یادواره سرداران و ۵۰۰ شهید زرهی برگزار می‌شود

دبیر یادواره سرداران و ۵۰۰ شهید زرهی استان اصفهان گفت: در سطح کشور یادواره شهدا با این وسعت و این تعداد شهید نخستین‌بار است که برای شهدای زرهی سپاه با مشارکت یگان‌های زرهی و برخی از سازمان‌های استان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، علی حامدیان پیرامون این یادواره اظهار داشت: نخستین تانک در زمان دفاع مقدس در اوایل سال 1360 و در خلال عملیات فرمانده کل قوا به غنیمت گرفته شد که مقدمه‌ای برای تشکیل گردان زرهی سپاه بود.

وی با بیان اینکه قبل از این نیز از دشمن غنیمت‌های زرهی گرفته، اما به‌کار‌گیری نشده بود، افزود: شهید رضا عسگری نخستین شخصی بود که غنیمت زرهی جنگی را به کار برد بنابراین از وی با عنوان بنیانگذار زرهی سپاه یاد می‌شود.

دبیر یادواره سرداران و 500 شهید زرهی استان اصفهان با اشاره به رشادت‌های شهید رضا امانی به عنوان معاون عملیات و جانشین گردان زرهی بیان کرد: این شهید نیز با توجه به برخی خصوصیات باارزش به عنوان مغز متفکر زرهی سپاه لقب گرفته است.

وی افزود: نخستین واحد زرهی سپاه در عملیات حصر آبادان مورد استفاده قرار گرفت و در طول این عملیات نیز غنیمت‌های زرهی بسیاری از دشمن گرفته شد.

حامدیان تصریح کرد: پس از آن نخستین گردان زرهی سپاه به عنوان گردان ثارالله به فرماندهی سردار حاج فتح‌الله جعفری در تیپ امام حسین (ع) تشکیل و همزمان نیز واحدهای زرهی در یگان‌‌های دیگر تشکیل شد.

وی گفت: در آن زمان 4 تیپ پیاده به نام کربلا به فرماندهی حاج مرتضی قربانی، عاشورا به فرماندهی سردار سرلشکر عزیز جعفری، 14 امام حسین (ع) به فرماندهی شهید حاج حسین خرازی و 8 نجف اشرف به فرماندهی شهید حاج احمد کاظمی داشتیم که برای عملیات‌های ابتدایی جنگ تشکیل شده بودند.

دبیر یادواره سرداران و 500 شهید زرهی استان اصفهان با بیان اینکه عملیات بستان با ورود گردان مستقل زرهی سپاه انجام شد، اظهار داشت: پس از این عملیات و اثبات نقش بسزای گردان زرهی برای فرماندهان، آنها تصمیم می‌گیرند که این گردان را به تیپ تبدیل و در یگان‌های دیگر نیز گردان و تیپ زرهی تشکیل دهند.

وی افزود: قبل از عملیات فتح‌المبین که شاهکار عملیاتی شهید حسن باقری محسوب می‌شود، با حکم این شهید بزرگوار، تیپ 30 تشکیل شد که نقش بسزایی را در عملیات‌های بعدی ایفا کرد و پس از این عملیات با به دست آمدن تعداد بی‌شماری ادوات زرهی در ابتدای سال 61 و قبل از عملیات بیت‌المقدس با نظر قرارگاه مرکزی این تیپ به لشکر تبدیل شد یعنی قبل از تبدیل تیپ‌های پیاده، نخستین لشکر سپاه در قالب لشکر زرهی شکل می‌گیرد.

حامدیان بیان کرد: پس از آن در سال 1389 بر آن شدیم تا یک تشکل مردم نهاد را به وجود بیاوریم که منجر به تاسیس مجمع رزمندگان زرهی با هدف سرکشی‌، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و برگزاری یادواره‌ها شد.

وی تصریح کرد: از دیگر اهداف این مجموعه ثبت، ضبط، ویرایش و مکتوب کردن آثار و خاطرات رزمندگان و شهدای زرهی بوده که 2 کتاب به نام‌های شهید لاوی و شهید جعفرزاده در سال‌های قبل به چاپ رسید و در این یادواره نیز در خلال برنامه‌ها از 2 کتاب جدید باموضوع شهدای زرهی رونمایی م‌یشود.

دبیر یادواره سرداران و 500 شهید زرهی استان اصفهان گفت: این یادواره با مشارکت سپاه صاحب الزمان، بنیاد شهید، حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، شهرداری اصفهان، لشکر 8 زرهی، زرهی لشکر 14، زرهی تیپ قمر بنی‌هاشم و در رأس آن مجمع رزمندگان برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه در میان این شهدا، اسامی 14 شهید زرهی مدافع حرم از‌ جمله شهید حججی نیز به چشم می‌خورد، خاطرنشان کرد: در این مراسم از 5 شهید شاخص زرهی ارتش نیز تجلیل می‌شود.

حامدیان اظهار داشت: در سطح کشور با توجه به تعداد شهدای زرهی اصفهان برای نخستین‌بار است که چنین برنامه منسجم با مشارکت همه یگان‌های زرهی استان اصفهان در دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: این مراسم در روز پنج‌شنبه 10 اسفند از ساعت 9 صبح در خیمه حسینی شهدای بسیج ناحیه امام صادق(ع) با سخنرانی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار دکتر حسین سلامی برگزار می‌شود.

901/900

کد خبر: 911748

وب گردی

وب گردی