جلوگیری از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به ترکیه

یونان و ارمنستان طی تلاش هایی سرسختانه از مجلس سنای آمریکا درخواست کرده‌اند، فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را متوقف کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، نیروهای مسلح ترکیه در انتظار دریافت نخستین جنگنده‌های اف-35 تا پایان سال 2018 هستند. این کشور تعهد کرده است نزدیک به 100 فروند از این جنگنده‌های گران‌بهای نسل پنجم را از آمریکا خریداری کند. این در حالی است که آنکارا اکنون تنها توانایی پرداخت هزینه لازم برای 30 فروند از این جنگنده‌ها را دارد.

چند شرکت ترکیه‌ای که در برنامه خرید اف-35 از آمریکا شرکت داشته‌اند، به زودی از این توافق نزدیک به 12 میلیارد دلار سود به جیب خواهند زد اما این مساله تنها هنگامی محقق خواهد شد که یونان و ارمنستان از رسیدن این جنگنده‌ها به ترکیه جلوگیری نکنند. لابی‌های یونان و ارمنستان در ماه فوریه حرکتی را شروع کرده اند و از مجلس سنای آمریکا درخواست کرده اند فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه را متوقف کند.

یک مقام یونانی در این باره گفت: «در کنگره مخالفت شدیدی با فروش این جنگنده‌ها خواهد شد. کنگره به تازگی از فروش تسلیحات در مقیاس کوچکتر به نیروهای مسلح ترکیه خودداری کرده است.» وی افزود تعداد مخالفان ترکیه در واشنگتن «در حال افزایش است و افرادی در کنگره که طرفدار ترکیه هستند، این روزها بسیار نایاب شده اند.»

نشریه هیل گزارش داد در پی درگیری محافظان شخصی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، با تظاهرکنندگان مخالف در سفر وی به واشنگتن، یک قانون‌گذار در مجلس نمایندگان آمریکا درخواست کرده است از فروش جنگنده‌های اف-35 به آنکارا جلوگیری شود.

اسپوتنیک گزارش داده است لابی‌های یونان و ارمنستان تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن اعضای مجلس سنای آمریکا برای توقف رسمی این برنامه تجدید کرده اند.

کد خبر: 912596

وب گردی

وب گردی