اعلام روز رسمی انتقال سفارت آمریکا به قدس و چندنکته

تصمیمی که ترامپ در 15آذرماه 96مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس و در واقع اعلام رسمی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گرفته بود، می رود تا با دعوت نتانیاهو از سران کشورها و شخص ترامپ برای شرکت در مراسم روز نکبت (24 اردیبهشت 97) یعنی روز اشغال فلسطین برای اعلام رسمی این طرح، جامه عمل بپوشد.

تصمیمی که ترامپ در 15آذرماه 96مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس و در واقع اعلام رسمی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گرفته بود می رود تا با دعوت نتانیاهو از سران کشورها و شخص ترامپ برای شرکت در مراسم" روز نکبت"(24 اردیبهشت 97) یعنی روز اشغال فلسطین برای اعلام رسمی این طرح، جامه عمل به خود بپوشاند. در این خصوص نکاتی قابل توجه هستند که در زیر ذکر می گردد.

1-نادیده گرفتن جایگاه شورای امنیت توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی: اگر چه شورای امنیت به عدم تایید این طرح رای داده بود اما آمریکا با حق وتوی خود در سازمان ملل ،توانست به طور عملی همچنان این طرح را زنده و قابل اجرا نگه دارد و به واکنش کشورهای عضو شورای امنیت هم توجهی نکند؛به گونه ای که وزنه همه کشورها را در یک ترازو قرار داده و وزنه رژیم صهیونیستی را در ترازوی دیگر و در نهایت وزنه این رژیم سنگین تر از وزنه کشورهای تاثیرگذار عضو شورا بوده است. این امر خود باید مورد توجه کشورهای عضو شورای امنیت قرار گیرد زیرا در واقع به نوعی نادیده گرفتن جایگاه آنان در این نهاد بین المللی است. امید می رود با واکنش عملی این کشورها که برای بازیابی جایگاه شان صورت گرفته ،از منظر افکار عمومی جهانی مورد سوال قرار نگیرند.

از سویی دیگر، به نظر می رسد در صورت عملی شدن طرح ترامپ، سازمان ملل به طور عملی کارایی خود را در حوزه تاثیرگذاری و تصمیم سازی از دست داده و از حیز انتفاع ساقط شود ،به گونه ای که این احتمال وجود دارد تا نتایج ناخوشایندی مانند وقوع جنگ های منطقه ای و جهانی دیگر را شاهد باشیم زیرا با رجوع به تاریخ جامعه ملل که بعد از جنگ جهانی اول شکل گرفت یکی از دلایل بروز جنگ جهانی دوم ناکارآمد شدن این نهاد بین المللی بوده است .اگر کارایی سازمان ملل دچار خدشه شود ( که رژیم صهیونیستی و آمریکا در حال سوق دادن این سازمان به این سمت و سو هستند) این احتمال وجود دارد که جنگ جهانی دیگری شکل بگیرد که در انحصارگرایی این دو کشور ریشه داشته باشد.

2-آزمون تاریخی کشورهای عربی-اسلامی : بعد از اعلام رسمی انتقال سفارت آمریکا از سوی ترامپ ،واکنش هایی از سوی کشورها و مردم در اقصی نقاط جهان (کشورهای اروپایی و حتی در خود آمریکا) به این طرح نشان داده شد که توام با اعتراضات و برگزاری تظاهرات و همایش هایی سیاسی بوده است. به نظر نگارنده ، واکنش عملی کشورهای عربی و امت های آنان می تواند در روند تصمیم گیری نهایی و عملیاتی شدن آن تاثیر گذار باشد. این در حالی است که اقدام این کشورها تاکنون از دیپلماسی و ساز و کارهای نهفته شده در آن و بیانیه دادن ها فراتر نرفته است . باید منتظر بود تا واکنش عملی اتحادیه عرب را در قبال عملی شدن این تصمیم آمریکا مشاهده کنیم. هرچند به نظر می رسد با توجه به روابط اقتصادی و تجاریی که میان برخی از کشورهای عربی با آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد و با در نظر گرفتن منافع اقتصادی شان در تعامل و تبادل تجاری با این دو کشور ، عکس العمل های اعراب تحت الشعاع منافع اقتصادی کشورهای عربی قرار بگیرد . مگر این که از سوی کشورهای عربی یک تصمیم عملی و جدی قابل اعتماد در دو سطح سیاسی _ بین الملل و اقتصادی برای مقابله با تصمیم آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفته شود. از این رو، کشورهای عربی در یک آزمون تاریخی مهم و سرنوشت ساز منطقه ای و جهانی قرار دارند.

3- پیامدهای اجرایی شدن تصمیم ترامپ: شاید اولین تاثیری که این تصمیم ترامپ در افکار عمومی جهانی به طور عام و در میان امت اسلامی – عربی به طور خاص داشته باشد، افزایش نفرت از خودش در وهله اول به عنوان رییس جمهور آمریکا و در مرحله دوم از آمریکا به عنوان کشوری که حامی اقدامات رژیم صهیونیستی است، باشد. دومین تاثیر آن را می توان در افزایش تنش و درگیری منطقه ای مشاهده کرد . به طور یقین ره آورد اجرایی شدن این تصمیم ترامپ صلح برای فلسطینی ها و امنیت برای آنان و منطقه نخواهد بود بلکه تشدید درگیری ها را به دنبال خواهد داشت . تاثیر سوم این تصمیم ترامپ را می توان احتمال بروز جنگی در منطقه و جهان دانست (البته با شکل گیری شرایطی مانند واکنش عملی و نظامی کشورهای عربی و غیر عربی در قبال این تصمیم ترامپ). جنگی که آغازگر آن هر کشوری باشد ابعاد آن فراتر از سطح منطقه خواهد بود و بسیاری از بازیگران منطقه ای و بین المللی را درگیر خواهد نمود.

از این رو، باید بازیگران منطقه ای و بین المللی نسبت به عواقب اجرایی و عملی شدن تصمیم ترامپ هشدارهای لازم را داده و وی را از این تصمیم بازدارند. اگر چه یک مهلت دو ساله برای اجرایی شدن آن در نظر گرفته شده بود اما به نظر می رسد با فشارهای رژیم صهیونیستی این مهلت زودتر از آنچه که فکر می شد در حال عملیاتی شدن است، به گونه ای که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلب بیشتر کشورهای اروپایی از در احساسات و ابزار تحریک و تشجیع وارد شده و از رهبران کشورهای اروپایی خواسته است تا همانند ترامپ در انتقال سفارتخانه هایشان شجاعت داشته باشند.

نویسنده:حبیب ساسانی

*کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای*

کد خبر: 911379

وب گردی

وب گردی