حمیت بسیج و انقلاب علمی جوانان متعهد

علم نیز مانند هر مصنوع دیگر بشری، تحت تاثیر امیال و ادارکات انسانی است. علمی که از اندیشه های یک ذهن مومن و متعهد برخیزد صلاح عام انسانی را در هدف می گیرد اما علمی که صرفا در راستای امیال و غرایز دون انسان باشد راه را برای توسعه منهای اخلاق و معنویت باز می کند. این جمله را می توان اساس ضرورت حضور بسیج در عرصه علمی کشور قلمداد کرد، تولید علم بومی مبتنی بر عقلانیت دینی و در راستای پیشرفت توام با اخلاق جامعه بشری!

انقلاب اسلامی در سالهای پایانی دهه چهارم حیات خود بایستی تغییراتی را در راهبردهای کلان و خُرد سامان دهد تا چشم انداز های مورد انتظار در برنامه ششم توسعه و افق 1404 محقق گردد. استفاده از ظرفیت های علمی در نهادهای علمی کشور همچون اقشار علم محور بسیج می تواند راهبردی متناسب با اقلیم ایران اسلامی و منطبق بر آموزه های دینی و سلیقه اسلامی-ایرانی باشد. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «عرصه‌ی بسیج یک عرصه‌ی عمومی است؛ نه مختص یک قشر است، نه مختص یک بخشی از بخشهای جغرافیائی کشور است، نه مختص یک زمانی دونِ زمان دیگری است؛ نه مختص یک عرصه‌ئی دون عرصه‌ی دیگری است. در همه‌ی جاها، در همه‌ی مکانها، زمانها، عرصه‌ها و در همه‌ی قشرها، این وجود دارد. این معنای بسیج است. ۱۳۸۹/۰۴/۰۲» بسیج محدود به زمان و مکان نیست و این نهاد که از دل توده های مردم برآمده بر آن می شود در راستای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی دست بکار شده و راه حل های اجرایی را در راستای آسایش، امنیت و تامین منافع نظام و ملت اجرایی نماید.

بسیج به عنوان بزرگترین نهاد مردمی کشور ظرفیت و توان گسترده علمی جوانان وخبرگان علمی را در قالب بسیج دانشجویی، بسیج علم و فناوری، بسیج جامعه پزشکان، بسیج جامعه مهندسی، بسیج کشاورزان، بسیج فرهنگیان، بسیج اساتید و هیات علمی بسیج دانش آموزی و بسیج حقوق دانان بکار گرفته و توانسته آحاد مردم را در زمینه های مختلف با نگاه های گوناگون و در سنین گسترده در کنار یکدیگر جمع کند و با تعریف ضابطه هایی هدفمند در قالب اقشار معین برای امور علمی و پژوهشی کشور مسیری را معین نماید
اساسا نیروی انسانی از مهمترین سرمایه های یک کشور محسوب میشود. حال نیروی انسانی فرهیخته و نخبه که راهگشای مشکلات کشور است باید بیشتر مورد توجه و قرار گیرد، عدم توجه و تفویض اختیار به جوانان در حل مشکلات کشور آنان را به مثابه افراد بی ثمر برای کشور مبدل می سازد، و زمینه ساز خروج صاحبان علم از کشور خواهد شد، لذا بسیج با ظرفیت عظیم خود می تواند جوانان، دانشگاهیان و نخبگان کشور را در حل مشکلات مردم سهیم و مدیرت حل این مشکلات را به آنها محول کند. این امر زمینه ساز ارتباط گسترده شبکه ای نخبگان با یکدیگر، با تاسی از مدل چرخش علمی بین نخبگان و صاحب نظران در بکارگیری استفاده از ظرفیت های بومی نخبگان، در اقصی نقاط کشور نیز خواهد بود و درصدد حفظ ظرفیت ها و ایده ها می گردد.

با توجه به خطر نفوذ در اشکال متفاوت؛ چه نفوذ فردی و چه نفوذ سازمانی و شبکه ای در بین قشر نخبه کشور و دانشگاه ها، بسیج می تواند نقش مهمی را ایفا و با دفاع از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل نفوذ و نفوذیان در دانشگاه ها و محیط های علمی و پژوهشی از ساحت مقدس علم و دانشگاه صیانت کند.
از سوی دیگر طی سال های اخیر توسعه کمی علمی و پژوهشی کشور بحمدالله رشد خوبی داشته است، لذا برای کمک به اقتصاد کشور و تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تجاری سازی علم و تقویت شرکت های دانش بنیان و تکمیل چرخه علم و فناوری باید تلاشی مضاعف نمود که در راس متولیان این امر دانشگاهیان و فرهیختگان کشور هستند. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: «در دانشگاه باید هم عالِم تولید بشود، هم علم تولید بشود، هم عِالم و علم جهت درست پیدا کند؛ این سه نکته‌‌ی اساسی در دانشگاه باید باشد. تربیت عالِم که من از آن تعبیر میکنم به تولید عالم، و تولید علم که همان چیزی است که سالها است تکرار می کنیم؛ یعنی خطوط مرزیِ علم را شکستن و جلو رفتن که این کاری است که ما در کشورمان هنوز نتوانسته‌ایم آن‌چنان‌‌که شایسته‌ی نظام جمهوری اسلامی است به آن برسیم؛ البتّه کارهایی شده، لکن عقبیم. باید بتوانیم از لحاظ علمی جلو برویم؛ وقتی علم جلو رفت، آن‌وقت فنّاوری هم جلو می رود؛ وقتی فنّاوری جلو رفت، تأثیر در زندگی می گذارد؛ وقتی فنّاوری جلو رفت، در دنیا چشمها به شما متوجّه می شود و احساس نیاز می کنند؛ در زندگی انسانها تأثیر می گذارید؛ اینها مسائل بسیار مهمّی است. تکیه‌ی بنده بر روی علم و فنّاوری و مانند اینها که همیشه می گویم، به‌خاطر این است؛ اینها فراموش نشود. ۱۳۹۶/۰۳/۱۷ بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان»
لکن حلقه مفقود چرخه تجاری سازی علم و فناوری ارتباط آن با صنایع و تقویت شرکت های دانش بنیان است که استعداد های دانشگاهی با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیج میتواند خلا موجود را ترمیم کند و اقتصاد شکننده کشور در برهه کنونی کمک شایانی نماید.

کد خبر: 912880

وب گردی

وب گردی