تعیین نتیجه بیرون از زمین؛ شایعه ای که هیچ گاه تأیید نشد/ واکنش مدیران سابق سرخابی ها به نقش اسپانسر مشترک در انتخاب برنده دربی

همیشه شایعه تعیین نتیجه دربی در جلسات قبل از بازی مطرح بوده و مدیران وقت متهم به سیاسی کاری برای رقم زدن نتیجه در بیرون از زمین بازی بوده اند اما این موضوع هیچ گاه از سوی کسی تأیید نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، 6 تساوی پیاپی در دربی، در فاصله سال های 1386 تا 1388، تساوی های یک-یک آزار دهنده که کاسه صبر هواداران هر دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس را به سر آورده بود. بسیاری بر این باور بودند دستورهای سیاسی از بالا اجازه نمی دهد دربی برنده داشته باشد. می گفتند مسئولان از عواقب احتمالی و آتش خشم طرفداران تیم بازنده می ترسند. هفتمین دربی در تاریخ 14 بهمن 1388 هم در حال پایان یافتن با نتیجه تساوی یک-یک بود که شوت کریم باقری در دقیقه 87، پرسپولیس را برنده دربی کرد تا شایعات تبانی برای تساوی اجباری در دربی تا مدت ها پایان بگیرد.

همیشه شایعه تعیین نتیجه دربی در جلسات قبل از بازی مطرح بوده و مدیران وقت متهم به سیاسی کاری برای رقم زدن نتیجه در بیرون از زمین بازی بوده اند اما این موضوع نه هیچ گاه از سوی کسی تأیید شده و نه نهادی چنین اتهامی را به گردن گرفته است.

پیش از دربی 86 بود که دوباره صحبت هایی مبنی بر صدور دستور برای تعیین نتیجه دربی مطرح شد و زمزمه هایی به گوش رسید که می خواهند پرسپولیس را بازنده دربی کنند. انگشت اتهام نیز به سوی اسپانسر مشترک دو باشگاه نشانه رفت؛ اسپانسری که با راه اندازی سامانه های هواداری، درآمد هنگفتی را از طریق طرفداران متعصب دو تیم استقلال و پرسپولیس کسب و بخشی از این درآمد را به سرخابی ها واگذار می کند. با توجه به گذشت 6 سال از آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر فوتبال و قطعی شدن بالا بردن جام لیگ برتر هفدهم توسط شاگردان برانکو ایوانکوویچ، شایعاتی مطرح شد مبنی بر این که اسپانسر برای از دست ندادن طیف هواداران استقلال و در ادامه کاهش درآمدهای خود، از باشگاه پرسپولیس خواسته نتیجه دربی 86 را واگذار کند تا بازار سامانه های هواداری در هر دو رنگ رونق بگیرد. در این خصوص با مدیران سابق سرخابی ها گفت و گو کردیم تا نظر خود را درباره این مسئله ارائه دهند:

ذوالفقارنسب: امکان ندارد تشکیلات و سازمانی بخواهد نتیجه دربی را مهندسی کند

دکتر بیژن ذوالفقارنسب، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس و مشاور وزیر ورزش و جوانان درباره این موضوع به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: «به هیچ وجه امکان ندارد تشکیلات و سازمانی بخواهد نتیجه دربی را مهندسی کند. من چنین تحلیل هایی را قبول ندارم و اصلا امکان ندارد تعیین نتیجه دربی قبل از بازی اتفاق بیفتد.»

واعظی آشتیانی: کسی جرات نداشت به ما بگوید باید ببازیم

امیر رضا واعظی آشتیانی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال هم با رد این اتفاق، به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: «به دلیل نبود زیر ساخت های لازم برای درآمدزایی، عدم مدیریت و عدم درک درست مفاهیم اقتصادی شاهد این رویدادها هستیم که اسپانسر دو تیم بزرگ کشور (استقلال و پرسپولیس) یکی می شود. در هیچ جای دنیا و در فوتبال حرفه ای در جهان چنین اتفاقی که اسپانسر 2 تیم بزرگ، یکی باشد را مشاهده نمی کنید. این کار خودش یک مشکل است و می تواند تبعات بدی را در آینده به همراه داشته باشد و ممکن است شائبه های زیادی به وجود آورد. این اتفاق شک و شبهه ایجاد کرده و فضا را غبار آلود می کند و باید فکر منطقی صورت بگیرد.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا کنون شده به شما بگویند تیم تان باید بازنده باشد، تصریح کرد: «در زمان مدیریت بنده چنین نکته ای وجود نداشت و من هم اجازه می دادم چنین اتفاقی بیفتد و کسی هم جرأت نداشت به ما بگوید باید ببازیم. امیدوارم چنین چیزی در آینده هم وجود نداشته باشد. هر تیمی که از موقعیت هایش بهتر استفاده کرده، توانسته پیروز دربی باشد.»

انصاری فرد: اگر اسپانسر ها متفاوت باشند، رقابت بین تیم ها جدی تر خواهد شد

عباس انصاری فرد، مدیرعامل اسبق تیم فوتبال پرسپولیس نیز درمورد اسپانسر مشترک سرخابی ها به خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، گفت: «این کار اصلاً درست نیست. اگر اسپانسرها متفاوت باشند هم خودشان سود بیشتری می برند و هم رقابت بین تیم ها جدی تر خواهد شد. در این صورت دیگر به شایعات در خصوص تبانی دربی دامن نمی زنند.»

حضور جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال همراه با مارکو فان باستن، اسطوره فوتبال هلند در ورزشگاه آزادی طبیعتا سبب شد بازیکنان تمام توان خود را در بازی به کار بگیرند چرا که بیشتر رسانه های خارجی، دربی 86 را به واسطه سفر رئیس فیفا به ایران دنبال کردند. از سوی دیگر حضور دو مربی خارجی مانند برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر روی نیمکت تیم های استقلال و پرسپولیس، شائبه پذیرش دستور برای تعیین نتیجه دربی را به حداقل می رساند چون بعید است کارنامه کاری خود را با چنین اتفاقاتی زیر سؤال ببرند.

604

کد خبر: 911770

وب گردی

وب گردی