برگزاری همایش ملی فقه و سلامت

همایش ملی فقه و سلامت با حضور استادان حوزه و دانشگاه از سراسر کشور و با استقبال چشمگیر دانشجویان امروز در واحد شیروان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، متن پیام رئیس همایش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در این همایش به شرح زیر است:

پیام رئیس همایش ملی فقه و سلامت:

خداوند متعال را سپاسگزارم که به ما توفیق برگزاری همایش ملی فقه و سلامت را ارزانی فرمود. خداوند متعال ادیان الهی را برای سعادت انسان از طریق پیامبرانش به بشر عرضه فرمودند. بدون شک یکی از ارکان سعادت انسان، سلامت انسان است. سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان را به سوی کمال و سعادت رهنمون می‌کند. ارتقای سلامت افراد جامعه یکی از مهم‌ترین مسائل اساسی هر کشور است که باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد. دین مقدس اسلام و به تبع آن فقه پویایی شیعه قطعاً پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای انسان در حوزه سلامت است. انتقال عمیق و هدفمند افکار فقهی به حوزه سلامت باعث انضباط و رونق حوزه سلامت خواهد شد. ارتباط بین مسائل پزشکی و فقه مترقی شیعه عامل رشد در حوزه سلامت خواهد شد. بنابراین جامعیت فقه شیعی باید در مقوله‌های جدید پزشکی به شایستگی به‌کار گرفته شود. پیوند حوزه و دانشگاه در مسائل سلامت و فقه سلامت نیاز امروز جامعه است.

امیدواریم با برگزاری این همایش که به همت حوزه معاونت پژوهش و فن‌آوری و گروه‌های آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی و گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان و با مشارکت حامیان مالی برپا شده و با استقبال استادان، دانشجویان و شخصیت‌های علمی، پژوهشگران و علما همراه شده است، توانسته باشیم گامی برای وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه برداشته باشیم.

ابوالفضل فرهادی، رئیس همایش و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان

این همایش که با حضور آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان، دکتر عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، و مسئولین استانی و شهرستان شیروان برگزار شد 1 روزه بوده و تا عصر امروز ادامه دارد.

دبیر علمی همایش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز اظهار کرد: «تاکنون بیش از 150 مقاله به دبیرخانه همایش ملی ارسال شده که ازین بین 41 مقاله برتر برگزیده شده و 12 مقاله از آن‌ها به‌صورت سخنرانی ارائه می‌شوند که ازین بین 5 مقاله در بخش دانشجویی گزینش شده‌اند و بقیه به‌صورت پوستر ارائه می‌شوند.»

علی شیعه علی با بیان همکاری خوب کمیته دانشجویی افزود: «همایش ملی فقه و سلامت براساس چارت رسمی سازمان برای اجرای همایش از سه کمیته اجرایی، علمی و دانشجویی تشکیل شده است که کمیته دانشجویی بسیار فعال بوده و زحمت بیشتر امور اجرایی همایش برعهده دانشجویان علاقه‌مند رشته‌های تحصیلی فقه و مبانی حقوق اسلامی و پرستاری بوده است.»

به گفته شیعه علی مقالات برگزیده در سایت سیویلیکا نمایه خواهند شد.

در این همایش آیت‌الله حسینی خراسانی، عضو مجلس خبرگان درباره اهمیت حفظ سلامت انسان در ابعاد مختلف از دیدگاه قرآن و حدیث و فقه توضیحاتی ارائه داد و با بیان آیه «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ»(بخورید، بیاشامید ولی اسراف نکنید) آیه 31 سوره اعراف افزود: «شاه کلید مصرف مواد غذایی در این آیه نهفته شده است زیرا اگر این را رعایت کنید بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها حفاظت و تضمین کرده‌اید.»

دکتر علی حق‌بین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی از دیگر سخنرانان ویژه این همایش به لزوم حفظ انواع سلامت در انسان پرداخت و اضافه کرد: «سلامت انسان از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است که در این بین سلامت روح و روان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با رعایت نکات سلامتی در اسلام می‌توان این مهم را ایجاد کرد.»

اختتامیه همایش ملی فقه و سلامت عصر امروز در تالار فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان پس از پایان ارائه مقالات به‌صورت سخنرانی برگزار شده و از مقالات برتر تجلیل خواهد شد.

کد خبر: 911692

وب گردی

وب گردی