برای کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از فرهنگ‌های بومی بهره‌گیری شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی شناسایی هنجارهای مقبول و تهدیدهای آن را در مقابله بهتر با آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر دانست و گفت: باید از فرهنگ‌های بومی برای مدیریت آسیب‌ها بهره گرفت و آن را در مقابله با تهدیدهای اجتماعی به میدان آورد.

به گزارش ایسکانیوز، رحیم شهرتی‌فر در همایش مدیریت آسیب‌های اجتماعی در تبریز، با تاکید بر اینکه برای تبیین و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، باید ابتدا این آسیب‌ها به درستی شناسایی شود، اظهار داشت: شهرها و روستاها تفاوت واضحی در سبک زندگی دارند و باید برای هرکدام نسخه مربوط به خود را در سامان‌دهی، نظارت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به کار بریم.

وی با بیان اینکه امروز مرز شهر و روستا کمرنگ شده و آسیب‌های شهری در روستاها هم شیوع یافته است، گفت: فرهنگ بومی شهرهای کوچک و روستاها باعث مراقبت از آسیب‌های اجتماعی می‌شد، ولی امروز این فرهنگ هم مورد تهاجم قرار گرفته است چراکه ارتباطات جمعی و ترددها این مشکلات را افزایش داده است اما فرهنگ بومی هنوز هم در برخی مناطق تاثیرگذاری مثبت دارند که باید از این خرده فرهنگ‌ها حفاظت کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات آموزشی، توجیهی، مشورتی و... در کنترل آسیب‌های اجتماعی اهمیت ویژه دارد افزود: بی نظمی‌ها و آسیب‌ها از جمله بیکاری، اعتیاد، فقر، خودکشی و... باید ریشه یابی شود و هر منطقه بر اساس تناسب محیطی خود که دچار این آسیب‌ها است، نسخه عملیاتی مدیریت آن را ارائه دهیم.

شهرتی فر با تاکید بر اینکه برنامه ریزی و نسخه نویسی عمومی و همگانی برای تمام شهرها جوابگو نیست و باید هر منطقه نسخه ویژه خود نوشته شود تصریح کرد: امروزه در شهرهای بزرگ طلاق زیاد است ولی در شهرهای کوچک بسیار کمتر است و آسیب دیگری در اولویت است که باید برای آسیب اولویت دار هر منطقه برنامه ریزی و اقدام کرد.

وی شناسایی هنجارهای مقبول و تهدیدهای آن در محیط های شهری و روستایی را در مقابله بهتر با آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر دانست و گفت: باید از فرهنگ‌های بومی برای مدیریت آسیب‌ها بهره گرفت و آن را در مقابله با تهدیدهای اجتماعی به میدان آورد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یک مسئول اگر رفتار مناسب نشان دهد می‌تواند در جامعه الگو شود ولی اگر رفتار غلطی داشته باشد، موجب افزایش رفتارهای غلط خواهد شد خاطر نشان کرد: رفتارهای مثبت حجت الاسلام آل هاشم به عنوان نماینده ولی فقیه در استان، در کل کشور به عنوان الگو مطرح شده است.

شهرتی‌فر خطاب به فرمانداران، بخشداران و کارشناسان امور اجتماعی استان خواستار توجه ویژه به تعادل بخشی فرهنگی و اجتماعی مناطق تحت مدیریت خود در کنار سایر مسئولیت‌های سیاسی و اقتصادی شد و گفت: در حوزه‌هایی که بدون مطالعه بوده و یا نتیجه نهایی را تضمین نمی‌کند ورود نیابید.

وی با اشاره به اینکه برخی مدعی می‌شوند که در تبریز، حاشیه نشینی عامل طلاق است در حالی که مناطق مرفهبیشتر دچار معضل طلاق هستند اضافه کرد: دقت در آمار و قضاوت در مسائل فرهنگی نیاز به طرح درست مسئله است تا با اولویت بندی و مدیریت آسیب‌ها در مواجهه با آن موفق شویم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه به دنبال ارتقای ثروت و سرمایه اجتماعی هستیم خاطر نشان کرد: قضاوت‌های بدون مبنا و تاثیرگذار منفی هم در بین مدیران باید کنار گذاشته شود و در ارتباط با مردم، آنها را با دیده مثبت بنگریم و روابط مردمی و سرمایه‌های اجتماعی را افزایش دهیم.

وی آذربایجان شرقی را در قیاس با سایر مناطق کشور از لحاظ گسترش آسیب‌های اجتماعی از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است گفت: باید از این داشته‌های با ارزش خود مرتبا حفاظت کنیم و مانع ترویج حس حقارت در جامعه شویم. موظفیم از آسیب‌های موجود در جامعه را که برای مردم و جوانان خطر بزرگ است با کمک فرهنگ بومی پیشگیری کنیم.

902/900

کد خبر: 913224

وب گردی

وب گردی