دوره تابستانی آشنایی با فرهنگ و نسخ اسلامی در دانشگاه لایپزیگ برگزار می‌شود

دوره تابستانی آشنایی با فرهنگ و نسخ اسلامی از 23 سپتامبر به مدت یک هفته در دانشگاه لایپزیگ برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این دوره کوتاه به عنوان بخشی از دوره سالانه آلفرد کروپ در حوزه فرهنگ و نسخ خطی، از 23 تا 29 سپتامبر 2018، در کتابخانه دانشگاه لایپزیگ برگزار می‌شود.

این دوره توسط مسئولان موسسه شرق‌شناسیِ دانشگاه لایپزیگ با همکاری مسئولان پروژه تحقیقاتی «تحولات عثمانی؛ تحرک پویا در اروپای شرقی، عثمانی و ایران» در دانشگاه گیسن، بن و ماربورگ و همچنین مسئولان پروژه تحقیقاتی «فرهنگ و نسخ خطی در آسیا، آفریقا و اروپا» در دانشگاه هامبورگ، برنامه‌ریزی شده است. برای شرکت در این دوره، 20 بورس تحصیلی از سوی بنیاد آلفرد کروپ برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته شده است، هزینه‌های یک دانشجو نیز از سوی انجمن Mediävistenverband در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل یک جایگاه برای یکی از اعضای این انجمن رزرو می‌شود.

ظرف یک هفته، شرکت‌کنندگان در این دوره توسط کارشناسان برجسته با مناطق مرکزیِ جمع‌آوری و تحقیق نسخ خطی اسلامی آشنا می‌شوند. علاوه بر این، آنها برای تمرینات خود از نمونه‌های نسخ خطی عربی در مجموعه غنی کتابخانه دانشگاه لایپزیک استفاده خواهند کرد.زبان این دوره، آلمانی و در برخی بخش‌ها به انگلیسی است.

در این دوره، موضوعاتی مانند فرهنگ نگارش اسلامی، لوازم نگارش و صحافی، کتیبه‌شناسی یا دانش درک متون قدیمی، صفحه‌بندی، تذهیب، اَنجامه، متون و فرمت پاراگراف‌ها، فهرست‌بندی، تطابق و بازخوانی متون شرقی و پایگاه‌های اطلاعاتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این دوره شامل، جلسات سخنرانی( قبل از ظهر) و تمرینات عملی و کار گروهی( بعد از ظهر) خواهد بود. برای تمرینات عملی، از نسخه‌های اصلی که در کتابخانه دانشگاه لایپزیک وجود دارد، استفاده می‌شود.

اشتفانی برینکمان(دانشگاه هامبورگ - مرکز تحقیقات ویژه آلمان)، دکتر کورنلیوس برتهولد(مرکز تحقیقات ویژه آلمان)، کلودیا کلینی(مرکز تحقیقات ویژه آلمان)، دکتر بوریز لیبرنز(دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه لایپزیگ)، دکتر هلگا ربهان (کتابخانه دولتی باواریا، مونیخ) و بِآته وایزمولر(مرکز فهرست‌بندی نسخ خطی شرقی آلمان، هامبورگ/ینا) استادان برجسته در این دوره هستند.

هدف این است که دارندگان بورس تحصیلی بتوانند در پایان این دوره کوتاه، به طور مستقل، یک نسخه خطی انتخاب شده را به طور حرفه‌ای توصیف کنند. این دوره به دانشجویان و متقاضیان دوره دکترا از سراسر اروپا که در ادبیات و نسخ خطی عربی و عثمانی تخصص دارند، تعلق می‌گیرد.

شرکت در این دوره فقط برای 21 نفر امکان‌پذیر خواهد بود. مبلغ در نظر گرفته شده، همه هزینه‌های سفر و اقامت 21 دانشجو را به طور کامل پوشش می‌دهد. برای اقامت، یک مهمانسرا در نظر گرفته شده است. متقاضیان تنها تا 15 مارس 2018 فرصت دارند، برای حضور در این دوره اقدام کنند. متقاضیان برای شرکت در این دوره باید مهارت خوب زبان عربی،آلمانی و انگلیسی داشته باشند.

503

کد خبر: 911716

وب گردی

وب گردی