انتقاد از مبادلات تجاری کم کشورهای عضو اکو/ ایجاد میز حمل و نقل اکو در وزارت راه

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کاهش مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو گفت :پیشنهاد میکنم میز حمل و نقل اکو در وزارت راه و شهرسازی برای توسعه روابط ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز درافتتاحیه شانزدهمین مجمع عمومی «اتاق بازرگانی و صنعت اکو» که با حضور روسای اتاق ها و سفرای ۱۰ کشور عضو اکو برگزار شد گفت :۵۰ سال از اولین اقدامات تشکیل اکو گذشته است و سهم تجارت کشورهای عضو تنها ۸ درصد است ‌که این موضوع نیازمند بازنگری است.

او افزود: چرا بعد از ۵۰ سال به ان مورد از توفیق دست نیافتیم که در این راستا باید تعارفات را کنار گذاشت و جدی به آن اندیشید که در این راستا میتوان گفت منابع اصلی فناوری در این منطقه کمتر است که این یکی از دلایل اصلی است و موضوع دیگر اندازه اقتصادی کشورهای عضو است .

آخوندی تاکید کرد: بسیاری از کشورها نیازمند سرمایه گذاری های چند ملیتی هستند که آن هم نیاز به بستر خاص خود دارد و با وجود امضای موافقتنامه ها هنوز سرمایه گذاری مشترکی انجام نشده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: منطقه ما بعد از جنگ جهانی مورد اشغال کشورهای خارجی قرار گرفته است و برخی از کشورها به دنبال توسعه روابط بیرون از منطقه هستند و کشورهای منطقه متحدان استراتژیکشان خارج از منطقه است.

او ادامه داد: تاکید بر تجارت برای توسعه روابط کشورها به تنهایی کافی نیست و نیازمند یک رویکرد بنیادین و همکاری های پایه ای تر هستیم.

اخوندی گفت :گفتگوهای تمدنی باید توسعه یابد تا ما بتوانیم روابط اقتصادی و فرهنگی و تجاری را در حوزه تمدن ها گسترش دهیم.

وزیر راه ادامه داد: ما هنوز راجب رویکرد تمدنی در این منطقه دست نیافتیم و متاسفانه تبادل دانشجویان ما نیز کم است و سوال این است که اکو میتواند سازمان همکاری های درون تمدنی باشد یا خیر.

اخوندی گفت: در حال حاضر در منطقه به جای رقابت بیشتر لجاجت وجود دارد که این امر مانع از پیشرفت شده است و پیشنهاد ما این است که میز حمل و نقل اکو در وزارت راه و شهرسازی ایجاد شود تا موافقتنامه ها و تفاهمنامه ها ی کشورهای عضو را مورد بررسی قرار دهد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد:ما می‌توانیم خدمات لجستیک کشورهای عضو اکو را شکل دهیم و ما آمادگی آن را داریم که این خدمات را در اختیار کشورها قرار دهیم .

او افزود: امیدوارم بازنگری موانع ارتباط و اتصال بین تمام شبکه های اکو در دولت ها جز اولویت قرار گیرد.
402

کد خبر: 913082

وب گردی

وب گردی