دکتر رهبر: موظف به تغییر و تحولیم  / خدشه به مقدسات را لحظه ای تحمل نخواهیم کرد

گردهمایی دوروزه معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی در تالار مرحوم دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه خبرگزاری ایسگانیوز، دکتر فرهاد رهبر ربیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در گردهمایی دوروزه معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در تالار مرحوم دکتر حبیبی گفت: بسیار امیدوارم این جمع در این کارزار فرهنگی با برنامه ریزی، تدبیر و تلاش و توان پیروز میدان باشد و دانشگاه به اهداف عالیه مدنظر رهبری برسد.
وی افزود: اساس و ریشه فرهنگ عبارت از عقیده و باور و برداشت های هر انسانی از واقعیات و حقایق عالم است و با خلقیات فردی و اجتماعی و ملی ارتباط دارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: فرهنگ مثل روح در کالبد است و به تعبیر رهبری مثل هوا در فضا است که دیده نمی شود ولی همه جا را احاطه کرده است.
وی ادامه داد: فرهنگ به تمامی تصمیمات و حرکت ها جهت می دهد و مسائل آموزشی، پژوهشی و علم و فناوری را تحت الشعاع قرار می دهد و شکل دهنده ذهن و رفتار عمومی در دانشگاه است.
دکتر رهبر با اشاره به تاثیر فرهنگ در نوع لباس پوشیدن، حرف زدن، امید، خودباوری و استقلال در بین قشر دانشجو، استاد و کارمند در دانشگاه تاکید کرد: فرهنگ تور نامرئی است که همه محیط را احاطه کرده و جامعه دانشگاهی را جهت می دهد.
وی افزود: فرهنگ موضوع کم اهمیتی نیست و نباید سرسری از آن بگذریم، همه ما نسبت به این امر مهم مسئولانه بیندیشیم و فکر کنیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ما موظف به تغییر و تحولیم و یکی از وظایف جدی ما برنامه تحولی در دانشگاه آزاد اسلامی است؛ ما مسئولیم اگر فرهنگ در جایی ضعیف است تقویت کنیم و اگر نفوذی است آن را بشناسیم و مانع انجام ماموریتش در محیط دانشگاه شویم.
وی ادامه داد: در صدر اولویت های برنامه های تحولی دانشگاه آزاد اسلامی اولین و مهمترین برنامه تحولی برنامه تحول فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است که همه برنامه ها را تحت الشعاع این موضوع قرار دارد.
دکتر رهبر با اشاره به اینکه صرف وجود معاونت دانشجویی و فرهنگی و برگزاری برنامه های تشریفاتی کافی نیست، تصریح کرد: تشریفات فرهنگی فقط یکی از الزامات است و در عرصه فعالیت فرهنگی به دلیل گستردگی باید ورود کارآمد، مداوم و همراه با نگاه مدیریت راهبردی و حرکت جهادی باشد.
وی وظیفه مهم معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد را فرماندهی جهاد فرهنگی دانست و افزود: جبهه فرهنگ یک کارزار و جبهه جنگ است، حتی از جبهه جنگ هم مهم تر است چرا که در جبهه جنگ دشمن را می بینید اما در این جنگ فرهنگی نه دشمن را می بینید و نه ابزارش را می شناسید.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: فرماندهی در این کارزار نیازمند این است که طراحی عملیات در این جبهه داشته باشید و به مانند جبهه جنگ نقشه راه برای خودتان داسته باشید.
وی با بیان ضرورت شناخت ویژگی های کارزار فرهنگی و توجه به اسنادبالادستی تاکید کرد: مهمترین سند بالادستی مطالبات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی برگرفته از مطالبات رهبری است و باید به این پرسش ها پاسخ دهید که در این طراحی نقشه به چه لوازمی نیاز داریم و از چه موانعی باید عبور کنیم.
دکتر رهبر با اشاره به ضرورت دشمن شناسی گفت: در دانشگاه دشمن شناسی یکی از وظایف مهم فرماندهی جبهه فرهنگی است.
وی با بیان اینکه در محیط ما رخنه و نفوذ صورت گرفته است، افزود: در محیط ما رخنه و نفوذ صورت گرفته است، توسز چه کسانی رخنه و نفوذ مدیریت می شود، ابزار رخنه و نفوذ چبست؛ فرمانده جبهه فرهنگی وظیفه دارد شیوه های دشمن در محیط را شناسایی کند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نماد بارز رخنه فرهنگی استحاله فرهنگی است، با وجود ویژگی هاب بارز دینی و فرهنگی و اسلانی و ایرانی شاهد این هستیم با حرف های قشنگی و لعاب تازه ای فرهنگ غربی در فرهنگ ایرانی و اسلامی نفوذ کرده و منجر به استحاله فرهنگی شده است.
وی با اشاره به ارائه ارزش های ضد دینی در قالبی موجه و نفوذ در دانشگاه ها گفت: یکی دیگر از این مواردی که می شود در آن رخنه فرهنگی کرد مفهوم هزار وجه آزادی است. یکی از این دام های وحشتناک که زیر پای جوانان و دانشجویان ما پهن کرده‌اند و تا بستر آزادی به هر نوع حساسیت نسبت به فعالیت‌های ضد فرهنگی مقاومت می‌کنند و آن را محدودکننده آزادی می‌دانند در دانشگاه‌های ما امروز دارد تحقق پیدا می کنند.

