دلایل کاهش حجم تجارت کشورهای عضو اکو/لزوم بازنگری در قوانین

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت :عدم اجرای موافقتنامه ها و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و نیز تسهیل روادید و همچنین برچسب ویزای اکو و نیز بهره برداری از بانک توسعه اکو موجب کاهش حجم مبادلات تجاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز درافتتاحیه شانزدهمین مجمع عمومی «اتاق بازرگانی و صنعت اکو» که با حضور روسای اتاق ها و سفرای ۱۰ کشور عضو اکوبرگزار شد گفت: امیدواریم برگزاری این جلسات بتواند نقش موثری در توسعه روابط کشورهای عضو اکو داشته باشد چرا که این کشورها دارای ظرفیت های طبیعی و مناسبی است که از آن میتوان برای توسعه روابط استفاده کرد.
شافعی تصریح کرد:حجم تجارت کشورهای عضو اکو با دنیا در سال۲.۱۶ رقمی معادل ۶۲۵ میلیارد دلار بود که از این رقم تنها ۴۸ میلیارد دلارسهم مبادلات درون سازمانی کشورهای عضو اکو بود.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ نیز سهم مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو با دنیا به رقم ۴۹۰ میلیارد دلار کاهش یافت که سهم مبادلات درون سازمانی نیز به ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

او افزود: سوال این است که در یک سال چرا حجم تجارت کشورهای عضو اکو کاهش یافته است در حالیکه انتظار می‌رفت تجارت درون سازمانی افزایش یابد که دلیل آن نبود موافقتنامه تجارت درون سازمانی است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: باید رویکردی جدید و روشی نوین در راستای تعریف برنامه ها و چشم انداز آن تعریف و بازنگری شود تا شاهد توسعه مبادلات تجاری باشیم.

به گفته شافعی ایران ،پاکستان و ترکیه به عنوان کشورهای بنیانگذار باید در راستای بهره برداری از فرصت های به وجود آمده با مشارکت سایر کشورها اقدامات لازم را به عمل آورد که در این راستا باید حضور فعالان بخش خصوصی پررنگ تر شود.

شافعی از همکاری فعالان بخش خصوصی برای تولید مشترک موتورسیکلت و خودروهای برقی در آنکارا خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این تولید مشترک به سرانجام برسد.

او ادامه داد: زمان آن رسیده که استعدادهای منطقه را بالفعل کرده و در شرایط کنونی بخش خصوصی نیازمتد حمایت دولت ها هستند تا شاهد توسعه روابط و ارتقای مبادلات تجاری باشیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عدم اجرای موافقتنامه ها و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و نیز تسهیل روادید و همچنین برچسب ویزای اکو و نیز بهره برداری از بانک توسعه اکو موجب کاهش حجم مبادلات تجاری شده است.

402

کد خبر: 913078

وب گردی

وب گردی