انگلیس و فرانسه با پیشنهاد روسیه موافقت کردند یعنی به اشتباه خود با این اقدام اقرار کردند و اهداف شوم خود را لو دادند.
وی اضافه کرد: آنان می خواستند از فرصت استفاده و ایران را محکوم کنند ولی نهایتا کشورهای شورای امنیت با آنان همراهی نکردند و زمانی که متوجه شدند اجماع حاصل نمی شود مجبور شدند پیشنهاد روسیه را بپذیرند.
به گزارش ایسکانیوز، روسیه روز دوشنبه هفتم اسفند پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا را درباره تمدید تحریم های تسلیحاتی یمن که در آن نسبت به نقض این تحریم ها توسط ایران ابراز نگرانی شده بود، وتو کرد.
در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا با اشاره به گزارش کارشناسان سازمان ملل تصریح شده بود که ایران اقدامات لازم برای جلوگیری از ارسال تسلیحات به یمن براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را انجام نداده است.
پس از رد این پیش نویس، روسیه پیش نویس قطعنامه تازه ای را ارائه کرد ، قطعنامه پیشنهادی روسیه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد. این قطعنامه همچنین ماموریت کارگروه (کارشناسان مستقل) را برای یک سال تمدید می کند.

منبع:ایرنا

303

کد خبر: 911357

وب گردی

وب گردی