دکتر رهبر تصریح کرد: استاد سر کلاس هر اراجیفی که دلش می‌خواهد می‌گوید اگر علیه آن اقدامی هم صورت بگیرد یک باره هجمه بزرگی اتفاق می‌افتد که آزادی از دست رفت و تبلیغات گسترده‌ای می‌شود که در دانشگاه آزاد یک تسویه حساب جدی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اعلام می کنم هر کسی در این قالب هر کسی بخواهد خدشه‌ای به دین اسلام، پیامبر و ولایت وارد کنند لحظه ای او را تحمل نخواهیم کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: آزادی را رنگ و لعاب قشنگی میدهند می‌گویند استقلال آزادی جمهوری اسلامی یکی از ستون های جمهوری اسلامی امروز مورد خدشه و حمله قرار گرفته است. مقام معظم رهبری فرمودند آزادی غیر از ولنگاری است. در هیچ جای دنیا آزادی را اینگونه تعبیر نمی کنند. در دانشگاه های معتبر دنیا ببینید آیا دانشجو می‌تواند با هر شکل و نمادی وارد دانشگاه شود هر طور دلش می‌خواهد. ببینید چه محدودیت هایی برای ورود به دانشگاه های دنیا از نظر پوشش ظاهری وجود دارد.

وی ادامه داد: اینجا اگر به دانشجویی بگویند حق نداری با لباس مجلسی و با لباسی که توهین کننده به فرهنگ اسلامی است وارد دانشگاه شوید می گویند جلوی آزادی را گرفته‌اید.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: آزادی غیر از رها سازی است، آزادی در چهارچوب ضابطه هایی معنا می شود در همه دنیا. آزادی یک نعمت بزرگی است. شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی را دادیم ولی آزادی خودش دارای یک ضابطه است.

وی افزود: این ولنگاری خیلی سخیف تر و خیلی کشنده تر است از آن قمه کشی و قداره که در دانشگاه ممنوع است و آزاد نیست. امروز شمشیر زبان در کلاس‌های درس ما اعتقادات دانشجویان را قلع و قمع می کند بسیار خطرناک‌تر از این قمه و قداره ای است که ممنوع است.

دکتر رهبر با اشاره به ضرورت مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ گفت: مدیریت جهادی به معنای این نیست که در اتاق در بسته بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و نگاه کنیم که عده ای ما را متهم به مخالف آزادی بودن کنند. ما مدافع آزادی هستیم و آزادی یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است. اما نه با آن تعبیری که دیگران از آزادی دارند.

وی افزود: بدون شناختن ابعاد کار فرهنگی و اهداف مورد نظر با هرز رفتن و نابود شدن سرمایه‌های مادی و معنوی بدون هیچگونه تغییر مطلوبی روبرو خواهیم شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از تشریفات خارج شویم، از صرف ارائه گزارش برای پرکردن گزارش ها خودداری کنیم. گزارش نمی‌خواهیم نتیجه و عمل می‌خواهیم.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم، در هر استان و در هر سال تحصیلی و در هر محیط با توجه به اسناد بالادستی و این سندی که امروز آقای دکتر کلانتری به شما خواهند داد اولویت بندی کنیم.

دکتر رهبر تصریح کرد: برنامه ریزی برای انجام یک فعالیت فرهنگی گسترده با ایجاد شبکه گسترده فرهنگی را معاونت فرهنگی آغاز کرده است.

وی ادامه داد: کار فرهنگی نیاز به یک عزم ملی دارد، اینطور نیست که در این نشست ‌ها بنشینیم و حرفی بزنیم و برویم. این عزم دانشگاهی باید در بالاترین سطح دانشگاه باشد و تا آخرین حلقه تسری پیدا کند. رئیس هیأت موسس و هیأت امنا آقای دکتر ولایتی این عزم را دارند بنده مطلع هستم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: اگر شبکه فرهنگی دانشگاه بتواند منویات مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان را در دانشگاه به مرحله اجرا دربیاورد و از شعار خارج کند به موفقیت دست یافتیم.

وی افزود: شما وظیفه دارید این شبکه را بسازید و یک حرکت خودجوش را طراحی کنید. آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند آتش به اختیار اینجا معنا پیدا می کنند.
دکتر رهبر به اهمیت دشمن شناسی اشاره کرد و گفت: دشمن را باید ببینیم و متناسب با آن طراحی عملیات داشته باشیم. مدیری که در دفترش بنشیند نمی‌تواند به وظایف خود در حوزه فرهنگی عمل کند.

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: از اساتید و دانشجویان در طراحی و برنامه‌ریزی کمک بگیریم. اگر توانستیم این قاعده را بنیانگذاری و نهادسازی کنیم می‌توانیم بگوییم گام اول را در این کارزار برداشته‌ایم. اگر نتوانیم قاعدتاً دشمن با ابزاری که در دست دارد می‌‌تواند بر ما غلبه کند. البته اعتقاد و باور من این نیست که دشمن می‌تواند.

وی افزود: اگر ما مقاوم و استوار برنامه ریزی کنیم، با اتکال به خداوند متعال و توجهات حضرت ولی عصر (عج) قطعاً در این عرصه پیروز می‌شویم و دشمن را به خاک و خون خواهیم کشاند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تمام دنیا در مقابل جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس نتوانست ما را شکست دهد و دلیل آن اعتقاد و ایمان جوانان ما بود. آنها فهمیدند تا زمانی که اعتقاد را از جوانان ما نگیرند در عرصه های دیگر نمی توانند پیروز شوند. به همین دلیل با همه توان آمدند در جایی که زیربنای همه برنامه ریزی های شان است. ما باید با همه توان و ایمان خود در این راه مقابل دشمن بایستیم و نشان دهیم پیروز میدان هستیم.

کد خبر: 911541

وب گردی

وب گردی