جیلی GC6؛ دنده عقب کرمان در خیابان‌های پکن

حالا که تب چینی‌‌سواری زمین و زمان را فراگرفته، اجازه بدهید جدیدترین عضو خانواده اژدهای زرد را معرفی کنیم. جیلی جی‌سی‌6. یک سدان سایز متوسط که قرار است توسط خودروسازان بم تولید شود. خودرویی که چشم‌بسته پای در راهی گذاشته کسی قرار نیست به استقبالش بیاید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ فرزند جدید خانواده کرمانی‌ها چیز دیگری غیر از یک چینی نمی‌تواند باشد. شرکتی در کارنامه‌اش همکاری با دوو و هیوندای و حتی فولکس‌واگن را داشت. اما بعد از مدتی با چرخشی عجیب خود را در دامان لیفان، جک، گریت‌وال و حتی لوبو دید. حالا هم که شریک گرمابه و گلستان جیلی در بخش تولید شده است. ایجاد فضای اشتغال برای جوانان این مرز و بوم به هر نحو و با هر کیفیتی قابل ستایش است اما چرا این مجموعه راه گریزی غیر از چینی‌ها نمی‌یابند؟ این را بگذارید به حساب «هلو» بودن چشم‌ بادامی‌ها و تسهیلاتی که برای دوست ایرانی‌اشان فراهم می‌کنند. وگرنه دیگر همه می‌دانند که اگر فروش شرایطی و قسطی شرکت‌های چینی نبود اقبال آن‌ها به‌ گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

از این مسائل بگذریم. خودروسازان بم بعد از برو بیاهای فراوان سرانجام توانستند نظر مساعد جیلی را برای تولید مدل GC6‌ در ایران جلب کنند. خودرویی که حتی نیاز نیست یک کارشناس مجرب باشید تا بفهمید از سطح بازار یک سر و چند گردن پایین‌تر است. تنها مزیتی که شرکت تولیدکننده ایرانی از آن مطرح می‌کند، قیمت ارزانش است. مزیتی که دیر یا زود اول از همه دامان مشتری‌اش را می‌گیرد. چراکه برای ماندن دور کورس فروش یک محصول خارجی با قیمت مقرون به صرفه باید قید خیلی چیزها را زد. چیزهایی که مشتری GC6 به مرور با آن آشنا خواهد شد.

راستش را بخواهید جی‌سی‌6 بیش از آنکه یک Geely باشد یک Engalon‌ است. انگالون شرکتی است که اغلب او را به خاطر تاکسی‌های لندن می‌شناسیم. خود چینی‌ها به این خودرو SC6 می‌گویند. البته طرف ایرانی در اوج صداقت در سایت رسمی‌اش هم گفته که سال گذشته فروش آن چیزی حدود 63 هزار دستگاه بوده است. رکوردی تاریخی برای کشوری که سالانه حدود 10 میلیون خودرو در آن تولید می‌شود.

سدان جی‌‌سی6 را نباید خودروی جدیدی نامید. این محصول روی پلت‌فرم مدل King Kong سال 2006 ساخته شد که خود او نیز بر پایه تویوتا Vios سال 2002 طراحی شده بود. بنا بر این غیر از آن همه زرق و برقی داخلی بدانید که زیر پوست آن یک محصول کاملاً قدیمی خوابیده است. پیشرانه رنگ و رو رفته آن نیز بارها روی مدل‌هایی مانند SC5 و Jinying استفاده شده بود. پس از این نظر نیز حرف جدیدی برای گفتن ندارد. این قلب 1.5 لیتری با قدرت 102 اسب‌بخاری (و نه 105 اسب‌بخاری که شرکت می‌گوید) راهی بازار می‌شود. توقع ندارید که با وزن 1103 کیلوگرمی‌اش بتواند بیش از 170 کیلومتر در ساعت برود. آن اعداد عجیب و غریبی که روی آمپر کیلومتر نوشته شده را خیلی حساب نکنید. جی‌سی6 با مصرفی معادل 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر آن هم در شرایط ایده‌آل نوید مصرفی بیش از 8.5 کیلومتر را در شرایط واقعی می‌دهد.



نکته فنی این پیشرانه آن است که گشتاور 136 نیوتن‌متری آن در دور موتور بین 2800 تا 3400 به اوج خودش می‌رسد. به زبان ساده باید قید شتاب‌‌گیری معمولی را هم با این خودرو بزنید. آمار مستند نشان می‌دهد بهترین رکورد این خودرو آن هم با جعبه‌دنده دستی 13.5 ثانیه در شرایط ایده‌ال است. ارتفاع استاندارد این خودرو از سطح زمین 150 میلی‌متر بوده است. اما آنچه چندی پیش در ایران رونمایی شد چیزی بیش از 200 میلی‌متر است. یعنی افزایش مرکز ثقل و ناپایداری خودرو در پیچ‌ها. البته شرکت‌های خودروساز اغلب با توجه به کیفیت جاده‌های ایران دست به این کار می‌زنند غافل از اینکه چینی فوق دیر یا زود با مشکلات جلوبندی و سیستم تعلیق روبه‌رو می‌شود.

با اینکه رسانه‌ها و خبرنگاران در روز رونمایی با وسواس خاصی انتخاب شده بودند ولی باز هم تصاویری منتشر شد که شاید از دید طرف ایرانی چندان باب میل نبوده است. کیفیت ساخت این خودرو را به‌خوبی می‌توان از روی نقاط جوش درب‌ها، زوار درب‌ها و جنس داشبوردش حدس زد. همه‌چیز فقط برای پرت کردن حواس مشتری است. این احتمال وجود دارد که جی‌سی6 به دلیل همین بی‌کیفیتی قطعات داخلی خیلی زود به همان سر و صدای آزاردهنده مخصوص چینی‌ها بیفتد. قیمت فول‌ترین نسخه این خودرو در امارات حدود 26 هزار درهم است. یعنی تقریباً 7000 دلار. یعنی معادل قیمت یک ب‌ام‌و سری 3 مدل 1997 یا یک هوندا سیویک 1998 و یا حتی یک تویوتا کرولا مدل 2000.

در کاتالوگ این خودرو روی جعبه‌دنده Jatco ژاپنی آن حسابی مانور داده شده است. شرکت جاتکو سال 1999 با مشارکت مزدا شکل گرفت. بعد از آن مدیریتش توسط نیسان اداره شد. سپس توانست روی برخی از مدل‌های میتسوبیشی نیز کار کند. در واقع این کمپانی یک شرکت چندپاره است که غول‌های ژاپنی از آن برای تولید مدل‌های معمولی در بازارهای دیگر بهره می‌برند و البته هرگز خود از محصولات جاتکو استفاده نمی‌کنند.

استراتژی ضعیف تیم فروش خودروسازان بم کار کرد که این محصول نیامده در بازار به صورت کارتکس قابل خرید و فروش است. البته معدود نسخه‌هایی که هم پیش‌تر توسط عرضه‌کننده قبلی یعنی جیلران به مشتری تحویل داده شده بود با کارکردهای پایین به دلیل نارضایتی مالک الان معامله می‌شود. البته نیاز به اشاره نیست که قرار بود این خودرو زیر 50 میلیون به فروش برسد ولی مدتی بعد معلوم شد که این داستان رویای شیرینی بود که خیلی زود تبدیل به کابوسی 60 میلیون تومانی شد.

401

کد خبر: 912918

وب گردی

وب گردی