پشت پرده پیام اتمی پوتین به آمریکا چیست؟

پوتین در حالی که هنوز رقابت های انتخاباتی خود را آغاز نکرده است در جمع صمیمانه ای حضور یافت و به سوالات خبرنگاران و حاضرین پاسخ داد.

در این جمع که پیش از پرسش و پاسخ ،نمایش ویدیویی به سبک بازی های رایانه ای دهه 1990 را به همراه داشت، رئیس جمهوری روسیه صحبت های بسیار پیچیده ای در خصوص رقابت راکتی و تسلیحاتی با غرب کرد که حامل پیام های تعیین کننده ای بود و به جرات می توان گفت پس از حضور پوتین در اجلاس امنیتی مونیخ در فوریه 2007 ،شاهد یکی از صریح ترین گفتگو های وی بودیم. البته رسانه ها دو بخش از صحبت های پوتین را برجسته کردند که می توان گفت بهترین خوراک رسانه ای داخلی و بین المللی محسوب می شد. پوتین در پاسخ به سوالی که از وی در خصوص این که چه زمانی در تاریخ روسیه را برای زندگی انتخاب می کند ؟ کوتاه پاسخ داد : عصر حاصر یا همان " امروز " پرسشگر زمانی که خواست سوال بعدی خود را بپرسد پوتین حرف وی را قطع کرد و گفت : اجداد من دهقان بوده اند و من امروز رئیس جمهوری روسیه هستم و حاضرین به صحبت های وی خندیدند و کف زدند.

رئیس جمهوری روسیه که 18 سال است بر این سرزمین حکمرانی می کند در پاسخ به سوالی که چه بخش از تاریخ روسیه را می خواهد تغییر دهد گفت اگر می توانست اجازه فروپاشی شوروی را نمی داد.

ولادیمیر پوتین در شورای فدرال روسیه در همین حال پیام های موشکی و راکتی را هم برای جهان داشت و تحلیلگر بی بی سی در خصوص این سخنرانی که چهاردهمین سخنرانی پوتین در سطح ملی و بین المللی بود ،گفت : او مانند یک شعبده باز عمل کرد با این تفاوت که از کلاه خود به جای خرگوش سفید و سیاه ، موشک ، راکت ، هواپیماهای بدون سرنشین و زیر دریایی بیرون آورد.

می توان گفت چهاردهمین سخنرانی پوتین و تاریخ سازترین سخنرانی وی در دوران هجده ساله حکومتش بر روسیه، پاسخ روشنی به تهدیداتی است که از سوی آمریکایی ها متوجه فدراسیون روسیه شده است . در آمریکا اما نمایش پوتین را ساختگی می دانند. آنها می گویند طی سال های گذشته تمام آزمایش های موشکی روسیه با شکست مواجهه شده، به همین جهت بعید است پوتین غیر تلاش برای تهییج روح ملی گرایی روس ها، قبل از انتخابات ریاست جمهوری هجدهم مارس دلیل دیگری داشته باشد.

در آمریکا از صحبت های پوتین به بهترین شکل ممکن برای سیاست های ترامپ استفاده شد. ترامپی که بودجه نظامی آمریکا را افزایش داده و به نظر می رسد کشورش را آماده ورود به عصر نوینی از رقابت های تسلیحاتی می کند. در تاریخ مدرن روابط روسیه و آمریکا به خصوص پس از جنگ افغانستان در سال 2001 شاهد روند تهاجمی از سوی آمریکایی ها به سوی روسیه بودیم. روابط جورج بوش پسر و پوتین بسیار دوستانه بود و در آن دوران و در سال 2002 بوش به پوتین گفته بود ما مناسبات دوستانه ای داریم اما می خواهیم روندهای امنیتی خود را در سامانه های دفاع موشکی در مرزهای شما مستقر کنیم زیرا تهدیداتی از سوی ایران و کره شمالی متوجه ماست .

این شاید سرآغاز فرو ریختن دیواری بود که در دوران برژنف و نیکسون در سال 1972 بنا نهاده شد و در دروان گورباچف و ریگان تکمیل شد. براساس آن توافق، تنها یک منطقه در روسیه و یک منطقه در آمریکا با حساسیت دفاع موشکی باقی ماند که البته اکنون شرایط به گونه ای دیگر است . ایالت مسکو در روسیه و بخش صحرای فاکس در داکوتای شمالی امروز تا کالینگراد و استپ های پست رومانی پیش آمده اند و دیگر خبری از تهدید تهران یا پیونگ یانگ نیست.

نزاع موشکی میان روسیه و آمریکا اکنون شرایط جدیدی یافته زیرا در مسکو بر این باورند که باید نسبت به تحرکات موشکی آمریکا واکنش نشان داد و این کنش و واکنش ها، قربانی جز اروپا ندارد. استقرار موشک های اسکندر در کالینگراد عمق استراتژیک اتحاد شوروی که اکنون در مرکز اتحادیه اروپا قرار دارد، فضای ناامنی و بی اعتمادی را به طور شایانی افزایش داده و نیاز به یک گفتگو سازنده میان طرفین ضروری است.

اروپا در هر صورت بخشی از گفتگویی است که باید میان روسیه و آمریکا انجام شود زیرا آنها از بودجه 1.2 تریلیون دلاری به روز رسانی تاسیسات هسته ای در طول سی سال که توسط دولت اوباما تصویب شد، متضرر می شوند.

در همین حال روسیه نیز قصد دارد تا تاسیسات اتمی اش را به روز رسانی کند و چیزی مانند کنفرانس هلسینکی 2 لازم است تا طرفین بتوانند برگه هایی مشخص با تعیین جدود مشخصی را امضا و به آن پایبند باشند.

روسیه پیام ها و سیگنال های خود را به آمریکا داده است و اکنون نوبت به کاخ سفید رسیده تا در مورد آنچه توسعه تاسیسات هسته ای و به روز رسانی آنها می نامد، تصمیم بگیرد و در جهت کاهش یا افزایش آن قدم بردارد.

سید بهزاد اخلاقی

کارشناس مسائل روسیه

کد خبر: 912926

وب گردی

وب گردی