بررسی اندیشه های شاعر پارسی‌گوی آلبانیایی در تهران

همایش «بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری»، شاعر پارسی‌گوی آلبانیایی فردا (14 اسفندماه) با رییس جمهور پیشین آلبانی و رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشگاه تربیت مدرس، برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و بالکان در قالب برپایی همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری، شاعر و ادیب برجسته پارسی‌گوی آلبانی برگزار می شود.

این مراسم با با حضور رجب میدانی، رییس جمهور پیشین آلبانی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اعضای آکادمیک علوم آلبانی، شخصیت‌های فرهنگی ایران، آلبانی و کشورهای حوزه بالکان ساعت 9 صبح فردا (14 اسفندماه) در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس، افتتاح می‌شود.

عمده‌ترین محورهای همایش، مسائل مرتبط با گفت‌وگوهای فرهنگی دو حوزه تمدنی ایران و بالکان و بررسی اندیشه‌های خاندان فرهنگ‌دوست فراشری به عنوان نماینده و برایند تفکر دو حوزه تمدنی، از محورهای اصلی همایش است.

همچنین، نظر به اینکه نعیم متعلق و مبلغ طریقت عرفانی بکتاشیه است و عناصر و مؤلفه‌های عرفان اسلامی در اتحاد و اتفاق و برادری و برابری انسان‌ها فارغ از تعلقات قومی و نژادی و زبانی و دینی با موضوع همایش مناسبت تام دارد، یکی از محورهای دیگر همایش نیز به موضوع طریقت بکتاشیه تخصیص یافته است.

بررسی مقایسه‌ای اندیشه‌ها و شیوه شاعری نعیم با دیگر شاعران فارسی‌سرا نیز از محورهای دیگر همایش است که مشروح و سرفصل محورهای همایش از طریق پوستر و فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار داده شده است.

برنامه اصلی همایش، ارائه فشرده مقالات و دستاوردهای علمی حول محورهای همایش است که در قالب نشست‌های چندگانه انجام خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود، چند میان برنامه صوتی ـ تصویری کوتاه مدت درباره زندگی و آثار نعیم به نمایش درآید و در کنار سالن اصلی همایش، نمایشگاه کتاب از آثار فراشری نمایش داده خواهد شد و پاره‌ای از کتاب‌های منتشر شده به مناسبت بزرگداشت فراشری، رونمایی می‌شوند.

بنابر اعلام این خبر، دبیرخانه گفت‌وگوی فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، انجمن‌های علمی، رایزنی فرهنگی کشورمان در آلبانی و صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، این همایش را به منظور بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در مسیر گسترش مناسبات فرهنگی بین گروه‌های مرجع ایرانی و آلبانی، برگزار می‌کند.

500

کد خبر: 912640

وب گردی

وب گردی