احداث ۵۴۵ کلاس درس در نقاط زلزله زده استان کرمانشاه

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه، از احداث ۵۴۵ کلاس درس در نقاط زلزله زده استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، مرزبان نظری از امضای تفاهم نامه با خیران حقیقی، حقوقی و بنیاد برکت به منظور ساخت ۱۱۰ مدرسه با ۵۴۵ کلاس درس در مناطق زلزله زده استان خبر داد.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه اظهار کرد: مشارکت حداکثری خیران مدرسه ساز در بازسازی فضاهای آموزشی تخریب شده بر اثر زلزله کرمانشاه در نوع خود بی نظیر و کم سابقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این مشارکت به گونه ای بوده است که خیران برای ساخت تمام مدارس آسیب دیده در مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کرده و تفاهم نامه ساخت مدارس جدید به همت خیران مدرسه ساز منعقد شده است.

این مسئول افزود: سایر مدارس فاقد استحکام در مناطق زلزله زده که جزو لیست تخریب و بازسازی بوده اند نیز برای ساخت مجدد، مورد توجه خیران واقع شد و به همین دلیل مقدمات بازسازی یا مقاوم سازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام در این مناطق نیز در دست اقدام قرار گرفت.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه ادامه داد: در مجموع عملیات ساخت یا مقاوم سازی ۱۳۰ واحد آموزشی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در دست اقدام است.

وی در ادامه و با اشاره به وارد آمدن خسارت جدی به ۷۸ مدرسه در زلزله مهیب ۷.۳ ریشتری و همچنین نیاز به بازسازی و مقاوم سازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام، یادآور شد: در مجموع یک هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مدارس تخریب شده و مقاوم سازی مدارس باقی مانده نیاز است.

نظری خاطرنشان کرد: البته با توجه به سهم آورده خیران و تفاهم نامه های امضاء شده، به حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی نیاز است.

این مقام مسئول، همچنین از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای تکمیل سه پروژه نیمه تمام شامل مدارس ۶، ۹ و ۱۵ کلاسه در شهرستان های سرپل ذهاب و قصرشیرین از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد و گفت: از این سه واحد آموزشی، مدرسه ۹ کلاسه قصرشیرین تحویل دانش آموزان شده و ۲ مدرسه دیگر تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به پایان کار بازسازی ۶ مدرسه کمتر تخریب شده در شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی، یادآور شد: عملیات ساخت ۷۰ مدرسه نیز که ۱۰۰ درصد تخریب شده بودند آغاز شده است.

نظری یکی دیگر از اقدام های صورت گرفته برای تأمین امکانات تحصیلی دانش آموزان مناطق زلزله زده را ارسال حدود ۳۰۰ کلاس درس پیش ساخته (کانکس) به این مناطق ذکر کرد.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: زلزله ۷.۳ ریشتری استان کرمانشاه در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گیلانغرب و همچنین شهر گهواره بیشترین خسارات را به ساختمان ها و فضاهای آموزشی وارد کرد.

وی گفت: از مجموع ۷۵۷ فضای آموزشی واقع در این مناطق که شامل ۲ هزار و ۸۵۴ کلاس درس می شود، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس آسیب جدی دیده و غیرقابل استفاده شده اند که این رقم حدود ۱۱ درصد فضاهای آموزشی موجود در مناطق زلزله زده را شامل می شود.

نظری یادآور شد: بیشترین آسیب به مدارس روستایی وارد شده است به طوری که از ۷۸ مدرسه آسیب دیده در مجموع ۵۱ مدرسه در مناطق روستایی و ۲۷ مدرسه نیز در مناطق شهری بوده است که این موضوع نشان می دهد مدارس روستایی که قدمت بالایی داشته اند و عملیات مقاوم سازی در آنها انجام نشده در زلزله اخیر بیشترین خسارت را متحمل شده اند.

وی در پایان اظهار داشت: در بین مناطق روستایی نیز شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی هریک با ۱۹ و ۱۸ مدرسه آسیب دیده، بیشترین مدارس خسارت دیده را داشته اند.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دیده اند.

900

کد خبر: 912985

وب گردی

وب گردی