صدرعاملی: جشنواره حسنات به بلوغ رسیده است

دبیر هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات، گفت: این جشنواره تنها رویداد هنری است که در  طول 6 دوره‌ برگزاری به همت بخش خصوصی برگزار شده است.

به گزارش ایسکانیوز از هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، رسول صدعاملی عصر سه‌شنبه در نشست خبری هفتمین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با اشاره به تغییر زمان برگزاری هفتمین دوره این جشنواره ملی اظهار کرد: این دوره از جشنواره با توجه به مشکلات مالی و کمبود اعتبار قرار است 22 تا 25 اردیبهشت ماه برگزار شود.

وی با بیان اینکه حسنات جشنواره اصفهانی است، افزود: پایگاه اصلی این جشنواره اصفهان است و همانند جشنواره اصفهان کسی نمی‌توانند در خصوص برگزاری و یا عدم برگزاری این جشنواره در دیگر شهرها اظهار نظر کند.

دبیر هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با تاکید بر اینکه حسنات تیکه‌گاه مناسبی برای فیلمسازان است، گفت: حسنات تنها جشنواره‌ای است که در طول 6 دوره‌ برگزاری به همت بخش خصوصی برگزار شده است و خصوصی مانده است.

وی با بیان اینکه موضوع جشنواره حسنات موضوعی جهان شمول است، اضافه کرد: همه هنرمندان امکان تولید فیلم با موضوعات جشنواره حسنات را دارند و نمی‌توان گفت موضوعیت این جشنواره دست فیلمسازان را بسته است.

صدرعاملی با بیان اینکه امروز جشنواره حسنات به بلوغ رسیده است، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مختلف مشکلات این جشنواره برطرف شود و با آرامش خاطر بیشتری جشنواره را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح یاران حسنات نیز گفت: حسنات در اصفهان هزاران نیروی بالقوه و علاقمند به عرصه فرهنگ و هنر دارد که می توانند پای برگزاری این جشنواره بایستند.

دبیر هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با بیان اینکه مشکل بزرگ ما در ارتباط با جشنواره‌ها توزیع مناسب تولیدات است، افزود: باید توجه داشته باشیم که بسیاری از تولیدات فیلم‌سازان جوان به دلیل پشتیبانی مناسب در آرشیو میماند و بهره‌برداری لازم را ندارند و باید مسئولان جشنواره‌ها برای این امر نیز برنامهریزی داشته باشند.

وی پایداری جشنواره حسنات در اصفهان را بسیار دغدغه آفرین برشمرد و گفت: این جشنواره ها در اولویت شهرداری‌های معتبر جهانی است چراکه موجب شورآفرینی و انرژی در جوانان می شود.

**معرفی هیات داوران و بزرگداشت ایرج طهماسب

صدرعاملی همچنین به برگزاری مراسم تجلیل از «ایرج طهماسب» نیز اشاره کرد و گفت: به منظور قدردانی از زحمات این هنرمند فرهیخته که سال‌هاست لبخند را بر لب مردم ایران نشانده است مراسم تجلیلی را برای وی برگزار می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه داوران هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان معرفی شده‌اند، اضافه کرد: از این رو مریم کشکولی، ابوالقاسم نظرپور و امیر سحر خیز در بخش پویانمایی، شادمهر راستین، کامپوزیا پرتوی و امرالله احمد جو در بخش فیلم‌نامه و کیومرث پور احمد، محسن امیر یوسفی، محمد رضا فروتن، فریدون خسروی، هومن بهمنش، تینا پاکروان و لیلا ارجمند داوران بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند هفتمین جشنواره حسنات هستند.

**امکان برگزاری جشنواره حسنات در دیگر کشورها نیز وجود دارد

حسین ملایی، رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه جشنواره حسنات در اردیبهشت ماه علی رغم همه مشکلات با شور بیشتری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: حسنات جشنواره بومی اصفهان است و به عنوان موسسه غیر انتفاعی تمام تلاش خود را برای برگزاری بهتر این جشنواره به کار می‌گیریم.

وی اظهار کرد: در طول سالیان گذشته در جریان جشنواره فیلم کودک و نوحوان قرار داشته‌ام و تجربه حضور در جشنواره‌هایی که نهادهای عمومی مختلف به عنوان حامی در پشت سر آنها حضور دارند را نیز دارم.

**نیکوکاری با تمام نیازهای بشری قابل تعریف است

وی با اشاره به اینکه با استفاده از تجارب این جشنواره‌ها، تلاش کردیم جشنواره حسنات را با امکاناتی بسیار کمتر از این جشنواره‌ها اما با کیفیتی بسیار مطلوب در شیوه برگزاری راه‌اندازی کنیم، اظهار داشت: امروز به اعتراف بسیاری ازهنرمندان رسول صدرعاملی همواره با کیفیت خوب برگزارشده است و امیدواریم این جشنواره بدون حاشیه ادامه پیدا کند.

ملایی با تاکید بر اینکه موضوع جشنواره با عنوان و فعالیت موسسه کانون نشر و ترویج فرهنگ اسلامی حسنات به عنوان برگزارکننده آن نیز تناسب دارد، تصریح کرد: نیکوکاری ابعاد زیادی دارد و با تمام نیازهای بشری قابل تعریف است.

