آغاز انتخابات پارلمانی ایتالیا

مردم ایتالیا با وجود این که از نرخ بالای بیکاری و اقتصاد بی رونق رنج می برند امروز به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق های رای رفته اند.

به گزارش ایسکانیوز، نظرسنجی‌های انجام شده پیش‌بینی کرده‌اند که سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و متحدان راست افراطی‌اش به عنوان بزرگ‌ترین ائتلاف در پارلمان ظاهر خواهند شد اما اکثریت مطلق را نخواهند داشت.

انتظار می‌رود حزب "جنبش پنج ستاره" نیز بزرگ‌ترین حزب مستقل باشد که از نارضایتی‌ها نسبت به فساد نهادینه شده و فقر رو به رشد تغذیه می‌کند، در حالی که حزب حاکم چپ میانه دموکراتیک ظاهرا در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

لورنزو پرگلیاسکو، یکی از بنیانگذاران پایگاه نظرسنجی یوترند گفت: در روزهای پایانی کمپین انتخاباتی جریانی برای جنبش پنج ستاره شکل گرفت اما به سختی می‌توان گفت که آیا حزب یا ائتلافی می‌تواند ۴۰ درصد رای لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد یا خیر.

ایتالیا که به شدت بدهکار است سومین اقتصاد بزرگ در منطقه ۱۹ عضوی یورو محسوب می‌شود؛ اگرچه سرمایه‌گذاران در آستانه این انتخابات خوش‌بین بوده‌اند اما بن‌بست سیاسی طولانی مدت ممکن است مجددا تهدید بی‌ثباتی بازار را به وجود آورد.

پایگاه‌های رای‌گیری از ساعت ۷ صبح به وقت ایتالیا (۶ صبح به وقت گرینوویچ) باز شده و تا ساعت ۲۳ به وقت ایتالیا (۲۲ به وقت گرینوویچ) باز خواهد ماند و انتظار می‌رود نظرسنجی‌های پس از انتخابات فورا منتشر شوند.

این انتخابات تحت قانون انتخاباتی جدید پیچیده‌ای برگزار می‌شود که براساس آن نتایج نهایی انتخابات تا اواخر روز دوشنبه مشخص نخواهد شد.

گرچه رهبران تمامی احزاب شرکت‌کننده در انتخابات احتمال شکل‌گیری هرگونه ائتلاف پس از انتخابات با رقیب را رد کرده‌اند اما ایتالیا تاریخ طویلی از دستیابی به راه حلی برای خروج از بن‌بست سیاسی دارد. اما اگر طبق انتظارات هیچ طرفی نتواند پیروز قطعی انتخابات امروز باشد، چندین هفته طول خواهد کشید تا ایتالیا به توافقی برای تشکیل دولت دست یابد.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا نمی‌تواند تا پس از تشکیل پارلمان جدید که قرار است ۲۳ مارس(سوم فروردین 97) شکل گیرد، مذاکرات رسمی ائتلافی را آغاز کند و نخست‌وزیر آتی ایتالیا باید رای اعتماد هر دو مجلس را پیش از بر عهده گرفتن سمتش به دست آورد.

کد خبر: 912894

وب گردی

وب گردی