چرا وزیر راه و شهرسازی  استعفا نکرد؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که در جلسه روز گدشته کمیسیون عمران حضور داشت، در یادداشتی علت عدم استعفای آخوندی را دفاع از فعالان صنعت هوانوردی عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حامد مظاهریان در یادداشتی که در کانال تلگرامی شخصی خود منتشر کرد، علت عدم استعفای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی را که برخی از نمایندگان مجلس در جلسه دیروز کمیسیون عمران با موضوع بررسی طرح استیضاح آخوندی، از وی خواسته بودند را، دفاع وزیر راه از اقدامات نیروهای صنعت هوانوردی در صحن علنی مجلس عنوان کرد.

گفتنی است در پایان جلسه دیروز کمیسوین عمران ۱۱ تن از استیضاح کنندگان اعلام کردند از توضیحات آخوندی اقناع نشده و خواستار برگزاری استیضاح وی در صحن علنی هستند. این درخواست از سوی کمیسیون عمران به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد. اما هنوز طرح استیضاح از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده است.

متن کامل یادداشت تلگرامی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به شرح زیر است:

دانستن حقیقت یکی از مهمترین انگیزه های انسانی در تکاپوی زندگی است و به طور حتم یکی از راه های دستیابی به حقیقت پرسش و پاسخ خواهد بود. بصورتی نهادین انسان می پرسد تا دریابد آنچه را که رخ داده، تا راهی بیابد برای روشنگری و تا قضاوتی داشته باشد عادلانه تر. پرسیدن و در انتظار پاسخ نشستن در هر سطح و مرتبه ای عطشی وسیع ایجاد می کند، از یک کلاس درس بین شاگرد و معلم، تا در سطح جامعه و بین یک حکومت و مردمانش. همواره عطش شنیدن حقایق سیری ناپذیر است. با چنین شناختی از روحیات انسانی است که هر جلسه کلاس درسم با پرسش آغاز می شود.

امروز در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای سومین بار شاهد جلسه پرس و پاسخ (شما بخوانید جلسه استیضاح) از وزیر راه و شهرسازی بودم. طرح سوالات و پرس ها ازمقامات مسئول و اجرائی از سوی مجلس می تواند یکی از نشانه های مردم سالاری حاکم برکشور بوده، به آن بالید و آن را پاس داشت. در خصوص شرایط حاکم بر این جلسه باید گفت که خوشبختانه اداره جلسه از سوی رییس کمیسیون و با همراهی نمایندگان محترم و طراحان استیضاح بسیار حرفه ای، محترمانه و عادلانه بود. اینکه می شود از تجارب گذشته یاد گرفت و پله به پله فرآیند مردم سالاری را در وجودمان نهادینه کرد امید بخش است.

در ابتدا نمایندگان تک تک سوالات را جداگانه مطرح کردند و دکتر آخوندی هم به صورت مفصل و متکی بر داده های دقیق به سوالات جواب دادند. در این گفتگوها وزیر راه و شهرسازی با اعتماد بنفس بالا، مسلط و مستدل ظاهر شدند، به طوریکه نماینده محترم تهران دکتر وکیلی که به نمایندگی از دیگر نمایندگان امضا کننده استیضاح صحبت می کرد در پایان سوالات بر توانایی دکتر آخوندی اذعان کرده و صراحتا فرمودند: اعتقاد دارم ایشان یک سرو گردن از دیگر وزرا هم در نظر و هم در مدیریت اجرایی بالاتر هستند. در انتها نیز ایشان استدلال کرد که در راستای برقراری سنت پاسخگویی مدیران، خواهان استعفا و یا طرح استیضاح در صحن علنی هستیم.

اما دکتر آخوندی در پایان در برابر درخواست مطرح شده استعفا از سوی نمایندگان حاضر، ضمن یادآوری حادثه قطار مشهد به تهران اظهار داشت که در آن زمان استعفا دادم و مشکلی نیز با این موضوع نداشته ام و ندارم، اما اکنون تنها برای روشن شدن چگونگی حادث شدن واقعه و پایمال نشدن حق و حقوق دست اندرکاران و زحمتکشان صنعت هوایی کشور، مقاومت کرده و استعفا نمیدهم تا حقیقت پایمال نشود

در ادامه و در زمان طرح نظرات دیگر نمایندگان، تعدادی از نمایندگان مستدلانه از عملکرد صنعت هوایی کشور و وزارتخانه دفاع کردند و با ذکر اتفاقات مثبتی که در صنعت هوانوردی کشور در سال های اخیر صورت گرفته خواهان درک تحولات صورت گرفته شدند. یکی از نمایندگان هم تعجب خود را از قانع نشدن ۱۱ نفر از استیضاح کنندگان اظهار کرد و انتقاد داشت که چرا اجازه نمی دهند اول تحقیقات کامل شود. دفاع از وزیر توسط دیگر نمایندگان به نحوی بود که یکی از استیضاح کنندگان معترض نمایندگان مخالف استیضاح شده و اظهار داشت: من که سه دوره نماینده مجلس بوده ام تا کنون مشاهده نکرده ام که نمایندگان اینگونه به نفع وزیری وارد بحث شوند.

همچنین در حاشیه این جلسه نمایندگان محترمی دیده می شدند که در فرصت زمانی مناسب دست یافته، از اقدام دکتر آخوندی برای اصلاحات صورت گرفته اخیر در فرآیند اداری ارایه خدمات مهندسی ساختمان ابراز رضایت می کردند.

401

کد خبر: 912970

وب گردی

وب گردی