آشنایی با فلسفه ژاپن در یک کتاب

به تازگی کتاب فلسفه ژاپنی «مکتب کیوتو» تالیف محمد اصغری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مکتب کیوتو اصلی‌ترین مکتب فکری و فلسفی معاصر ژاپن در عصر حاضر است. این مکتب ریشه‌های شرقی و غربی بسیاری همچون بودیسم و شاخه‌هایش مثل بودیسم ماهایانا و سرزمین پاک دارد که هر دو جریان در اندیشه نیستی‌ محور نیشیدا و دیگر فیلسوفان این مکتب نفوذ چشمگیری دارد.

شینران و عمل ذن و ذاذن نیز که به درک نوعی شونیاتا و نیستی منجر می‌شود از دیگر شاخه‌های مذکور محسوب می‌شود. اما مهم‌ترین مفهوم و اصطلاحی که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت مفهوم شونیاتاست. این مفهوم در کانون فلسفه فیلسوفان مکتب کیوتو قرار دارد.

روشن‌شدگی نیز یکی از مباحث کلیدی در ذن بودیسم ژاپنی است و تعبیر ژاپنی ساتوری که فیلسوفان به کار برده‌اند ابزاری برای رسیدن به نیستی مطلق در بودیسم ژاپنی و مکتب کیوتوست. از آن‌جا که نیشیدا یکی از ویژگی‌های فلسفه شرقی را تاکید بر شهود وحکمت درونی می‌داند، مفهوم پرگبا در کتابش با عنوان شهود و تامل در خودآگاهی به کرات به‌کار رفته است.

نقش نفی و انکار جوهریت نفس در اندیشه ذن بودیسم، مکتب کیوتو را که با عبارت بودیستی آناتمن در اندیشه فلسفی ژاپن آمده نمی‌توان انکار کرد. به سخن دیگر، اگر نیستی اصلی‌ترین مفهوم در اندیشه متفکران ژاپنی است، مفهوم آناتمن نیز به همان اندازه نقش دارد.

کتاب فلسفه ژاپنی «مکتب کیوتو» تالیف محمد اصغری در ۲۴۰ صفحه، توسط نشر ققنوس با قیمت17 هزار تومان راهی کتابفروشی ها شد.

502

کد خبر: 911897

وب گردی

وب گردی