پشت کردن ترامپ به هم حزبی های خود

دونالد ترامپ در نشستی با قانونگذاران هر دو حزب اصلی این کشور، با حمایت از پیشنهاد دموکرات‌ها درباره قوانین اسلحه، سیاستمداران آمریکایی را غافلگیر کرد و به نوعی به هم حزبی های خود پشت کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با قانونگذاران کنگره آمریکا، سیاستمداران آمریکایی را غافلگیر کرد. به نظر می‌رسد وی در این دیدار، از پیشنهاد دموکرات‌ها برای وضع قوانین سختگیرانه‌تر برای مالکیت اسلحه در این کشور حمایت و به هم‌حزبی‌های خود پشت کرده است.

ترامپ روز چهارشنبه و دو هفته پس از حمله مرگبار یک دانش آموز به یک مدرسه در پارکلند فلوریدا که به کشته شدن 17 نفر و زخمی شدن 14 نفر دیگر انجامید، در جلسه‌ای با قانونگذاران هر دو حزب آمریکا شرکت کرد. به نظر می‌رسد وی درباره پیشنهاد انجام استعلام درباره پیشینه صاحبان اسلحه که از جانب کریس مورفی، سناتور دموکرات کانتیکت، پت تومی، سناتور جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا و جو منچین، سناتور دموکرات از ویرجینیای غربی مطرح شده است، نظر بسیار مساعدی داشته است.

وی در این جلسه گفت: «شما اکنون رئیس جمهور متفاوتی دارید.» وی به این قانونگذاران گفت قصد دارد با امضای یک فرمان اجرایی، فروش اسلحه با «قنداق‌های متحرک» را تا پایان هفته جاری ممنوع کند. وی همچنین از قانونگذاران آمریکایی درخواست کرد پیشنهادهای خود درباره قوانین نظارت بر حمل اسلحه را برای حصول یک لایحه واحد، ترکیب کنند.

وی همچنین تاکید کرد قانون‌گذاران باید درباره حمل اسلحه از جانب افراد با بیماری‌ها روانی، «بسیار قاطع» برخورد کنند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «من نمی‌خواهم افراد با ناراحتی‌های روانی اسلحه در اختیار داشته باشند» و افزود دولت باید در قبال افراد با بیماری‌های روانی که خطراتی را متوجه خود و اطرافیانشان می‌کند، «نخست اسلحه آن‌ها را ضبط کند و پس از آن، رویه عادلانه برای آن‌ها انجام گیرد.»

این در حالی است که مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، حمایت خود را از اولویت انجام رویه عادلانه برای افراد اعلام کرده است. همچنین، چاک گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیووا، گفت بسیاری از افراد با بیماری‌های روانی رفتار خطرناک ندارند و ممنوعیت دسترسی آن‌ها به تسلیحات گرم، منصفانه نخواهد بود!

هنگامی که در این جلسه دموکرات‌ها هشدار دادند «انجمن ملی سلاح»، نهاد پرنفوذ آمریکایی حامی مالکیت تسلیحات گرم، با پیشنهاد آن‌ها مخالفت خواهد کرد، ترامپ به دلیل «هراسان بودن از این نهاد» نمایندگان دموکرات را به تمسخر گرفت. وی گفت: «آن‌ها نفوذ بسیاری بر شما دارند. من حامی بزرگ انجمن ملی سلاح هستم. آن‌ها افراد بسیار خوبی هستند. آن‌ها بسیار وطن‌پرست هستند.»

وی افزود: «آن‌ها کشور ما را دوست دارند؛ اما این به این دلیل نیست که ما باید در تمام مسائل با آن‌ها هم‌نظر باشیم.»

ترامپ همچنین نسبت به پیشنهاد قانون «حمل پنهانی اسلحه» از جانب استیو اسکالیس، نماینده جمهوری‌خواه ایالت آریزونا که در ماه اکتبر سال 2017 در یک زمین بیس بال در یک تیراندازی به شدت مجروح شد، نظر مثبتی بیان نکرد. وی گفت: «اگر قانون حمل پنهانی را به قانون نظارت بر اسلحه اضافه کنید، این لایحه هرگز تصویب نخواهد شد. بگذارید این مسئله در لایحه‌ای جداگانه مطرح شود.»

این اظهارات رئیس جمهور آمریکا، واکنش تند برخی از ناظران محافظه‌کار را برانگیخت.

دانا لوئش، سخنگوی انجمن ملی سلاح نیز نسبت به اظهارات ترامپ واکشن نشان داد.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد: «ما اکنون داریم درباره مجازات شهروندان بی‌گناه آمریکایی و گرفتن حقوق آن‌ها بدون انجام رویه عادلانه صحبت می‌کنیم. باید به رویه عادلانه احترام بگذاریم. این رویه، پایه و اساس این کشور را تشکیل داده است.»

لوئش همچنین با پیشنهاد افزایش سن قانونی برای خرید اسلحه در آمریکا از 18 به 21 سال مخالفت کرد. به نظر می‌رسد ترامپ در این جلسه با این پیشنهاد نیز موافقت خود را نشان داده بود.

وی گفت: «اجبار مردم به صبر کردن، بیماری روانی آن‌ها را درمان نخواهد کرد.»

با وجود این، به نظر می‌رسد پیشنهاد افزایش سن لازم برای خرید اسلحه، پیش از تبدیل آن به قانون، به اجرا خواهد رسید. یک فروشنده بزرگ لوازم ورزشی روز چهارشنبه اعلام کرد دیگر به افراد کمتر از 21 سال، تسلیحات گرم نخواهد فروخت. فروشگاه زنجیره‌ای والمارت نیز اندکی پس از آن تصمیم مشابهی را اتخاذ و اعلام کرد «در پی حوادث اخیر» این اقدامی صحیح خواهد بود.

کد خبر: 911816

وب گردی

وب گردی