امضای تفاهم نامه همکاری بنیاد سعدی با دانشگاه شهید بهشتی

بنیاد سعدی به منظور بهره‌مندی از توانمندی‌های موجود در دانشگاه های کشور برای هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با آموزش و گسترش زبان فارسی، تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی امضا کرد.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، در این مراسم، غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی با اشاره به جایگاه علمی و سابقه دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: خوشبختانه ریاست این دانشگاه بر عهده فردی است که در حوزه علوم انسانی دانش آموخته است و نسبت به اهمیت گسترش زبان فارسی بسیار واقف هستند.

وی با بیان اینکه تنها کشوری که که زبان فارسی را به عنوان زبان پایه در مدارس دارد، ایران است، گفت: درمجامع بین المللی و کشورهای آسیایی این موضوع بسیار مهم است و یونسکو هم ایران را به عنوان نمونه معرفی کرده است چرا که کشورهای دیگر در کنار زبان خودشان زبان دوم و سوم هم زبان پایه قرار گرفته است.

حداد عادل همچنین اظهار کرد: اینکه دانشجویان خارجی در داخل ایران زبان فارسی ندانند و یا سالهای تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بگذرانند قصور و خطر است، درحالی که لازم است از ترم سوم به زبان فارسی درسها برایشان تدریس شود.

رئیس بنیاد سعدی با تاکید بر اینکه دانشجویان غیر ایرانی حتما به زبان فارسی ادامه تحصیل بدهند، گفت: این دانشجویان پس از پایان تحصیل به کشورخودشان باز می گردند و هرجایی که زبان فارسی وجود داشته باشد، ایران آنجا حضور خواهد داشت.

وی در پایان گفت: این تفاهم نامه ها را جدی گرفته و اجرایی کنیم و به تشریفات اکتفا نکنیم و امیدوارم بتوانیم همچون گذشته فعالیت های مشترک خوبی در حوزه آموزش و گسترش زبان فارسی داشته باشیم.

دربخش دیگری از این دیدار، دکتر سیدحسن صدوق، رییس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آموزش وگسترش زبان فارسی، کار فوق العاده بزرگ، ملی و ارزشمندی است، اظهار کرد: دلایل زیادی برای همکاری دانشگاه با بنیاد سعدی وجود دارد که از جمله آن اهمیت زبان فارسی و توسعه آن در خارج از مرزهای کشور است.

وی گفت: زبان ارابه فرهنگ است و می توانیم با زبان مطالب خود را به دنیا عرضه کنیم و هر فارسی دان در هر کجای دنیا یک سفیر فعال برای زبان فارسی خواهد بود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان آنکه نفوذ فرهنگ ایران در کشورها و فرهنگ های دیگر بسیار زیاد بوده و هست، گفت: ما باید با گسترش زبان و ادبیات فارسی از این فرصت استفاده کنیم. هرچند متاسفانه در کشور افراد زیادی را نمی شناسیم که این دغدغه را داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت های مرحوم دکتر حبیبی و دکتر شهیدی در امر زبان فارسی، اظهار کرد: آقای دکترحدادعادل نیز با اینکه پایه تحصیلی شان فیزیک است اما همیشه در جمع ادبا جا داشته اند و صاحب سخن و در فرهنگ ایران و زبان فارسی هستند و از این گونه افراد دلسوز زبان فارسی در حال حاضر زیاد نیستند.

رییس دانشگاه شهید بهشتی با ابراز امیدواری نسبت به تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه متبوعش و بنیاد سعدی، گفت: با این تفاهم نامه یک خلاء بزرگ در حوزه دانشکده ادبیات و علوم انسانی پاسخ داده می شود و همکاری های مشترک ضمن اینکه موجب جلب دانشجوی خارجی بیشتر خواهد شد، تنوع دانشجویان غیر ایرانی ما را از کشورهایی غیر از افغانستان، عراق، و سوریه تغییر داده و توسعه می دهد.

بنا بر این گزارش، دکتر شیرانی، مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی با اشاره به هشتاد و دومین دوره دانش افزایی بنیاد سعدی که با همکاری این دانشگاه برگزار شد، گفت: آن دوره بسیار تجربه خوبی برای ما به همراه داشت و بازتاب خوبی داشت و ظرفیت ها و امکانات بالقوه دانشگاه با توجه به زیرساخت هایی که دارد، برای ادامه همکاری ها در این حوزه مناسب است.

وی گفت: با همکاری بنیاد سعدی ، دانشجویان قبل از ورود به ایران ، در کشور خودشان تا سطح خوبی زبان فارسی را یاد بگیرند و سپس به ایران بیایند تا هزینه ها کاسته شود.

موضوع همکاری میان بنیاد سعدی و دانشگاه شهید بهشتی، به همکاری های آموزشی همچون « همکاری در زمینه جذب زبان آموز دوره های آموزشی زبان فارسی»،« فراهم کردن زمینه بهره برداری از ظرفیت های هیات علمی و مدرسان دو طرف در زمینه مسایل آموزشی و پژوهشی»،« همکاری در زمینه اصلاح و به روزرسانی مواد آموزشی و دوره های آموزش حضوری و غیر حضوری زبان فارسی»،« ایجاد دوره های کوتاه مدت تخصصی برای استادان و دانشجویان دوره های پیشرفته و فوق پیشرفته» و همکاری در زمینه های پژوهشی شامل « تبادل اطلاعات علمی و فراهم نمودن امکان دسترسی آسان به منابع علمی شامل کتب، نشریات و سایر مدارک علمی»، « همکاری در زمینه برنامه ریزی و تهیه و تالیف منابع آموزشی و کمک آموزشی»،« فراهم نمودن زمینه های اجرایی اعطای راتبه های تحصیلی به متقاضیان واجد شرایط » و .. اشاره کرد.

بنیاد سعدی پیش از این با دانشگاه های علامه طباطبائی ، الزهرا و دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه همکاری به امضا رسانده است.

براساس این خبر، مراسم این تفاهم نامه با حضورغلامعلی حداد عادل، رئیس، فرهاد پالیزار، معاون بین الملل، رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش و سیدباقر سخایی، دبیر بنیاد سعدی وسیدحسن صدوق، رییس، شیرانی،مدیر همکاری های علمی و بین المللی، اسماعیل پور رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، حاج جباری معاون امور دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. این تفاهم نامه همکاری، توسط رئیس بنیاد سعدی و رئیس دانشگاه شهید بهشتی به امضا رسید.

502

کد خبر: 913168

وب گردی

وب گردی