سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های جهان عرب روز گذشته طیف متفاوتی از موضوعات، از سفر حریری تا آشتی فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار داده اند که در زیر به چندین مورد از آنها اشاره می کنیم .

"عبد المحسن السلامه" از نویسندگان روزنامه "الاهرام "مصر ، مطلبی درباره قرار داد اخیر گاز میان مصر با اسراییل به رشته تحریر در آورده است. این نویسنده ،مقاله اش را با عنوان" سوالات متداول درباره قرارداد گاز مصر با اسراییل " آغاز نموده و با بیان جایگاه استراتژیک مصر از نظر موقعیت جغرافیایی که سبب شده تا این کشور از نظر انرژی ثروتمند باشد، استدلال می کند که مصر با توجه به اکتشافات گازی ای که داشته است، باید در سال های آینده به مرکز منطقه ای صدور انرژی تبدیل شود. وی می گوید که تبدیل شدن مصر به مرکز منطقه ای انرژی فقط به معنای تولید آن نیست بلکه این کشور می تواند به مرکز تجارت جهانی گاز و پتروشیمی نیز تبدیل شود. عبدالمحسن السلامه همچنین به قانون تنظیم تجارت گاز در مصر و همچنین میادین گازی در این کشور اشاره و سوالاتی درباره چگونگی استفاده از آنها با هدف تبدیل شدن مصر به کانون انرژی منطقه ای و حتی جهانی مطرح می کند. وی همچنین به صحبت های السیسی رییس جمهور در خصوص میزان قرارداد گازی مصر با اسراییل اشاره کرده است.

روزنامه "الاخبار "لبنان با عنوان " خطاب عربستان به حریری: ما با تو به اندازه ای که در کنارمان بایسیتی هستیم" مقاله ای به قلم "هیام القصیفی" منتشر کرده است. نویسنده با اشاره به تغییرات اخیری که محمد بن سلمان در عربستان به وجود آورده است ،همزمانی سفر هیات عربستانی به لبنان و دیدار با سعد حریری را دارای پیامی از سوی عربستان به وی دانسته است. نویسنده در یادداشتش بیان می کند که بعد از استعفای حریری از نخست وزیری که در عربستان صورت پذیرفت، عربستان به دنبال آن بود تا از حریری به عنوان برگ برنده ای علیه نفوذ ایران در لبنان و کاهش نقش حزب الله در این کشور استفاده نماید . از این رو، عربستان حمایتش را از سعد حریری به شروطی مشروط کرده است که یکی از این شروط به هم ریختن توازن نیروهای حامی ایران و حزب الله در انتخابات پیش رو در این کشور است که در صورت این اتفاق عربستان می تواند سعد حریری را به عنوان یک هم پیمان بپذیرد.

روزنامه "الایام " فلسطین مقاله ای را به وضعیت اقتصادی فلسطین در سال گذشته و میزان رشد آن اختصاص داده است." اشرف العجرمی" در مقاله ای با عنوان " اقتصاد فلسطین سقوطی که در انتظار آشتی یا معجزه است" آورده است : گزارش های صندوق بین المللی پول بیانگر آن است که اقتصاد فلسطین در لبه سقوط قرار داشته و فشار بر آن در سال 2017 بیشتر خودش را نشان داده به گونه ای که رشد اقتصادی فلسطین در این سال فقط 3 درصد بوده است. در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است که اقتصاد فلسطین نزدیک به رکود بوده به گونه ای که غزه به علت نابسامانی اقتصادی در لبه فاجعه انسانی قرار گرفته است.

روزنامه "الحیات" عربستان در سرمقاله ای به قلم " رنده تقی الدین " با عنوان " پوتین میان دو پنهانکاری: نظام ایران و بشار اسد" با نگاهی انتقادی و مغرضانه نسبت به سیاست های روسیه در سوریه ؛ اقدامات پوتین و رویکرد روسیه در سوریه را با نوعی دورویی توام با پنهانکاری میان نظام ایران که به دنبال سیطره بر سوریه می باشد و نظام اسد که از کشتار و قتل و خونریزی رنج می برد ،عنوان کرده است. این نویسنده بیان می کند که سلطه روسیه بر سوریه در شرایط و موقعیتی که این کشور ویران شده و بسیاری از شهرهای آن از جمعیت خالی بوده و مکان زندگی شان را ترک نموده اند ،روسیه را به کشوری "اشغالگر بیگانه" در سوریه تبدیل نموده است که هیچ کس نمی داند در این کشور چه می کند. این مساله باعث شده است تا آمریکا هم به این نتیجه برسد که حل بحران سوریه تنها در گفت و گو و مذاکره با روسیه امکانپذیر است . چند بار هم پوتین به طور رسمی و همراه با برگزاری مراسم و جشن پیروزی اعلام کرده است که نیروهای روسی از سوریه خارج خواهند شد ،درحالی که حیله و نیرنگ بزرگی بیش نبوده است.

کد خبر: 911573

وب گردی

وب گردی