بیمه معتادان ،انگیزه ای برای گذر ازعذاب اعتیاد/ نوزادان متولد شده از مادران معتاد خماری و درد جسمانی دارند

با وجود اینکه حدود ۱۰ سال از مصوب شدن بیمه درمان معتادان در ستاد مبارزه با مواد مخدر و ۸ سال از زمان ورود آن به قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد بیمه درمان معتادان همچنان معطل مانده و اجرایی نشده است ومی توان گفت فقط در همان سال های اول کاربیمه معتادان پیگیری شد و متاسفانه تا به امروز به نتیجه نرسیده است.

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز: بیمه درمان معتادان در اواخر سال ۱۳۸۶ با موافقت رئیس‌جمهور وقت در ستاد مبارزه با موادمخدر به تصویب رسید. بر اساس این طرح قرار شد حدود یک‌میلیون معتاد تحت‌پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گیرند.بیمه معتادان از مواردی است کف تحولی شگرف در وضعیت درمانی معتادان به‌ویژه معتادان بی‌بضاعت ایجاد می‌کند. بسیاری از این معتادان از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند و همین امر ممکن است آنها را به سمت اعتیاد های پرخطرتر سوق دهد و یا به سمت جرم های دیگر بکشاند. اما این بیمه به معتادان این امکان را می دهد که برای درمان های کوتاه مدت و بلند مدت پشتوانه ای داشته باشند تا با این انگیزه درمان را به تعویق نیاندازند رفع مشکل هزینه درمان میتواند اولین گام در جهت سوق دادن معتاد برای درمان باشد اما برای این بیماران اهمیت درمان های روانی کمتر از درمان های دارویی نیست زیرا که عدم توانایی ارتباط با جامعه علاوه بر انزوا آنها را به سمت گذشته هدایت می کند.

بیمه معتادان ،انگیزه ای برای گذر ازعذاب اعتیاد

کاترین وکیلی یکی از اعضای تیم درمانگر اعتیاد در این مورد می گوید: با وجود اینکه حدود ۱۰ سال از مصوب شدن بیمه درمان معتادان در ستاد مبارزه با مواد مخدر و ۸ سال از زمان ورود آن به قانون مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد بیمه درمان معتادان همچنان معطل مانده و اجرایی نشده است.زمانیکه دکتر براتی رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر بودند کاربیمه معتادان پیگیری شد ولی متاسفانه تا به امروز هم نتوانستیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: درصدی از این بیمه را باید فرد معتاد یا خانواده ها بطور شخصی پرداخت کند اما خانواده معتادان در این زمینه همکاری نمی کنند و خود معتادان نیز در بیشتر موارد اشتغال به کار ندارند و عموما بیکار هستند و در صد بسیار کمی از معتادان با توجه به اطلاعات فرم هایی که ما در پرونده داریم سی روز را در ماه بطور کامل کار می کنند به همین دلیل تامین آن بخشی از هزینه که مختص به فرد است عملا مختل است در این مرحله یک نظام دولتی باید حمایت و پشتیبانی را انجام بدهد اما متاسفانه هنوز بودجه ای در این زمینه در نظر گرفته نشده است به همین دلیل با وجود تمام تلاش های پیگیر که در این سالها توسط بهزیستی و انجمن های اعتیاد صورت گرفته هنوز این اتفاق نیافتاده است.

وکیلی که مدیر اولین مرکز تخصصی ترک الکل نیز بوده ادامه داد: معتادانی که نیازمند بستری هستند به داروهایی احتیاج دارند که تامین این داروها در بخش خصوصی باید انجام شود و تنها درصدی از این هزینه ها می تواند با بیمه شدن معتاد تامین شود و برخی از این بیماران اعتیاد ثانویه دارند و این نوع اعتیاد نیازمند درمان اولیه است به عنوان مثال بسیاری از این معتادان در گیر مشکلات روحی و روانی هستند و برای مراجعه به پزشک و بستری شدن در بیمارستانهای روانپزشکی نیازمند هزینه هایی است که اگر بیمه باشند توسط بیمه پرداخت می شود.

