جولان کالاهای وارداتی در بازار شب عید/ جای خالی حمایت از تولیدکننده در سال تولید و اشتغال

در حالی به روزهای پایانی سال تولید و اشتغال نزدیک می شویم که در بازار شب عید اجناس وارداتی همچنان در حال تاخت و تاز هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز ؛ کمتر از دو هفته به آغاز سال نو باقی مانده است و بازار نیز از خواب زمستانی بیدار شده و در حال پوشیدن رخت بهاری است. در این روزهای پایانی سال در حالی صدای قدم های بهار به گوش می رسد که امپراطور زمستان بر اصناف همچنان حکمرانی می کند.

بر اساس این گزارش سال ها است که اصناف و تولید کنندگان از واردات بی رویه نالان هستند و شکایت می کنند و به نوعی معتقدند که اجناس وارداتی ترک و چین بازار ایران را به خصوص در بخش پوشاک و کیف و کفش قبضه کرده است. اگر چه هر سال مسئولان نیز وعده حمایت از تولید داخلی را می دهند و دم از کاهش واردات می زنند اما هنوز این معضل حل نشده و در طی این سال ها بسیاری از واحدهای تولیدی و صنفی ناچار از پایین کشیدن کرکره های خود شدند.

این گزارش می افزاید، امسال نیز در بخش اقلام پر مصرف در شب عید که شامل پوشاک و کیف و کفش می شود، همچنان وارداتی ها در حال تاختن هستند و تولیدات داخلی نمی توانند به گرد پای آنها برسند.

محمدی که یک تولید کننده پوشاک ایرانی است در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با اشاره به رقابت نابرابر پوشاک داخلی با خارجی گفت: یکی از مشکلات تولید هزینه بالای آن در کشور است چرا که باید برای تولید جنس مرغوب باید هزینه آن را نیز پرداخت در کنار این تسهیلات چشمگیری نیز از طرف دولت به تولیدکنندگان اراده نمی شود و همین امر موجب شده تا در سال های اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی در صنف های مختلف کارخانه های خود را تعطیل کرده و به واردات روی آورند.

او افزود: در شرایط کنونی جنس چینی یا ترک با قیمتی مناسب تر از تولید داخلی روانه بازار می شود و در جاییکه که حتی تولیدات داخلی ما کیفیت بالاتری نسبت به نمونه های مشابه خارجی دارند اما باز رغبت مردم نسبت به اجناس خارجی بیشتر است.

همچنین احمدی که تولید کننده کفش است در گفتگو با ایسکانیوز، با انتقاد از واردات بی رویه کفش در بازار گفت: در سال های گذشته کفش دست دوز انتخاب اول مردم بود چرا که هم دوام مناسبی داشت و هم قیمت آن خوب بود اما پس از سرازیر شدن کفش های خارجی به بازاراین صنف با رکود بسیاری مواجه شد و به نوعی به فراموشی سپرده شد. چرا که کفش های وارداتی اگر چه کیفیت مناسبی ندارند اما تنوع رنگ و طرح آن موجب شده که رغبت برای خرید آن بیشتر باشد.

او به این نکته نیز اشاره کرد که اگر چه برخی از اجناس وارداتی آن قدر بی کیفیت هستند که گاهی اوقات مصرف کننده با مشکلات پوستی مواجه می شود اما فراوانی آن در بازار موجب شده تا کفش دست دوز و با کیفیت ایرانی قدرت رقابت را در این بخش از دست بدهد.

حسینی که فروشنده لباس و کفش بچگانه در یکی از مراکز خرید شرق تهران است درگفت و گو با ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که چند درصد اجناس مغازه اش وارداتی است گفت: به طور تقریبی بیش از 80 درصد اجناس در بخش پوشاک بچگانه وارداتی است و تولیدکنندگان داخلی در این بخش تنها به تولید لباس های راحتی اکتفا می کنند.

او با اشاره به رغبت خریدار به اجناس خارجی گفت: در کنار این که لباس بچگانه تولید داخلی بسیار کم است خریدار نیز ترجیح می دهد که جنس به اصطلاح برند برای فرزندش خریداری کند.

