تحول باید در دانشگاه اتفاق بیافتد/ لزوم ارزیابی مطالعه بنیادین ظرفیت دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: نظام آموزش تحقیقاتی باید با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان اصلاح شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد تهران مرکزی، دکتر محمد مهدی طهرانچی در نشست علمی صنعت و تجارت که با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی در واحد شهر قدس برگزار شد، گفت: تنها نظام آموزشی نداریم، بلکه نظام آموزش تحقیقاتی داریم که باید اصلاح شود و نهادینه کردن حاکمیت مدنی و ارزشها، تقویت عزم ملی، افزایش درک اجتماعی و ایجاد تحول در ارتباط بین نظام آموزش عالی تحقیقات و فناوری با سایر بخشها منتج به اقتصاد دانش بنیان می شود.

دکتر طهرانچی با توجه به این موضوع که تحول باید در دانشگاه اتفاق بیافتد، افزود: در محیط دانشگاه باید به آموزش عالی به مدل دیگری نگاه کنیم و اگر از مدل‌های گذشته خارج نشویم، قطعاً محیط دانشگاه متحول نخواهد شد و رو به افول می‌رود؛ باید چالش‌های تحصیلات تکمیلی را نیز رفع کنیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم ارزیابی مطالعه بنیادین ظرفیت دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه‌ها دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که باید به فرصت‌های بالفعل تبدیل شوند و یکی از پتاتسیل‌های مطلوب دانشگاه‌ها، پژوهش و پایان نامه‌هایی است که باید به صورت یک الگو آنها را کاربردی کنیم.

رئیس واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: دانشگاه را باید به گونه‌ای هدایت کرد تا با یک برنامه مشخص، راهبر برنامه صنعت و تجارت باشد؛ با یک نگاه جامع و در یک عرض می‌شود آنچه را که در یک مجموعه قرار دارد با هماهنگی بوجود آمده به نقطه مطلوب رساند.

مهدی فتح الله رئیس واحد شهر قدس نیز در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند، گفت: باید نگاه‌ها و باورها را نسبت به نظام آموزشی گذشته در دانشگاه‌ها تغییر داد و به دنبال روش‌های نوین آموزشی و ارتقای تحصیلات تکمیلی بود؛ برای توسعه نهاد دانشگاهی به تغییر نگرش و درک عمیق برای توسعه علم و دانش و فضای کسب و کار نیاز است.

فتح‌الله با بیان اینکه دنیا به دنبال تغییر و تحول در دانشگاه‌ها است، ادامه داد: برگزاری نشست علمی و تخصصی در واحدهای دانشگاهی برای شناخت ظرفیت‌های موجود گامی مؤثر در توسعه صنعت و تجارت تلقی می‌شود؛ در حقیقت اگر نتوانیم توازنی بین تولید علم و بازار کسب و کار ایجاد کنیم، به طور حتم با چالش‌های جبران ناپذیری در آموزش عالی دانشگاه‌ها روبرو می‌شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس با تأکید بر اینکه روش‌های نخ نمای آموزش عالی را باید فراموش کرد، خاطرنشان کرد: رشد و بالندگی دانشگاه‌ها منوط به پویایی، انعطاف و رویکردهای نوین است و با تغییر نگرش، نوآوری و استفاده از ارتباطات و تعاملات شبکه‌ای می‌توان در جهت‌گیری این امر در آینده بهره‌مند شد.

وی با بیان اینکه در منطقه غرب استان تهران به ویژه شهر قدس، فرصت‌های صنعتی و تجاری مناسبی وجود دارد، گفت: شهرستان قدس با جمعیت ۴۵۰ هزار نفری و به دلیل اینکه در یک مسیر مواصلاتی و استراتژیک قرار دارد، با درک اهمیت و ضرورت تمرکز در حوزه صنعت و تجارت می‌تواند به توسعه پایدار برسد.

کد خبر: 912340

وب گردی

وب گردی