همایش نگاه دنیای اسلام به سلطان عبدالحمید در آنکارا برگزار شد

همایش نگاه دنیای اسلام بر خدمات سلطان عبدالحمید بر دنیای اسلام و به ویژه مبارزه او با صهیونیسم تاکید شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در همایشی با عنوان نگاه دنیای اسلام به سلطان عبدالحمید که به مناسبت صدمین سالگرد وفات سلطان عبدالحمید دوم به عنوان پادشاه امپراطور عثمانی که در آنکارا برگزار شد، بر خدمات وی به دنیای اسلام به ویژه مبارزه اش با صهیونیسم و دنیای غرب تاکید شد.

موسی عکاری محقق فلسطینی در این همایش که در شعبه آنکارای بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه (İHH) برگزار شد اظهار داشت: عبدالحمید به مبارزاتش با غرب و حمایت از مسئله فلسطین مشهور است. پس از وی، هیچ پادشاه اسلامی مواضعی مانند او در مقابل صهیونیسم نداشته است.

عکاری به ویژه با تاکید بر مواضع عبدالحمید در مقابل تئودور هرتزل بنیانگذار صهیونیسم این جمله معروفش را یادآوری کرد که گفته بود "اراضی فلسطینی متعلق به من نیست بلکه متعلق به دنیای اسلام است و نمی توان آن را با پول فروخت".

عثمانی اشغالگر نبود، بلکه حکومت خدمت رسان بود.

عبدالغنی الاحجاری تاریخ دان یمنی نیز با اشاره به اینکه نگاه دنیای اسلام به عبدالحمید منعکس کننده نگاه آنان به امپراطوری عثمانی است اظهار داشت: عثمانی صلح و امنیت را به این اراضی بخشیده بود. این امپرطوری اهمیت ویژه ای را به یمن به دلیل دروازه اماکن مقدس می داد. حکومت های فعلی یمن هنوز از از اجرای برخی اقدامات و خدماتی که عبدالحمید در سالهای بعد از 1900 در یمن انجام داد عاجزاند.

امپراطوری عثمانی برخلاف چیزی که برخی ناسیونالیست های عرب می گویند نه تنها یک حکومت اشعالگر نبود بلکه خدمات زیادی را به این مناطق از جمله یمن رسانده بود.

محمد علی صلابی اندیشمند و تحلیلگر لیبیایی در سخنان خود در این همایش اظهار کرد: زمانی که عبدالحمید در حال مبارزه با غرب بود، بخش بزرگی از عالمان و نظامیان علیه وی بودند. شاید اگر اینگونه نبود، عثمانی هنوز هم زنده و در مقابل غرب ایستاده بود.

صلابی خاطرنشان کرد: در سایه دولت عثمانی بوده است که اکنون کشورهایی نظیر لیبی، تونس و الجزایر مسیحی نیستند. عبدالحمید در راه اسلام مبارزه کرده و یکی از بزرگترین رهبران جهان بوده است.

503

کد خبر: 912388

وب گردی

وب گردی