این فعال صنفی به این نکته نیز اشاره کرد که یکی دیگر از دلایل رغبت به اجناس خارجی این است که قیمت آنها در مقایسه با تولید داخلی بسیار مناسب تر است چرا که به عنوان مثال یک دست کت و شلوار پسرانه تولید داخلی قیمتش برابر کت و شلوار یک فرد بالغ است در حالی که در اجناس خارجی این قیمت به دلیل تولید بالا در کشورهایی مانند چین و ترکیه مناسبتر است.

گزارش میدانی خبرنگار ایسکانیوز، از بازار پوشاک و کفش در روزهای پایانی سال نشان می دهد اگر چه وعده ها در حمایت از تولید داخلی بسیار بوده اما هنوز بین حرف تا عمل فاصله بسیار است و در این دو بخش بیش از 80 درصد بازار را اجناس وارداتی تشکیل می دهند.در کنار این تولیدکنندگان و اصناف همچنان درگیر با مشکلات هستند و همین امر موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی در این بخش شده است.

حکایت سر بی کلاه خریدار در حمایت از تولید ملی

این گزارش می افزاید، حکایت اجناس وارداتی در بازار و رغبت مردم به خرید آنها یک روی دیگر نیز دارد و در طرف دیگر مصرف کنندگان هستند که با انتخاب درست خود می توانند از تولید ملی حمایت کنند.

در چند سال اخیر پس از تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و مصرف کننده نیز سعی کرد که سلیقه خود را تغییر دهد و با خرید کالای ایرانی از تولید کننده داخلی حمایت کند.

بر اساس این گزارش در بسیاری از موارد کیفیت نامناسب کالای تولید داخلی انتقادات بسیاری را در پی داشت.لطیفی که مادر دو فرزند است در گفت و گو با ایسکانیوز ، در پاسخ به این سوال که پوشاک شب عید خود و فرزندانتان را ترجیح می دهید ایرانی باشد یا خارجی ،گفت:یکی از مشکلات تهیه پوشاک ایرانی برای فرزندانم با توجه به سنشان این است که تعداد فروشگاه های پوشاک ایرانی بسیار کم است و همچنین تنوع طرح و رنگ و سایز مناسبی ندارد.

او افزود: برای من به عنوان یک مادر با دو فرزند خردسال زمان و راحتی در خرید در اولویت اول است و ترجیح می دهم وقتی به یک مرکز خرید مراجعه می کنم بتوانم برای دو فرزندم با آرامش و قیمت مناسب خرید کنم که کمبود تنوع و طرح و رنگ مانع از این امر می شود.

او ادامه داد:ضمن این که در بسیاری از مراکز خرید تقریبا تمامی اجناس وارداتی هستند و گاهی استفاده از شخصیتهای کارتونی محبوب بچه ها بر روی پوشاک موجب اصرار و پافشاری آنها بر خرید یک کالای خارجی می شود در حالی که پوشاک تولید داخلی اغلب ساده و سنتی هستند.

رحیمی نیز که برای خرید پوشاک شب عید خانواده اش به یکی از مراکز خرید شمال تهران مراجعه کرده در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: من چندین بار پوشاک تولید داخلی خریدم اما کیفیت نامناسب آن موجب شد تا دیگر به سمت آن نروم در حالی که با همین هزینه می توانم یک لباس با کیفیت خارجی تهیه کنم.

او افزود:در حال حاضر قیمت پوشاک خارجی در مقایسه با ایرانی کمتر است ضمن این که تنوع آن نیز بیشتر است در حالی که برای تهیه یک لباس تولید داخلی که به اصطلاح در مزون طراحی و دوخت آن انجام شده است باید حداقل یک میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع واقعا صرفه اقتصادی ندارد.

این گزارش می افزاید اگر چه مصرف کننده نیز تمایل دارد که با خرید کالای ایرانی از تولیدکنندگان حمایت کند اما همچنان در بخش پوشاک که گردش مالی چند میلیاردی در ایران دارد گمنام بودن برندهای ایرانی وجای خالی تنوع و رنگ و نیز گاهی اوقات هزینه بالا و در بعضی موارد کیفیت نامناسب موجب نقره داغ شدن مصرف کننده شده است.امری که دولت و به خصوص وزارت صنعت می تواند با حمایت بیشترمادی و معنوی از تولیدکنندگان وارائه تسهیلات به آنها موجب رونق این بخش شود تا در کنار اشتغالزایی مانع از خروج ارز از کشور به واسطه واردات بی رویه شود.

402

کد خبر: 912679

وب گردی

وب گردی