ورزش های محلی در نوروز

ورزش های محلی در روزهای تعطیلات می توانند نیاز بدن به تحرک را تأمین کرده و آمادگی جسمانی را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایسکانیوز، بسیاری از مردم ایران که در شهرهایی به جز محل تولد خود مخصوصا پایتخت کار و زندگی می کنند، در ایام نوروز راهی زادگاه خود می شوند تا به خانواده و خویشاوندان خود سر بزنند و با فاصله گرفتن از دود و دوم تهران، چند روزی از طبیعت بکر شهر خود استفاده کنند.

با توجه به دور هم جمع شدن فامیل و گشت و گذار در طبیعت شامل دشت، کوه، جنگل و ساحل دریا، بازی و ورزش نیز به جزئی جدا ناپذیر از تعطیلات مردم تبدیل می شود. بازی هایی مانند فوتبال، وسطی و هفت سنگ از جمله بازی هایی هستند که به یک نقطه از کشور اختصاص ندارند و تقریبا مردم همه 31 استان ایران در ایام عید چنین بازی هایی را تجربه می کنند.

«قییش گتی»

در این میان برخی بازی ها مختص به یک منطقه خاص هستند. به طور مثال در استان های گیلان و اردبیل، یک بازی به نام «قَییش گُتی» یا (کمربند را بردار) وجود دارد که شبیه به بازی کبدی است. چند نفر در قالب یک تیم در یک محوطه دایره شکل می ایستند و کمربندهایی را در داخل این محوطه می چینند. اعضای تیم دوم از بیرون دایره باید سعی کنند کمربند را بردارند ولی اگر افراد داخل دایره موفق شدند آنها را به داخل بکشند، احتمالا کتک سختی خواهند خورد! این بازی معمولا در روزهای سیزده بدر، مشتاقان فراوانی دارد و مردان فامیل در این استان ها علاقه زیادی به تخلیه روانی خود دارند.

«کلاه برک»

اصفهانی ها نیز بازی تقریبا مشابهی به نام «کِلاه بَرَک» دارند. آنها دایره بزرگی روی زمین مشخص می کنند، یک تیم 10 نفره درون دایره می نشیند و تیم دیگر حول دایره می چرخد تا کلاه های داخل محوطه را در موقعیتی مناسب بردارد. در این بازی اعضای تیمی که کلاه را برداشته اند باید به گونه ای عمل کنند که مشخص نشود کلاه در دست کیست، سپس مانند ورزش «راگبی» باید کلاه را به منطقه ای برسانند که محل امتیازدهی محسوب می شود. اگر موفق شوند که پیروز شده اند اما اگر تیم حریف، کلاه را پس بگیرد با کلاه بر زمین بیفتد، بازنده لقب می گیرند.

«استخوان مهتاب»

«استخوان مهتاب» یکی دیگر از بازی های محلی است که طرفداران زیادی به خصوص در روستاها دارد. گروهی 5 نفره استخوانی را پرتاب می کند و گروه دوم باید استخوان را پیدا کند؛ اگر موفق به انجام چنین کاری نشود، باید به اعضای گروه اول کولی دهند.
در مجموع بازی های محلی به دلیل گسترش شهرنشینی در حال کمرنگ شدن هستند و حتی بسیاری از آنها از بین رفته اند و جای خود را در میان کودکان به بازی های کامپیوتری داده اند؛ اتفاقی که تحرک و فرهنگ همکاری را در میان نسل های آینده از بین می برد اما ایام نوروز فرصت مناسبی برای تجدید خاطره ها و البته آموزش بازی های محلی به کودکان است که به نوعی ورزش و نیاز به فعالیت بدنی را نیز در روزهای تعطیلات تأمین می کند.

604

کد خبر: 912703

وب گردی

وب گردی