مقاله دانشجوی واحد علوم و تحقیقات در کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس برتر شد

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بررسی جریان‌های جزر و مدی با استفاده از مدل مایک 21 در اطراف جزیره سیری، موفق به کسب عنوان مقاله برتر در چهارمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، جزیره سیری در جنوب شرقی خلیج‌ فارس در استان هرمزگان واقع ‌شده است. این جزیره مرجانی نقشی مهم در استخراج نفت دارد.

علی‌اکبر جلالوند دانشجوی کارشناسی ‌ارشد رشته فیزیک دریا دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست واحد علوم و تحقیقات در رابطه با این مقاله، گفت: به‌ واسطه استخراج نفت، وجود آلودگی‌های نفتی جزیره سیری محسوس است. در این تحقیق خصوصیات جزرومد که مهم‌ترین عامل افزایش تراز آب و تغییرات سرعت جریان در اطراف جزیره سیری واقع در خلیج‌ فارس است با استفاده از مدل عددی مایک۲۱ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: جهت بررسی اثر این عوامل ابتدا مدل هیدرودینامیک بزرگ‌مقیاس از دریای عمان تا خلیج‌ فارس با استفاده از نرم‌افزار مایک 21 شبیه‌سازی شده و پس از صحت‌سنجی شرایط مرزی مدل هیدرودینامیکی محلی استخراج ‌شد و در نهایت تحلیل جزر و مدی بر روی نتایج شبیه‌سازی محلی جزیره سیری در مدت سه ماه انجام و با مدل جهانی OTPS مورد مقایسه قرار گرفت.

جلالوند افزود: در نتایج این پژوهش، وجود چرخابه‌های دائمی در اطراف جزیره تأیید می‌شود. حداکثر تراز آب در بخش‌های شرقی جزیره اتفاق می‌افتد و مقدارش به 8/0متر می‌رسد.

مقاله «بررسی جریان‌های جزر و مدی با استفاده از مدل مایک 21 در اطراف جزیره سیری» توسط علی اکبر جلالوند و با راهنمایی دکتر مجتبی عظام و مشاوه دکتر عباسعلی علی اکبری بیدختی تالیف شده است.

کد خبر: 913185

وب گردی

وب گردی