بین المللی سازی دانشگاه ها، نباید موجب تخریب خرده فرهنگ ها شود

رئیس دانشگاه تهران گفت: بین المللی بودن در ذات و هویت دانشگاه است پس هر فعالیتی در دانشگاه ها باید در کیفیت و طراز بین المللی بوده و دارای ارزش ها و استانداردهای به روز باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محمود نیلی احمدآبادی در هشتمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور در دانشگاه الزهرا، به ابعاد بین المللی شدن دانشگاه ‌ها اشاره کرد و گفت: ما سالها به بُعد بین‌المللی دانشگاه‌ها کمتر توجه کردیم و اقدامات دانشگاه‌ها بیشتر در قالب اعزام دانشجو و بورسیه بوده است به همین جهت با مشکلات زیادی در راه بین المللی شدن مواجهیم.
رییس دانشگاه تهران گفت: باید در تولید محتوا نقش پر رنگی داشته باشیم، مقالات زیادی چاپ کنیم و فعالیتهای پژوهشی را افزایش دهیم. این فعالیتها رابطه تنگاتنگی با کیفیت دارد.

وی افزود: حضور در فضای بین المللی رقابت ایجاد می‌کند و این زمینه ساز ارتقای کیفیت است.
نیلی احمدآبادی با اشاره به تفاوت سطح آموزش عالی و آموزش متوسطه، اظهار داشت: تفاوت اصلی دانشگاه با دبیرستان در حوزه نوآوری و به روز بودن آموزش هاست. در دانشگاه آنچه آموزش می‌دهیم علمِ روز است، به همین دلیل آموزش دانشگاه با پژوهش گره خورده و آنچه در دانشگاه ها تدریس می شود محصول آخرین یافته های بشری است.

وی افزود: نمی شود بدون فعالیت در عرصه بین المللی انتظار افزایش سطح و ارتقای کیفیت از آموزش در دانشگاه ها داشت.
نیلی احمد آبادی با بیان اینکه علم مرز جغرافیایی نمی شناسد و یک جریان سیال است، گفت: عالمان همواره به دنبال آخرین یافته‌های بشری اند. بین المللی بودن در ذات و هویت دانشگاه است. پس هر فعالیتی در دانشگاه ها باید در کیفیت و طراز بین المللی بوده و دارای ارزش ها و استانداردهای به روز باشد. زبان علمی دانشگاه های ما باید منطبق با زبان علم باشد.
وی با بیان اینکه بین المللی سازی نباید موجب تخریب خرده فرهنگ ها شود گفت: بین المللی سازی اتفاقا باید باعث تقویت فرهنگ و خرده فرهنگ ها شود.
رییس دانشگاه تهران به کم توجهی در بین المللی سازی آموزش عالی در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: در سطح ملی هنوز ابعاد بین المللی سازی آموزش عالی خوب شناخته نشده است. یک سری حساسیت ها و مشکلات وجود دارد که باید با رعایت خط قرمزهای کشور، کاهش پیدا کند.
وی به عدم تناسب برخی زیرساخت‌های داخلی در آموزش عالی برای بین المللی سازی اشاره کرد و افزود: سامانه های آموزشی، شیوه های پذیرش و سیلابس های درسی و... فقط برای دانشجویان ایرانی طراحی شده است. به همین دلیل وقتی میخواهیم با دانشگاه های بین المللی همکاری کنیم با مشکل مواجه می‌شویم.
وی با اشاره به تعاریف متفاوت برخی کشورها از آموزش عالی بین المللی افزود: ما نیازمند استاندارد ملی برای تعریف دانشجوی بین المللی، استاد بین المللی و عضو هیأت علمی بین المللی هستیم.
احمدی نیلی آبادی با تاکید بر ضرورت تجمیع نهادها و سازمان های مربوطه برای تقویت ابعاد بین المللی آموزش عالی گفت: وزارت امور خارجه و برخی نهادها همکاری خوبی دارند، اما در حال حاضر نیازمند جهشی برای توسعه بیشتر بعد بین المللی آموزش عالی هستیم.

203

کد خبر: 913104

وب گردی

وب گردی