ضرورت توجه به آینده پژوهی در تحول جهان کنونی

دکتر رضا داوری اردکانی،رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه در گذشته آینده ‌نگری نداشتیم، اظهار داشت: جهان قدیم جهان تحول نبوده و این در حالی است که آینده‌نگری ضرورت جهان در حال تحول کنونی است.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترداوری اردکانی در همایش روز جهانی آینده که با عنوان "ضرورت آینده‌نگری در مواجهه با چالش‌ها" درمحل فرهنگستان علوم برگزار شد، بر ساختن آینده و تدوین برنامه توسعه هماهنگ تأکید کرد و گفت: در صورت نساختن آینده، اکنون را تکرار می‌کنیم.

وی با طرح این پرسش که آینده چیست و کجاست؟ اظهار داشت: در قدیم موضوع "آینده" مانند امروز مطرح نبود؛ چون جهان قدیم جهان تحول نبوده است اما جهان جدید جهانی متحول است از این رو آینده نگری ضرورت این جهان است.

رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: به عنوان مثال، ۴۰ سال آینده به معنای فیزیکی و نجومی آینده است اما ممکن است هیچ تحولی در آن صورت نگیرد. دو کشور کره شمالی و جنوبی در چند سال پیش تجزیه شدند. از نظر زمانی گرچه هر دو یک زمان را طی کردنده‌اند اما دو کره با هم قابل مقایسه نیستند.

رئیس فرهنگستان علوم، اکنون را حاصل ادغام گذشته و آینده دانست و افزود: آینده، آینده ماست. اگر آن را بسازیم آینده داریم، در غیر این صورت اکنون را تکرار می‌کنیم.

دکترداوری اردکانی با بیان اینکه مساله "آینده" مساله "آسان و دشواری" است، گفت: از ۷۰ سال پیش تاکنون به فکر منابع کشور نبودیم و از زمانی که به فکر آن افتادیم با دقت پیش نرفتیم چراکه آینده نگری نداشتیم.

وی افزود: در زمینه آینده نگری مقالات و گزارش‌های قابل تاملی چاپ شده است، اما مساله مهم به کار بردن آنها است.

رییس فرهنگستان علوم با بیان اینکه آینده، آینده کشور نیز هست، نقش سیاست در ساختن آینده را مهم برشمرد و اظهار کرد: سیاست می‌تواند برنامه ساز آینده باشد و در این مسیر بهترین راه‌ها را باید تشخیص دهیم. سیاست در آینده نقشی مهم دارد چون مساله آینده یک کشور و ملت مطرح است.

وی لازمه تأمین آینده را اقدامات هماهنگ دانست وخاطر نشان کرد: بنابراین توسعه پایدار باید توسعه هماهنگ و دارای تناسب باشد؛ اورگانیسمی که دارای دست کوتاه، پای بلند و سر کوچک باشد، دارای تناسب نبوده و غیرقابل قبول است.

رئیس فرهنگستان علوم زمان شروع برنامه توسعه پایدار در کشور را سال ۱۳۲۵ و در دولت قوام‌السلطنه عنوان کرد و افزود: تاکنون در هیچ زمانی برنامه هماهنگ توسعه کشور نداشته‌ایم.

202

کد خبر: 911929

وب گردی

وب گردی