2800 زندانی مهریه در کشور/ مهریه برچسب قیمت نیست

مدیرعامل ستاد دیه کشور موضوعات قضایی مربوط به مهریه‌های پرداخت نشدنی را یک معضل ملی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دوسوم زندانیان غیرعمد استان کرمان را بدهکاران مهریه شامل می‌شوند که این هرگز در شان دیار کریمان نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدلله جولایی در سفر به کرمان با علیرضا رزم‌حسینی استاندار و رمضان امیری مدیرکل زندان‌های استان دیدار کرد و گفت: در حال حاضر دوسوم زندانیان غیرعمد استان کرمان را بدهکاران مهریه شامل می‌شوند که این هرگز در شان دیار کریمان نیست.

مدیرعامل ستاد دیه کشور هزینه در امر فرهنگ‌سازی را یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای هر کشوری مطرح کرد و افزود: امروز آگاهی‌بخشی و آموزش عمومی نه در حدّ یک مطالبه بلکه در هیات یک ضرورت غیرقابل اجتناب مطرح بوده و این موضوع جهانی باید برای تک‌تک ما نهادینه شود که صرف بودجه‌ای ولو سنگین در حوزه فرهنگ، ما از ابتلا به بسیاری از مخارج قضایی و انتظامی مصون می‌دارد. گرفتاری‌ها و مخارجی که اگر منتهی به حبس شوند، افزون بر تهدیدات معلوم آن بر سلامت اجتماعی هزینه‌های درمانی، بهداشتی و نگهداری بالایی را بر فرد زندانی و خانواد‌های آن‌ها نیز تحمیل می‌کند. مشکلی که دامنه آسیبش برای آرامش جامعه به مراتب تلخ‌تر و بیشتر از اختصاص بودجه‌ای در راستای اجرای پروژه‌های پیشگیرانه است.

وی جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را یک موهبت الهی برشمرد و یادآور شد: از ابتدای این نهضت که با خون هفده هزار شهید آبیاری شد و در ادامه با جانبازی و جان باختگی بسیاری از هموطنان در طول جنگ تحمیلی با خون دل به ثمر نشست و در برهه‌هایی حساس با تقدیم شهدای هسته‌ای و مدافع حرم این شجره به بارور شد و محصولات آن از دره‌های کشمیر در شرق تا خیابان‌های نیجریه در آفریقا صادر گردید این تلاش‌ها بدون شک بدون مجادله آشکار و مداخله پنهان مخالفین و معاندین این نظام نبوده است که در این مقابله بار‌ها و بار‌ها جنگ نرم و حتی نظامی نیرو‌های بیگانه را به چشم دیده و با وجود لمس کرده‌ایم.

مدیرعامل ستاد دیه کشور ادامه داد: شاید باور کردنی نباشد، اما جمعی کوچک نه بابت ضمانت خوشبختی خودشان، نه برای داشتن افساری احتمالی جهت روز‌های مبادا، نه برای تمسک به حربه‌ای جهت مقابله با حق طلاق آقایان، بلکه صرفا جهت فراهم شدن مقدمات ارسال پستی در اینستاگرام نسبت به تعیین مهریه‌های خاص اقدام کرده و طبق برخی پرونده‌های مفتوح در این ستاد مردمی عرض می‌کنم که به اصرار در تعیین این میزان یا این دست از صداق‌های معلوم‌الوصف و بعضا مضحک می‌کنند.

جولایی افزایش زندانیان مهریه را به 2800 زندانی نیازمند یک آسیب‌شناسی جدی مطرح کرد و گفت: این روز‌ها عده‌ای درباره امکان یا امتناع موضوعاتی چند، عبارت «تمنای محال» را مطرح می‌کنند البته نه با این غلظت، اما واقعا کارگر افتادن اقدامات دولت‌ها یا قوا در این حوزه که مردم با آگاهی و تقدیات بیشتری نسبت به تعیین مهریه اقدام نمایند، اگر چه موثر خواهد بود، اما در قبال قدرت هنر و به طور مصداقی‌تر برای نمونه جادوی هنر هشتم یا قاب تلویزیون چندان قابل قیاس نیست. عموم افراد در امور شخصی و در قبال قراردا‌های خصوصی خودشان چندان تمایلی به رعایت قواعد متعدد و محدودکننده ندارند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آمار ۳۰۳ نفری محکومان غیرعمد استان کرمان اظهار کرد: اگر چه امروز استان فارس با ۳۱۳ زندانی مهریه بیشتری بدهکار مالی را در این حوزه دارد، اما نسبت به جمعیت کیفری استان قابل تامل است دو سوم زندانیان غیرعمد حال حاضر کرمان را محکومان به پرداخت مهریه شامل می‌شوند.

700

کد خبر: 911514

وب گردی

وب گردی