جزئیاتی از تخلفات مدیران سابق دانشگاه آزاد/ از جذب خارج از فراخوان تا حضور «صوری» و «اسمی» اساتید برند

رئیس جدید دانشگاه آزاد، برای بازگرداندن وضعیت این دانشگاه در زمینه جذب یا بکارگیری اساتید در ریل قانونی، از قطع همکاری با نیمه‌وقت‌هایی که تمام وقت دانشگاه‌های دولتی هستند آغاز کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، ابعاد تخلف‌های سالیان طولانی دانشگاه آزاد در زمینه نحوه بکارگیری اساتید دانشگاه‌های دولتی در واحدهای این دانشگاه، چنان شور شده بود که به تازگی صدای مسئولان وزارت علوم دولت همسو با روسای سابق این دانشگاه را نیز درآورد.

منصور غلامی وزیر علوم کابینه دوازدهم و شریعتی نیاسر معاون آموزشی این وزارتخانه در روزهای اخیر، اقدام فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد در زمینه قطع همکاری اساتید تمام وقت دانشگاه‌های دولتی که از سال‌ها قبل به صورت نیمه وقت در دانشگاه آزاد هم مشغول شده بودند را مورد تمجید قرار دادند.

مسئولان ارشد وزارت علوم، ضمن اینکه بکارگیری نیمه وقت اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه‌های دولتی در سایر دانشگاه‌ها را غیرقانونی خواندند، تصمیم رئیس دانشگاه آزاد برای قطع همکاری این افراد با دانشگاه آزاد را حرکتی در راستای سیاست‌های کلی آموزش عالی کشور قلمداد کرده و تاکید کرده‌اند که بر خلاف القای «اخراج» این افراد، باید تلقی عدم تمدید قرارداد را برای این استادان چند شغله بکار برد.

در کنار قبح اقدام غیرقانونی دانشگاه آزاد در بکارگیری اساتید تمام وقت دانشگاه‌های دولتی، ابعاد جدیدی از تخلف‌های این اساتید نیمه وقت دانشگاه آزاد که در میان آنها چهره‌های مسن و بعضاً مشهور و به اصطلاح برند هم کم نیستند، به دست آمده است.

یکی از تخلفات، حضور صوری این اساتید بوده است؛ یعنی فقط «نام» آن‌ها بر سر کلاس درس‌شان حضور داشته و برای تدریس، دستیارانشان را روانه کلاس می‌کرده‌اند! این اساتید غالباً در طول‌ترم تنها چند بار در کلاس حاضر شده و برای بقیه ترم، کلاس را به دستیارهایشان که اغلب دانشجوی دکتری بوده‌اند، می‌سپردند. در این خصوص سوء استفاده‌های مالی از دانشجویان دانشگاه آزاد صورت گرفته که مسئولان دانشگاه در حال پیگیری موضوع هستند.

اما دامنه تخلفات دانشگاه آزاد در زمینه بکارگیری یا جذب هیات علمی در سالیان گذشته به همین جا ختم نمی‌شود. از جمله، بکارگیری تمام وقت اساتیدی که در یک دانشگاه دولتی هم تمام وقت بوده‌اند! البته گاهی اوقات این بی‌قانونی‌ها، واکنش‌هایی اجتماعی نیز در پی داشته است. به عنوان نمونه، رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی در سال 89، تعداد 10 نفر از اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه را که همزمان با دانشگاه آزاد هم قرارداد تمام وقت داشته‌اند شناسایی کرد و عذرشان را خواست.

اما نمونه دیگر تخلف‌ها، جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد خارج از فراخوان جذب است. همچنین جذب هیات علمی بدون گذراندن مراحل گزینش!

برای جذب در دانشگاه‌های دولتی، متقاضیان باید از هفت خوان مرکز جذب عبور کنند و مراحل گزینش‌های عمومی و اختصاصی را با موفقیت پشت سر بگذارند، اما متاسفانه در سال‌های اخیر در دانشگاه آزاد افرادی جذب شده‌اند که حتی پرونده گزینش هم برای آنها تشکیل نشده است!

نمونه دیگر اقدام‌های خلاف قانون در دانشگاه آزاد این است که بر اساس آئین‌نامه‌های موجود این دانشگاه، وقتی فردی یکسال به عنوان عضو هیات علمی قراردادی مشغول به کار می‌شود، دانشگاه موظف است در پایان این مدت، به تعیین تکلیف وی بپردازد؛ یعنی یا با او قرارداد دائم منعقد کند و یا عذرش را بخواهد ... اما امروز دانشگاه آزاد با جمعیت قابل توجهی از اعضای هیات علمی این دانشگاه مواجه است که سه سال پی در پی با آنها قرارداد سالانه منعقد شده و در زمانی که باید، تعیین تکلیف نشده‌اند!

میراث بی‌قانونی‌های گذشته، اکنون به فرهاد رهبر رسیده است. رئیس جدید دانشگاه آزاد، برای بازگرداندن وضعیت این دانشگاه در زمینه جذب یا بکارگیری اساتید در ریل قانونی، از قطع همکاری با نیمه‌وقت‌هایی که تمام وقت دانشگاه‌های دولتی هستند آغاز کرده است.

فرهاد رهبر راه درازی پیش رو دارد تا هم فضایی امن و آرام و در شأن اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد رقم بخورد و هم این که حیاط خلوت اساتید دانشگاه‌های دولتی، هویتی تازه بگیرد و با حضور اساتیدی که بنیان خدمت‌شان دانشگاه آزاد است، به عنوان دانشگاهی در تراز عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی» به فعالیت خود ادامه دهد.

منبع: مشرق

کد خبر: 913210

وب گردی

وب گردی