حمایت قاطعانه استاندار خراسان شمالی از حوزه فرهنگ و هنر

استاندار خراسان شمالی در نشستی صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر حمایت قاطعانه خود از این حوزه را اعلام داشت و گفت: هنر به معنای همه ی نیاز های راستین یک جامعه است و بنابراین جامعه هنرمندان جهت ارتقاء و جبران نیازها برای ما ارزشمند هستند و بنابراین ما نیازمند حرفها و فعالیت های عملی آنان هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا صالحی در این نشست سه ساعته پس از شنیدن دغدغه ها و مطالبات نماینده های جامعه هنری، اظهار داشت: تفکرات و تقویت و توسعه توانمندی ها و نقاط قوت باید مبناء باشد و انتظار ما از هنرمندان کمک به فرهنگ سازی و اشاعه این نگاه در تمامی اقشار جامعه است.

صالحی با بیان اینکه با دادن حکم به مسئولین سواد به آنان تزریق نمی شود، افزود: شنیدن مشکلات ، دغدغه ها و مطالبات بحق اصحاب فرهنگ و هنر می تواند برای ما در برنامه ریزی های مختلف موثر باشد و بنابراین اصحاب فرهنگ و هنر برنامه های پیشنهادی خود برای ارتقاء نشاط اجتماعی را ارائه دهند تا ما بر اساس اولویت ها و اعتبارات آنها را مدون و اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: بروز محدودیت ها در اجرای فعالیت های هنری مانند موسیقی به دلیل وجود برخی قوانین و مقرارت می باشد و برای ما مبناء کار قوانین و مقررات، بخش نامه ها، دستورالعمل ها و تفاهم نامه های درون استانی است و حتی اگر با خیلی از آنها مخالف باشیم، مخالفت فکری و تئوری ما در مقام اجرا متفاوت است.

صالحی مطرح کرد: ترویج تفکر ترجیح مصالح عمومی و ملی بر منافع شخصی و فردی نیازمند فرهنگ سازی با نگاه هنرمندانه است که مشارکت همگانی لازمه تحقق این امر می باشد.

وی بیان داشت: استراتژی درستی برای رشد کمی و کیفی نشریات استانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مشخص شود و همچنین برنامه ای مدون با بیان اعتبارات مورد نیاز تا سال 1400 نیز ارائه گردد.

صالحی با تاکید بر انجام فعالیت های پژوهشی تصریح کرد: در استان هیچ مشکلی برای تامین اعتبار مورد نیاز در حوزه فرهنگ و هنر به هر تعداد طرح پژوهشی که مورد تایید و تصویب حوزه مربوطه باشد، وجود ندارد.

نمانیده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: دانشنامه فرهنگی و هنری استان مصوب شده است و در سال ۹۷ اعتبارات لازم برای آن اختصاص داده خواهد شد و همچنین طراحی نماد استان و المان شهری از سوی فرماندار بجنورد و سرپرست معاون سیاسی استانداری پیگیری شود.

محمد رضا صالحی در ادامه بر حمایت از صنعت چاپ کتاب و آلبوم موسیقی، احصاء سالن های ادارات و دستگاه های اجرایی برای انجام کارهای فرهنگی و هنری، تهیه بانک اطلاعاتی از توانمندی های استان در بخش فرهنگ و هنر، افزایش تعداد پلاتوها محلی برای نمایش تئاتر در مرکز استان و همچنین ایجاد این محل ها در شهرستان ها، بیان اتفاقات خاص استان با نغمه و موسیقی محلی و پیگیری جهت معرفی خراسان شمالی به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور تاکید داشت.

صالحی خاطر نشان کرد: قبل از پایان سال جاری با وزیر فرهنگ و ارشاد جهت پیگیری جهت معرفی خراسان شمالی به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور دیدار خواهم داشت و از صاحب نظران این حوزه می خواهم پیشنهادات خود برای غنی سازی مباحث و مطالب جلسه جهت اقناع وزارتخانه متبوع ارائه دهند.

تاسیس و راه اندازی مکتبخانه موسیقی استان از موراد طرح شده در این نشست بود که صالحی در این مورد تاکید کرد: سابقه این موضوع جهت بررسی ارائه شود و صالحی همچنین از آمادگی استان برای راه اندازی پژوهشکده و آموزشکده موسیقی خبر داد.

در ادامه این نشست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم اظهار داشت: وضعیت اعتبارات فرهنگی خراسان شمالی نسبت به کل کشور متوسط رو به بالاست اما این اعتبارات پاسخگوی مطالبات بحق جوامع هنری نیست و بنابراین خواستار تقویت اعتبارات در حوزه فرهنگ و هنر استان هستیم.

حسین فرخنده افزود: ایجاد زمینه های مشارکت هنرمندان برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در حوزه فرهنگ و هنر، تقویت تشکل های هنری، ایجاد فضای مناسب برای اجرای عمومی موسیقی و واگذاری مجمتع های فرهنگی هنری به بخش خصوصی با هدف افزایش بهره وری و در آمد از شمار سیاست های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی است.

901

کد خبر: 911397

وب گردی

وب گردی