دکتر ولایتی عامل وحدت میان جریان‌های مختلف عراقی است

شیوخ اهل‌سنت عراق بر خلاف ادعای برخی رسانه‌های داخلی و خارجی درباره نتیجه سفر مشاور مقام معظم رهبری به بغداد، معتقدند سخنان دکتر ولایتی موجب وحدت بیش از پیش میان مردم عراق شده است.

به گزارش ایسکانیوز، روز گذشته (شنبه) سایت انتخاب همراستا با جریان‌سازی رسانه‌های غربی همچون المانیتور و ... گزارشی را منتشر و در آن تلاش کرد فضای سیاسی حاکم بر عراق را ضد شیعی نشان دهد و آن را به نوعی به سفر اخیر دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به عراق و دیدارهایش با مسئولان ارشد این کشور منتسب کند.

سایت انتخاب در بخشی از گزارش خود با استناد به گزارش المانیتور رسانه عربی وابسته مدعی شده بود اظهارات دکتر ولایتی دخالت در امور داخلی عراق و باعث اختلاف میان جریانات عراقی شده است.

همچنین این سایت خبری، به‌نقل از حیدر نوری صادق الملا، یکی از مقام‌های ارشد جبهه گفت‌وگوی ملی عراق مدعی شد: «ابزارهای ایران در عراق دیگر نمی‌توانند با کارت‌های فرقه‌ای عراق بازی کنند، زیرا مردم عراق از چنین مانورها و تاکتیک‌هایی مطلع شده‌اند. بنابراین، ایران در تلاش است تا نتایج انتخابات را به گونه ‌ی طراحی کند که از دستور کارهای این کشور حمایت کند.»

خلاف آنچه که سایت انتخاب مدعی شده است، چندی پیش مشاهده کردیم هیاتی از علمای اهل‌سنت عراق به تهران سفر و با مقام‌های ارشد کشورمان ازجمله حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق اظهارات دکتر صالح اسکندری، عضو تیم رسانه‌ای دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در سفرشان به عراق هدف نظام جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تحکیم روابط راهبردی میان تهران و بغداد دنبال کرد و بسی جای تاسف دارد که برخی رسانه‌ها تلاش می‌کنند به جای اینکه تبیین کننده اصول نظام جمهوری اسلامی، بلندگوی رسانه‌های غربی مغرض شوند.

وی افزود: «شما اکنون می‌بینید که بعد از سفر دکتر ولایتی به عراق و دیدارش با هیات‌های شیعی و اهل‌سنت، هیاتی از شیوخ اهل‌سنت به ایران سفر کردند و این موضوع نشان دهنده سطح بالای روابط میان دو کشور است. سفر شیوخ اهل سنت عراق به ایران لبیکی بود به سخنان دکتر ولایتی در عراق و نشان دهنده موفقیت دکتر ولایتی در اتحاد گروه‌های عراقی است.»

تاکید شیوخ اهل‌سنت عراق بر اظهارات وحدت‌گرایانه دکتر ولایتی

از سوی دیگر شیخ علی محمود، شیخ عشایر موصل که در سفر اخیر هیات اهل‌سنت عراق به تهران سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: «در دیداری که با دکتر ولایتی داشتیم از اظهاراتش در بغداد که موجب تحکیم بیشتر ثبات در این کشور و وحدت عراقی‌ها شد قدردانی کردیم.»

شیخ اسامه اسعد، شیخ عشایر عبید از شهر دیاله عراق نیز گفت: «ما برای پاسخ دادن به اظهارات دکتر ولایتی درباره لزوم حفظ وحدت در عراق میان شیعه و اهل‌سنت به تهران سفر کردیم. در حال حاضر با سخنانی که مشاور مقام معظم رهبری در اجلاس بغداد داشتند، اختلافات تا حد زیادی کنار گذاشته شده است و همه طوایف عراقی خود را مهیای برگزاری انتخابات پارلمانی می‌کنند.»

جاسم کلانی، رئیس عشایر کلانی و سخنگوی جریان عصائب اهل الحق نیز که در سفر اخیر وظیفه سخنگویی هیات شیوخ اهل‌سنت را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار آنا بر تاثیر بسزای سخنان و کلام دکتر ولایتی بر روی مردم عراق تاکید کرد و گفت: «عراقی‌ها، چه شیعه و چه اهل‌سنت گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند و سخنان دکتر ولایتی موجب وحدت بیش از پیش میان مردم عراق شده است. گرچه اختلافاتی وجود داشت، ولی اکنون ما آماده تشکیل ائتلاف‌ها و ورود به فرایند انتخابات پارلمانی هستیم.»

با توجه به اظهارات مطرح شده می‌توان این نتیجه را گرفت که دکتر ولایتی در سفر به عراق توانسته به هدف اصلی خود که همان ایجاد اتحاد و حفظ وحدت میان مردم عراق در آستانه برگزاری انتخاباتی مهم پارلمانی دست یابد، کما اینکه هیات‌هایی از دو کشور به بغداد و تهران سفر کردند و این دوستی در روابط باعث نارضایتی برخی طرف‌های غربی و رسانه های آنان شده است.

اما نکته مهم و اساسی در این مقوله توجه رسانه های داخلی به کشف حقیقت و تولید مطالب و مستندات واقعی به جای ترجمه‌های مبهم و بعضا دارای جهت‌گیری است. رسانه های داخلی اگر خود به سراغ منابع اصلی رفته و به تولید محتوا بپردازند قطعا به نتایج درست و قابل اتکایی خواهند رسید و در پازل رسانه‌های طرف‌هایی که از اتحاد و آرامش در منطقه متضرر می‌شوند نمی‌افتند.

منبع: آنا

304

کد خبر: 912847

وب گردی

وب گردی