نوع جدید برده داری آل سعود

سوء استفاده جنسی و داد و ستد کارگران فیلیپینی در عربستان سعودی، خشم مردم این کشور را برانگیخته و آنها خواستار توقف این سیاست آل سعود علیه کارگرانی که با امید تامین معاش خانواده های خود به دیار غربت عزیمت کرده اند، شدند.

به گزارش ایسکانیوز، هنوز تنش میان فیلیپین و کویت برسر کارگر آزاری فروکش نکرده بود که کارگران خانگی فیلیپینی شاغل در عربستان با ارسال پیام های مختلفی از دولت خود خواسته اند تا جلوی خرید و فروش آنها را توسط کارفرمایان عربستانی بگیرند. پس از کویت این دومین پرونده کارگران خارجی فیلیپنی در کشورهای عربی است که جنجال و التهاب دیگری در افکار عمومی این کشور به پا کرده است.

کارگران خانگی فیلیپینی با ارسال پیام‌های جداگانه ای از شهرهای جده، ریاض و دمام که در رسانه های آسیایی بازتاب یافته است، از دولت فیلیپین خواسته اند که به یاری آن ها بیاید.


در یکی از این پیام‌ها چنین نوشته شده است: ما امیدواریم که دولت به صورت جدی برای توقف این وضعیت اقدام کند. این وضعیت سال‌هاست که ادامه دارد و باعث شده تا بسیاری از زنان فیلیپینی مورد آزار و سوء استفاده قرار بگیرند.

فیل استار به نقل از نویسنده یکی از این پیام که از نام مستعار «آنجل» استفاده کرده و از «ریاض» این نامه را می‌نویسد گزارش داد: کارگران فیلیپینی درعربستان به مزایده گذاشته شده و توسط آژانس‌های استخدام فیلیپینی به صورت غیرقانونی به عربستان فرستاده می‌شوند.

«آنجل» در ادامه پیام خود می‌نویسد:‌ کاملا مشهود است که انگیزه کارفرمایانی که در این مزایده ها قیمت بالاتری پرداخت می‌کنند چیست – آن‌ها به دنبال سوء استفاده جنسی از مستخدم‌هایشان هستند.


وی همچنین گفت که مستخدمان از یک کارفرما به دیگر کارفرما مدام دست به دست می‌شوند و خیلی از کارفرمایان از طریق خرید و فروش مستخدمان، کسب درآمد می‌کنند.

این خرید و فروش و جا به جایی کارگران، بدون عقد قرار داد رسمی صورت می‌گیرد تا آسیب پذیری مستخدمان در برابر آزارها بیشتر باشد. کارفرمایان همچنین گذرنامه و برگه اقامت مستخدمان را پیش خود نگه می‌دارند.

«آنجل» در مورد وضعیت خود و احساسش در مورد خرید و فروش شدن می‌گوید: ترس از دست رفتن زندگی ام را دارم، مخصوصا وقتی فهمیدم که به مبلغ 24 هزار ریال سعودی (8 هزار و 414 دلار)‌ به یک کارفرمای دیگر فروخته شده ام.

او می‌گوید هفته گذشته در شبی که قرار بود از ریاض به دمام در پی واگذاری به کارفرمای جدیدی منتقل شود، گریخته و به خانه یک هم وطن فیلیپینی که در فضای مجازی با او آشنا شده بود، رفته است.

وی در این پیام گفته است : افراد زیادی را می‌شناسد که مانند خودش قربانی هستند.

همچنین گزارش شده که کارگر خانگی دیگری در دمام، بعد از آن که «قیمتش» به 28 هزار ریال عربستان افزایش یافته، 2 بار توسط کارفرمایش به فروش رفته است.

مقامات اداره امور کاری کارگران خارج از کشور فیلیپین (OWWA) نیز با صدور اطلاعیه ای در این خصوص اعلام کردند که شکایات بسیاری زیادی دریافت کرده اند.

رئیس این اداره دولتی از کارگران فیلیپینی شاغل در کشورهای خارجی خواست تا در صورت خرید و فروش شدن، سریعا به این اداره گزارش آن را بدهند.

فیلیپین 10 میلیون نفر کارگر خارجی در کشورهای مختلف جهان دارد که حدود 2 میلیون نفر از آنها در خاورمیانه و عمدتا کشورهای عربی کار می کنند. این کارگران یکی از منابع مهم درآمد زایی و رشد اقتصاد این کشور جنوب شرق آسیا هستند.

پس از آن‌که گزارش پیدا شدن جسد یک کارگر خانگی فیلیپینی در یخچالی در کویت منتشر شد، «رودریگو دوترته»، رئیس جمهور فیلیپین به شدت از وضعیت کارگران فیلیپینی در کشورهای خارجی انتقاد کرد.

وی فرمان منع ورود کارگران کشورش به کویت را صادر کرد و برای تخلیه 10 هزار نفر از آنها اقداماتی انجام داد و اعلام کرد: خشونت‌ها علیه کارگرانش در کشورهای عربی به قدری‌ است که بسیاری از فیلیپینی‌ها دست به خودکشی زده اند.

رئیس جمهوری فیلیپین چند روز قبل در یکی از تازه‌ترین اظهارات خود درباره وضعیت کارگران فیلیپینی خارج از کشور گفت: ما در حال حاضر مشغول بررسی هستیم تا بفهمیم در چه جاهایی هموطنان ما اعزام می‌شوند و با آن‌ها رفتار وحشیانه و غیرانسانی می‌شود.

کد خبر: 911448

وب گردی

وب گردی