رویش واحدهای صنعتی بیش از ریزش آنها بوده است

وزیر صنعت گفت: طی ده ماه گذشته بالغ بر ۴ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی جدید آغاز به کار کرده و طی این سالها، میزان رویش واحدهای جدید از ریزش، فزونی گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز به کار شبکه «ایران کالا» در صداوسیما، گفت: صنعت ایران در این سال ها سیر صعودی و نزولی بسیاری داشته است. ما طی سال هایی از کیسه می خوردیم اما بعد از گذشت زمان مهمات صنعتگران ایرانی و علیرغم فشارهای سلطه دوباره برخاستیم.

او ادامه داد: از زمانی به بعد روند رو به رشد صنعت ایران آغاز شد و هر چند هنوز بر پیکره صنعت ما زخم هایی باقی است اما می توان شکوفایی صنعتی را مشاهده کنیم. افتتاح واحدهای متعدد صنعتی نمونه ای از این مساله است.

شریعتمداری اظهار کرد: بالغ بر ۴ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی جدید در ۱۰ ماه گذشته آغاز به کار کرده است و در این سال ها رویش از ریزش فزونی گرفته است.

او با اشاره به افزایش درخواست فعالیت های اقتصادی تصریح کرد: در عصری که فعالان اقتصادی ما از مشکلات رنج می برند در این ۱۰ ماهه شاهد تقاضای تاسیس بیش از ۱۶ هزار واحد صنعتی بوده ایم که بیشتر از ۲۳ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ما تلاش کردیم با همراهی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان، سازمان ها و ... قدم های خوبی برای تصویب لایحه بودجه ۹۷ برداریم.

شریعتمداری با اشاره به مشکلات اقتصادی در یک سال اخیر عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی صنعت ما نوسازی است. ما بالغ بر ۸۵ هزار واحد صنعتی در کشور مشعول به کار داریم که بالغ بر ۸۰ هزار واحد از آنها صنایع کوچک و متوسط هستند و قریب به ۴۰ هزار واحد از این صنایع در شهرک های صنعتی هستند که نیازمند نوسازی و بازسازی است.

او ادامه داد: برای نوسازی، تامین منابع مالی از نیازهای ماست و نرخ تامین منابع مالی اگرچه روی کاغذ ۱۸ درصد است اما در برخی بانک ها ۲۰ درصد است که با ۲۰ درصد امکان نوسازی صنعتی وجود ندارد.

وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مردم به دلیل ویژگی های مهم و ارزشمند کالاها آنها را از طریق شبکه ایران کالا انتخاب می کنند و این از اهداف ماست.

شریعتمداری یکی از معضلات صنعت کشور را ،تقاضا عنوان کرد و گفت: قدرت خرید مردم بر اساس آمارها در سال ۹۲ به سال ۸۲ بازگشته است همچنین قدرت خرید در سال ۹۶ شبیه سال ۹۱ شده است که هنوز ۵ سال عقب هستیم در صورتی که صنعت ما رشد کرده است. این امر نتیجه این است که تولیدکننده کالایش را تولید می کند و محصول او مرغوب است اما در انبارها باقی می ماند.

او با اشاره به پیشنهادی برای حل این مشکل عنوان کرد: یکی از کارها حرکت در جهت بازارهای صادراتی است که بسته های پیشنهادی هم تهیه شده است. منابع مالی بالایی برای مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است که بخش قابل توجهی از این قدم ها در سال ۹۶ برداشته شد.

وزیر صنعت با اشاره به اهمیت شبکه ایران کالا تصریح کرد: در گذشته تبلیغات عمدتا در مجله ها و روزنامه ها انجام می شد و امروزه این تبلیغات بیشتر به سمت شبکه های اجتماعی پیش رفته است. با این حال با همه اتفاقات و با وجود روزنامه ها و مجلات آنلاین، تلویزیون همچنان به عنوان یکی از مراکز تبلیغاتی جایگاه خود را دارد و استفاده از چهره های مشهور و جذابیت های بصری می تواند یکی از ظرفیت های این شبکه برای معرفی کالاهای ایرانی باشد چرا که ایران کالا می تواند ما در راستای رساندن به هدف مصرف کالای ایرانی حمایت کند. ما باید در ایران کالا فرهنگ مصرف کالای ایرانی را بیش از مصرف یک برند خاص مورد توجه قرار دهیم.

منبع: مهر

401

کد خبر: 912898

وب گردی

وب گردی