ساماندهی مراکز آموزش عالی با کندی پیش می رود

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به کثرت مراکز آموزش عالی گفت: ساماندهی این مراکز در دستور کار وزارت علوم قرار دارد اما بسیار کُند پیش می رود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ «منصور غلامی» روز پنجشنبه در همایش روز جهانی آینده با عنوان ضرورت های آینده نگری در مواجهه با چالش ها، افزود: علت حرکت کُند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ناشی از مقاومت هایی از جنس زمان ایجاد این مراکز است.
وی اظهار کرد: هنوز عده ای فکر می کنند بقای یک حوزه کوچک می تواند برای آنها منزلت ایجاد کند. برخی از مراکز آموزش عالی نیز به دلیل عدم وجود داوطلب کارآیی لازم را ندارند؛ بنابراین اگر منتظر ساماندهی عوامل قهری در این زمینه باشیم، برنامه ریزی خوبی نخواهیم داشت.
وزیر علوم تاکید کرد: بحث ساماندهی مراکز آموزش عالی باید با یک رفتار منطقی، سنجیده و مبتنی بر آینده نگری و آینده پژوهشی صورت گیرد.
غلامی گفت: این برنامه در حال اجرا است اما روندی که باید طی کند فراتر از چیزی است که اکنون انجام می شود.
وی گفت: در حوزه علم و فناوری، دچار چالش هایی شدیم که گاهی بسیار ناخوشایند است اما وجود دارد؛ در حالی که نباید اجازه می دادیم این چالش ها ساحت علم و دانش را آلوده کنند.
غلامی با بیان اینکه مساله اخلاق در علم و فناوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تاکید کرد: گسیختگی که در مراکز آموزش عالی اتفاق افتاد، فراتر از آن است که بشود در یک زمان محدود آنرا ساماندهی کرد.
وی اظهار کرد: بعضا برخی اساتید قدیمی، وقتی طرح مساله می کنند، نقدها در این زمینه زیاد می شود؛ این هم مکافاتی است برای کسانی که نگرش اصلاح گرایانه دارند و این نوع برخوردها می تواند موجب زحمت و دلسردی این افراد شود.

**وجود مقاومت زیاد در برابر ساماندهی مراکز آموزش عالی
غلامی به ساماندهی برخی دروس، محتوای دروس و عناوین رشته ها در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: محتوای برخی دروس مربوط به 30 یا 40 سال گذشته بود که تغییر آنها یک ضرورت بود. علاوه بر تغییر در محتوای دروس، ساماندهی مطالب و تفکر اساتید جوان نیز مد نظر قرار گرفته است تا در آینده مطمن باشیم که پیش برنده های جریان علم و آموزش خودشان معتقد به این محتوا هستند.
وی ادامه داد: توجه اساتید باید به این باشد که اعضای هیات علمی جوان را رها و ترد نکنیم. به آنها مسئولیت دهیم تا به عنوان متولی آنچه که ایجاد شد، حافظ آن باشند. افرادی که آموزش لازم را کسب نکرده اند، آفتی هستند که ممکن است در برخی محافل وجود داشته باشند اما شیرینی علم ورزی می تواند این افراد را همسو کند.
وی تاکید کرد: ساماندهی مراکز آموزش عالی کار سختی است و مقاومت های زیادی در برابر آن صورت می گیرد اما نباید ناامید شویم.

**ضرورت توجه ویژه به اخلاق و تربیت در دانشگاه ها
غلامی گفت: روش های ما در آموزش عالی در بسیاری از موارد قدیمی است و به نظر می رسد به طور مثال در 30 سال پیش متوقف شده ایم؛ بنابر این باید فضایی به روز و همسو با دنیا ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: بحث اخلاق و تربیت یکی از مباحثی است که در دانشگاه ها به آن کم توجه می شود؛ بسیاری از اساتید نگاه تربیتی به دانشجو ندارند که این مساله موجب رشد و نهادینه شدن بد اخلاقی در دانشجویان می شود و سپس آنرا در جامعه تسری می دهند. این آفتی است که داشتیم و برای گذر از آن نیازمند شان دادن به اساتید الگو در این زمینه هستیم.
وزیر علوم گفت: نیازمند داشتن صبغه فرهنگی متکی به فرهنگ غنی اسلامی هستیم اما گاهی تصویرهای یک جانبه باعث شده نتوانیم از این منابع غنی استفاده کنیم که برای گذر از آن باید زواید را حذف کنیم.
وی تاکید کرد: تغییر در بدنه آموزش عالی نیازمند یک حرکت پیشتیبانی ، فکری و اجرایی است. در بحث فکری می توان از اساتید برجسته استفاده کرد اما در بخش اجرایی کار سخت تر است زیرا موانعی وجود دارد و برخی از افراد به دلیل موقعیت اجتماعی یا اقتصادی خود مشکل ایجاد می کنند که در این زمینه نیازمند حمایت دولت هستیم.
غلامی اظهار کرد: تغییر در این مسیر کار سختی نیست، بخشی از ساختار را می توان از کشورهای پیشرفته گرفت و برخی نیز مربوط به مسائل خاص اجتماعی، بومی و منطقه ای کشور است که می توان برای ساماندهی آنها از نظر اساتید استفاده کرد.
وزیر علوم به کثرت دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شاید این کثرت باعث شد جریان توجه به کار در فضایی غیر از فضای اداری فراهم شود و دانش کسب شده برای ایجاد اشتغال به کار گرفته شود. این مسیر مورد حمایت دولت قرار گرفته اما نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

**فعالیت لجام گسیخته مراکز آموزش عالی علمی کاربردی
وی به مراکزی مانند مراکز آموزش عالی علمی کاربری اشاره کرد و گفت: این مراکز لجام گسیخته فعالیت هایی به دور از نظارت انجام می دادند که در حال تقویت نظارت بر آنها هستیم. اگر بتوانیم نظارت و کنترلی در چارچوب آموزش عالی داشته باشیم می توانیم برنامه های اجرایی را آغاز و با سرعت معقول پیش ببریم.
وزیر علوم اظهارکرد: با تمام نقاط ضعف و قوتی که در آموزش عالی وجود دارد، به آینده آموزش عالی امیدوار هستیم و امیدواریم بحث آینده نگری را به عنوان یک الزام برای آنچه که باید در آینده انجام دهیم، مطرح کنیم زیرا اگر چالش هایی که امروز با آن مواجه هستیم را برطرف نکنیم در آینده با چالش های بزرگ تری مواجه می شویم.
غلامی گفت: بعد از انقلاب آموزش عالی به نوعی در جریان انفعالی شکل گرفت؛ شاید در بسیاری موارد تصمیم های مقطعی و در برخی موارد تصمیم هایی به علت نبود زمان، اندیشه و برنامه گرفته شد و شاید هم برخی تصمیم ها با جبر به فضای حاکم بر جامعه اخذ شد که نتیجه آن امروز بحث دانش آموخته های بدون کار و اشتغال است در حالی که همان تصمیم ها را هم می توانستیم بهتر و با تفکر عمیق تری بگیریم.
مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده، با موضوع ضرورت آینده نگری در مواجهه با چالش ها، برنامه ششم توسعه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و جمعی از متخصصان امر در فرهنگستان علوم برگزار شد.

منبع: ایرنا

202

کد خبر: 911898

وب گردی

وب گردی