مصدق به آمریکا اعتماد کرد و به هشدارها هم توجهی نکرد / مصدق دشمن‌شناس نبود

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی انگیزه مصدق در راه ملی کردن صنعت نفت را «ملی» دانست و اظهار کرد: مصدق برای ملی کردن صنعت نفت انگیزه دینی نداشت.

دکتر سیدحمیدروحانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در واکنش به گمانه زنی ها برای تصمیم شورای شهر تهران مبنی بر نامگذاری خیابانی در تهران به نام دکتر مصدق گفت: در مملکتی که برای شریعتی خیابان نامگذاری می کنند مصدق چه جرمی بیشتر از او مرتکب شده که نباید به نامش خیابانی باشد. کم نیستند کسانی که صلاحیت ندارند و در عین حال نام آنها بر میادین و خیابان ها ثبت شده است.

مصدق استعمار انگلیس را خوب شناخت و مقابل آن ایستاد اما اشتباه کرد که به آمریکا اعتماد کرد، همانگونه که دولت آقای روحانی به آمریکا اعتماد کرد. این اعتماد به آمریکا باعث شد مصدق با سر به زمین بخورد و زحمات مبارزان را هدر دهد.

مصدق برای ملی کردن صنعت نفت انگیزه دینی نداشت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مصدق انگلیس را دشمن می دانست و با استعمار انگلیس مبارزه کرد، افزود: مصدق استعمار انگلیس را خوب شناخت و مقابل آن ایستاد اما اشتباه کرد که به آمریکا اعتماد کرد، همانگونه که دولت آقای روحانی به آمریکا اعتماد کرد. این اعتماد به آمریکا باعث شد مصدق با سر به زمین بخورد و زحمات مبارزان را هدر دهد.

حمید روحانی: آقای روحانی همان راه را پیش گرفت. به آمریکا اعتماد کرد و منجر شده ضربات جبران ناپذیری به فعالیت های هسته ای دانشمندان ما وارد شود.

وی افزود: اعتماد به آمریکا ملت ایران را در چشم دیگر کشورهایی که در تقابل با آمریکا و سیاست هایش بودند زیر سوال برد و باعث شد حیثیت ملت و آرمان های انقلاب آسیب ببیند.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی انگیزه مصدق در راه ملی کردن صنعت نفت را «ملی» دانست و اظهار کرد: مصدق برای ملی کردن صنعت نفت انگیزه دینی نداشت.

وی به ضرورت دشمن شناسی و جریان شناسی اشاره کرد و گفت: مصدق دشمن شناس نبود. مصدق اگر دشمن را می شناخت با او سازش نمی کرد. در مقابل انگلیس ایستاد اما نتوانست دشمن را بشناسد. دشمن شناسی و جریان شناسی هنر بزرگی است که سرنوشت یک شخصیت، یک گروه یا یک ملت را تعیین می کند.

مصدق نسبت به آمریکا نظر مثبت داشت / توجهی به هشدارها نکرد

حمید روحانی افزود: مصدق نسبت به آمریکا نظر مثبت داشت با اینکه آیت الله کاشانی و نواب صفوی در نامه هایی به او هشدار دادند که آمریکا و انگلیس در یک جبهه اند و فرقی ندارند ولی توجهی به این هشدارها نکرد و نتیجه این اعتماد به آمریکا باعث ضربه خوردنش شد.

وی با بیان اینکه در کتب درسی مدارس ایرادات زیادی وجود دارد، گفت: در زمان حیات امام خمینی (ره) نامه ای به ایشان نوشتم و یکی از نمونه هایی که در کتاب درسی خلاف واقع بود را به امام عرض کردم. امام ارجاع دادند به شورای عالی انقلاب فرهنگی، آنها بررسی کردند و آن مطلب را از کتاب حذف کردند اما بعدها دوباره این مطالب گنجانده شد.

به نظر من احمدی نژاد ساقط شده است. دست و پا می زند و هرچه بیشتر دست و پا می زند بیشتر در لجن غرق می شود.

جناح بازی های گروه های سیاسی نمی گذارد حقایق روشن شود

حمید روحانی با اشاره به شعارزدگی در حوزه تهاجم فرهنگی، افزود: دشمن در هر زمینه ای مخصوصا در زمینه فرهنگی تلاش دارد ضربه وارد کند. تاریخ را تحریف کند و ملت ایران را به بیراهه بکشد. چرا که از طریق فرهنگ این امر عملی تر است. ما سالهاست از تهاجم فرهنگی حرف می زنیم اما راه علاجش را نمی دانیم و متاسفانه برای مبارزه با تهاجم فرهنگی فقط شعار می دهیم.

وی در پاسخ به این که چقدر در مجامع دانشگاهی حضور می یابید و تاریخ انقلاب را بازگو می کنید، گفت: حرف حق تلخ است. همین که می گذارند ما زنده باشیم جای شکرش باقی است. جناح بازی های گروه های سیاسی نمی گذارد حقایق روشن شود و حرف حق به درستی بیان شود.

پرداختن به احمدی نژاد شاید نقشه و بازی باشد ​

حمید روحانی از نخستین کسانی بود که جریان اطرافیان احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران را انحرافی خواند. وی با اشاره به نامه اخیر احمدی نژاد به مقام معظم رهبری اظهار داشت : ماهیت احمدی نژاد برملا شده است. به نظر من احمدی نژاد ساقط شده است. دست و پا می زند و هرچه بیشتر دست و پا می زند بیشتر در لجن غرق می شود. من آن زمان اعلام خطر کردم و اساسا پرداختن به احمدی نژاد شاید نقشه و بازی باشد تا خیانت های دولت، ضربه ها و نادرستی هایش را تحت الشعاع قرار دهند.

خطر حسن روحانی بسیار جدی‌تر از احمدی نژاد است

وی افزود: به نظر من خطر آقای روحانی بیشتر از خطر احمدی نژاد است.هر دو بازیگرند و سازشکارند. اما خطر حسن روحانی که با لباس روحانیت نقشه هایش را اجرا می کند بسیار جدی تر از احمدی نژاد است.

خبرنگار: محمد توحیدی‌راد

کد خبر: 912906

وب گردی

وب گردی