درخواست شهردار تهران از دستگاه قضایی برای برخورد جدی با قطع درخت در پایتخت

شهردار تهران، عزم شهرداری در حفاظت و توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز شهر را جدی دانست و گفت: از دستگاه قضایی تقاضا داریم درباره پرونده‌هایی که از طرف شهرداری پیرامون فضای سبز ارجاع می‌شود، با سرعت و قاطعیت بیشتری اقدام کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،‌ محمدعلی نجفی، شهردار تهران صبح امروز، طی سخنانی در مراسم ساماندهی و احیای درختان چنار خیابان ولی عصر(عج) با اشاره به آغاز فعالیت های هفته فضای سبز و درختکاری در کشور، تصریح کرد: مسئله فضای سبز و به خصوص پوشش گیاهی طبیعی تهران یکی از مواهب الهی برای شهر تهران به شمار می رود که در ساخت هویت و شخصیت تهران در گذشته و حال موثر بوده است؛ به خصوص درختان چنار تهران که در مواردی از تهران به عنوان «چنارستان» یاد می شده است.

وی با اشاره به اهمیت چنارهای خیابان ولی عصر (عج) تهران، تصریح کرد: تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، چنارهای خیابان ولی عصر(عج) حدود 18 هزار اصله تخمین زده می‌شد که در سراسر این خیابان 18 کیلومتری به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه، کاشته شده بود، اما امروز تخمین می‌زنیم حدود 16 هزار چنار در این خیابان وجود دارد که در سال های گذشته بنا بر اتفاقات مختلفی که شاید بخشی از آنها ندانم کاری بوده است، بعضی از چنارها دچار آفت و سرطان رنگی شدند.

به گفته نجفی، پیاده راه سازی در خیابان ولی عصر (عج) لطماتی به ریشه های چنار وارد و نفوذ آب به ریشه آنها را محدود کرده است؛ علاوه بر این، سیمان به کار برده شده در بخشی از جوی های خیابان ولی عصر و تعرض بعضی از ساختمان ها به پیاده راه، باعث مسدود شدن راه نفوذ آب به سمت چنارهای این خیابان شده است.

شهردار تهران با تخمین اینکه حدود 750 اصله درخت چنار در خیابان ولی عصر (عج) دچار سرطان رنگی شده اند، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در اسفند امسال این درختان از ریشه خارج شده و به جای آنها، درختان چناری با سن 10 تا 15 سال کاشته خواهد شد؛ امیدواریم با این اقدام، پوشش گیاهی و درختان شهر به عنوان بخشی از سرمایه ارزشمند شهر تهران، حفظ شود.

امکان استفاده سایر شهرها از تجربیات تهران در احیای درختان

نجفی با اشاره به تاثیرات مثبت این اقدام شهرداری تهران بر روی سایر شهرهایی که با مشکل مشابه مواجه هستند، تصریح کرد: سایر شهرها همچون خوانسار، خرم آباد و ... نیز می توانند از تجربه شهر تهران استفاده کنند، چرا که این اقدام بر اساس مطالعات شهرداری تهران به نتیجه رسیده است و بر همین اساس مطالعات، تجربیات و حتی در صورت لزوم ماشین آلات مربوط به خارج کردن چنارهای قدیمی و بزرگ، برای استفاده در اختیار دیگر شهرها قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه «برای حفظ درختان شهر، پوشش گیاهی و فضای سبز تلاش شهرداری به تنهایی کافی نیست و مردم هم باید در این راه همکاری و مشارکت داشته باشند»، گفت: در برنامه اداره شهر نیز همین را از مردم تهران درخواست کردم، که همشهریان باید در اجرای برنامه های شهرداری و حفاظت از سرمایه های شهر که متعلق به خود آنها است، مشارکت کنند.

نقش گروه های مردم نهاد در حفظ پوشش گیاهی تهران

نجفی در ادامه به نقش مهم گروه های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست در حفظ و نگهداشت پوشش گیاهی و فضای سبز تهران اشاره و تصریح کرد: این گروه های مردم نهاد هم در نظارت و جلوگیری از وارد شدن لطمات به فضای سبز و پوشش گیاهی و هم در فعالیت های اجرایی، آموزشی، تبلیغی و آگاه کردن مردم نسبت به این مهم، اهمیت دارند؛ کما اینکه شهرداری هم تلاش و هم حساسیت خود را در این زمینه نشان داده است.

برخورد سخت با عاملان قطع درختان

شهردار تهران خاطر نشان کرد: در روزهای اول مسئولیت خود در شهرداری تهران وقتی با فروشگاهی مواجه شدم که تعدادی از درختان مقابل مغازه خود را قطع کرده بود، تا تابلوها و ویترین آن به خوبی نمایش داده شود، سخت ترین برخورد را کردیم و بلافاصه پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دادیم؛ همچنین فرد مسئول در شهرداری ( که شاید زیاد مقصر نبود) را برکنار کردیم که دیگران حساب کار خود را بکنند.

وی عزم شهرداری تهران در حفاظت و توسعه پوشش گیاهی و فضای سبز شهر را جدی دانست و عنوان کرد: در کنار ما و مردم قوای سه گاه هم مسئول هستند و در این میان به خصوص از دستگاه قضایی تقاضا داریم درباره پرونده هایی که از طرف شهرداری پیرامون فضای سبز ارجاع می شود، با سرعت و قاطعیت بیشتری اقدام کنند.

نجفی تاکید کرد: در فرهنگ ما درخت به عنوان یک سمبل زیبایی، سرسبزی و طراوت به شمار می رود و امیدواریم همین که در انتظار عید نوروز و فضای بهاری هستیم، از این سمبل زیبا به نحو احسن استفاده کرده و بهره مند شویم.

تشییع و دفن پیکر 2 شهید گمنام در منطقه 9

بر اساس این گزارش شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام البنین (س) به ذکر سجایای ایشان پرداخت و تصریح کرد: حضرت ام البنین (س) همان بانوی بزرگواری است که هنگام ورود به منزل حضرت امیر المونین (ع) فرمودند من بدون اجازه زینب(س) وارد این منزل نمی شوم. همچنین ایشان در طول حیات خود بارها فرمودند، این چهار پسر من فدای یک موی حسین (ع)؛ نقل است اولین کسی که از حادثه کربلا به مدینه برگشت، ایشان قبل از اینکه سراغ فرزندان خود را بگیرند از آن فرد سوال کرده بودند آیا حسین (ع) شهید شد؟ گفتند بله! و بعد هم برای اینکه تسکین خاطر ایشان باشد به حضرت ام البنین (س) گفته بودند پسران تو قبل از حسین (ع) شهید شدند.

وی تاکید کرد: ان‌شاءلله ما و به خصوص جوانان بیشتر بتوانیم با این شخصیت های بزرگ انسانی که زندگی آن ها سرشار از بزرگی و فضیلت بوده، آشنا شویم و آن را سرلوحه زندگی خودمان قرار دهیم.

نجفی در ادامه به حضور خود در مراسم تشییع و تدفین پیکر شهدای گمنام اشاره و تاکید کرد: به همین مناسبت مراسم تشییع دو تن از شهدای مفقوالاثر در منطقه 9 شهر تهران برگزار شد و این دو شهید در یکی از بوستان های آن منطقه دفن شدند.

706

کد خبر: 912114

وب گردی

وب گردی