تولد 20 نوزاد معتاد در روز

چندی پیش مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که با افزایش گرایش دختران و زنان ایرانی نسبت به مصرف مواد مخدر در ایران سالیانه 7هزار و 500 نوزاد معتاد متولد می شوند و سرنوشت نوزادانی که از مادران معتاد متولد می شوند در صورتیکه از بدو تولد تحت درمان قرار نگیرند بسیار اسفناک خواهد بود. باتوجه به جمعیت (7%) زنان معتاد در کشور، دفتر سلامت وزارت بهداشت برای گرفتن این نوزادان از مادران معتاد دست به اقداماتی زده است چرا که این نوزدان با مشکلات متعددی به دنیا می آیند که در صورت مداوا نشدن چرخه اعتیاد در کشور را توسعه می دهند.

این نوزادان با توجه به مادر تغذیه خوبی ندارند( LBWنوزادان کم وزن در هنگام تولد) و به دلیل وزن کم احتیاج به مراقبت های ویژه دارندو باید برای آنها درمان اعتیاد آغاز شود وتحت درمان ترک وابستگی به مواد مخدرPre natal care قرار گیرند ودر اغلب موارد بلافاصله پس از تولد برای نوزادان درمان متادونئ را شروع می کنیم.

کاترین وکیلی در مورد تولد نوزادان معتاد به خبرنگار ایسکانیوز گفت: وقتی زنان در سنین باروری درگیر اعتیاد ‌شوند، طبیعتا بر میزان تولد نوزادان معتاد افزوده می‌شود. این نوزادان در قسمت های پایین شهر و حاشیه شهرها و یا در روستا های اطراف که کنترل خیلی کمتر هست متولد می شوند.

وی با اشاره به اینکه زنان معتاد چون بارداری های کنترل شده ندارند معمولا تعداد زیادی از فرزندانشان را از دست می دهند گفت: مادرانی که موفق به زایمان می شوند فرزندان معتاد به دنیا می آورند و فرزندان آنان از لحظه تولد معتاد تلقی می شوند و بیشتر ان آی سی های(NICU) ما در بیمارستان ها در گیر این مطلب هستند این بچه ها که با اعتیاد به دنیا میآیند از لحظه اول تولد در داخل (ان ای سی یو ) تحت مراقبت های ویژه هستند این نوزادان با توجه به وضعیت مادر از تغذیه خوبی برخوردار نیستند و به دلیل وزن کم احتیاج به مراقبت های ویژه دارندو گاهی هم نارس متولد می شوند.

وکیلی گفت: باید برای درمان اعتیاد نوزادان ( LBWنوزادان کم وزن در هنگام تولد) از بدو تولد آغاز شود وتحت درمان ترک وابستگی به مواد مخدرPre natal care قرار گیرند و در اغلب موارد بلافاصله پس از تولد برای نوزادان درمان را شروع می کنیم. نوزادان متولد شده از مادران معتاد نیز خماری و درد جسمانی دارند و در حوزه اعتیاد روانی این نوزادان با خدشه اعصاب و روان متولد می‌شوند.

وی تاکید کرد: مراحل سم‌زدایی اعتیاد نوزادان باید به‌شکل طولانی مدت و متناسب با موادمخدر مصرفی مادر باشد. در واقع این کودکان و مشکلات متعاقب حاصل از تولد آنها موضوعی است که نهادهای مسئول را مجاب می کند تا از باردارشدن زنان معتاد ممانعت کنند.

وی درمورد آمار اعلام شده تولد 20 نوزاد معتاد در روزگفت: از نظر من به واقعیت نزدیک است هرچند که ما به دلایلی محاسبه دقیقی نداریم.

کاترین وکیلی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران به دنبال درمان نمی روند و یا نوزادان قبل از رسیدن به تولد از بین می روند گفت: تعدادی هم در بیمارستان ها شمارش نمی شوند و یک سری هم با مراجعه به ماماهای محلی از تولد نوزادانشان بی اطلاع هستیم با این دلایل قطعا آمار های ما نمی تواند دقیق باشد.

وی در پایان گفت: مهمترین موضوع برای مبارزه با اعتیاد، پیشگیری است و اقدامات پیشگیرانه از اعتیاد دارای اهمیت زیادی است و اطلاع‌رسانی موثر پیرامون خطرات این پدیده گام دوم برای ریشه کن کردن معضل اعتیاد است.

705

کد خبر: 911391

وب گردی

وب گردی