ترویج نیکوکاری با زبان هنر در جشنواره حسنات

وی ادامه داد: ما با زبان هنر قصد تبیین این موضوع را داریم که زندگی اجتماعی بدون همکاری آحاد مردم با یکدیگر شدنی نیست و آلام و شادی‌های مردم با یکدیگر و همیاری آنها با هم مرتبط است.

رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با بیان اینکه از دوره سوم جشنواره حسنات، نهادهای مختلف به تناسب برای برگزاری جشنواره کمک کردند، گفت: در سال‌های گذشته شهرداری به ما کمک‌هایی برای برگزاری جشنواره ارائه کرد اما این نهاد نیز دچار مشکلات مالی شده است.

وی با تاکید بر ضرورت و همکاری نهادهای مختلف برای پایداری جشنواره حسنات، اضافه کرد: امروز با شهردار اصفهان جلسه‌ای داشته و زمان جشنواره را به اردیبهشت‌ماه منتقل کردیم و جلسه‌ای نیز با استاندار اصفهان خواهیم داشت تا همانند سالهای گذشته کمک نهادها را برای برقراری و پایدری جشنواره حسنات جذب کنیم.

ملایی تصریح کرد: امیداریم با اراده‌ای که در مجموعه هیئت مدیره حسنات و شهرداری وجود دارد همکاری های لازم انجام و جشنواره با کیفیت بهتری در اردیبهشت ماه 97 برگزار شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندانی که با جشنواره همکاری کردند از افراد کارگردان مطرح کشور هستند و این توجه و علاقه‌مندی هنرمندان برای ما مهم است، ابراز داشت: خارج از مناسبات سیاسی کشورها می توان به جشنواره های فیلم نگریست و اعتقاد داریم با توجه به ظرفیت‌های خوب جشنواره حسنات حتی امکان برگزاری آن در دیگر کشورها نیز وجود دارد.

رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشی از جریان زیبای احسان و نیکوکاری در اصفهان اشاره کرد و گفت: 490 قرض الحسنه فعال وجود دارد که از این میان 400 تا 500 هزار نفر در استان اصفهان به میزان‌های مختلف از آنها وام‌هایی با یک تا 4 درصد سود دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از سال 65 به بعد در موسسات خیریه صندوق های قرض الحسنه استان فعالیت داشتم که به واقع برای من قابل قایسه با دیگر مسئولیت هایم نیست.

**هفته فیلم حسنات برگزار می‌شود

محمد سعید عشاقی، جانشین رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات نیز در ادامه این نشست با اشاره به ارسال یک‌ هزار و 701 اثر به دبیرخانه جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان اظهار کرد: تهران، اصفهان و گیلان پیشتاز ارسال اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره بودند.

وی افزود: هنرمندان تهران 493، هنرمندان اصفهان 265 و هنرمندان گیلان با 101 اثر به دبیرخانه جشنواره حسنات ارسال کردند.

جانشین رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان با بیان اینکه در مجموع تعداد 676 اثر در بخش داستانی، 363 اثر در بخش مستند، 112مورد فیلم کوتاه پویانمایی و 550 اثر فیلمنامه به دبیرخانه جشنوراه هفتم ارسال شده است، اضافه کرد: در نهایت با نظر هیات انتخاب 93 اثر به بخش مسابقه هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان راه یافته است،.

وی اضافه کرد: از این تعداد 33 اثر در بخش داستانی ، 17اثر در بخش مستند ، 13 اثر در بخش پویانمایی و در 30 اثر در بخش فیلمنامه 30 اثر به بخش مسابقه راه یافته است.

عشاقی همچنین به برگزاری هفته فیلم حسنات در هفته احسان و نیکوکاری اشاره کرد و گفت: منتخب فیلم‌های شش دوره گذشته جشنواره در فرهنگسراهای اصفهان و مراکز فرهنگی 25 شهر و 19 استان کشور و از تاریخ 11 تا 14 اسفند ماه برگزار میشود.

**ارسال 600 اثر به بخش « هر شهروند یک فیلم کوتاه »

وی همچنین با اشاره به ارسال 600 اثر از شهروندان به بخش «هر شهروند یک فیلم کوتاه» در هفتمین دوره جشنواره حسنات افزود: این آثار با دوربین خانگی یا موبایل فیلمبرداری شده است.

جانشین رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با بیان اینکه مسایل مهم کشور را با توان حسناتی خود برجسته سازی می کنیم، تاکید کرد: به طور مثال فرار مغزها یکی از دغدغه های مهم برای کشور ماست و بر این اساس امسال در بخش تجلیل های جشنواره حسنات، تقدیر از انجمن‌های خیریه طوبی که حمایت از نخبگان علمی را برعهده دارند دربرنامه قرار داریم.

وی تجلیل از خیریه‌های برتر حمایت از معلولان و خیریه نذر اشتغال را نیز از دیگر برنامه‌های هقفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اعلام کرد و گفت: اهدای جایزه زاون قوکاسیان از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

عشاقی با اشاره به اینکه جشنواره حسنات به همت زاون قوکاسیان پایه‌گذاری شده و برای این منظور در نظر داریم هر سال در جشنواره شبی به یاد زاون را داشته باشیم، گفت: با مروری بر آثار مرتبط و اهدای جایزه و تندیس مهربانی به یاد زاون عزیز، یاد این هنرمند بزرگ را زنده نگه می‌داریم.

در پایان این نشست خبری از پوستر هفتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با هنرمندی لیلا اکبری نیز رونمایی شد.

502

کد خبر: 911502

وب گردی

وب گردی