نقش مصاحبه‌های داخلی درافزایش نرخ ارز/ قیمت دلار سیر کاهشی دارد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که قیمت دلار سیر کاهشی دارد گفت: سوال درباره نرخ دلار رسمی غیر معمول است که فقط در در کشور ما مطرح است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ­ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: قیمت دلار باید با واقعیات اقتصاد کشور تطبیق کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ارتباط نرخ سکه با دلار هم گفت: نرخ سکه متاثر از دو عامل است یکی نرخ جهانی دلار و دیگر برابری ریال با دلار­ و طبیعتا افزایش قیمت جهانی طلا و کاهش ارزش برابری ریال با دلار نرخ سکه هم افزایش می یابد.­­

سیف با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور به ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: برخی انتقاد می کردند که دولت نقدینگی را کنترل کرده برای کاهش تورم و باعث رکود شده است اما می بینیم که علی رغم رشد نقدینگی تورم کنترل شد و کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تورم یک رقمی را در سال های ۹۵ و ۹۶ از بزرگترین دستاورد های دولت دانست و گفت: این نشان می دهد که جهت گیری دولت درست بوده است و نقدینگی به سمت بنگاه های کوچک و متوسط که موجب افزایش اشتغال می شود هدایت شده است.

سیف درباره عوامل بنیادین و غیر بنیادین تاثیرگذار بر نرخ دلار هم گفت:­ از عوامل غیر بنیادین که تاثیر بر نرخ ارز دارد دشمنی و تبلیغات روانی آمریکا علیه کشور ماست. امریکا مترصد است تا در اقتصاد ما التهاب آفرینی کند و فضای اقتصاد کشور را مبهم و غیر قابل پیش بینی جلوه دهد.

این مسئول بانکی افزود: از عوامل دیگر غیر بنیادی موثر بر نرخ ارز؛ تحلیل ها و مصاحبه های مطبوعاتی است که در آنها نرخ ارز بسیار بالاتر از نرخ فعلی تعیین می شود، معلوم هم نیست روی چه حسابی.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به همزمانی افزایش نرخ ارز با تبلیغات آمریکا راجع به برجام و تحریم ها تاکید کرد: با وجود فصل تقاضای بالا برای ارز، اقدامات بانک مرکزی بازار ارز را ثبات بخشید و روند نرخ ارز کاهشی شده است.

سیف تصمیم گیری برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی و رفتن نقدینگی به سمت بازار ارز را درست ندانست و گفت: ما با آن اقدام خواستیم سپرده های کوتاه مدت را به سمت سپرده های بلند مدت هدایت کنیم که بانک می توان روی آنها حساب کند و تلاش کردیم بدین وسیله نقدینگی را کنترل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به این که پدیده موسسات غیر مجاز که با یک سهل انگاری هایی در جامعه شروع شد برای کشور تجربه سنگینی بود افزود: در حال حاضر دیگر هیچ موسسه غیر مجاز فعالی در کشور نداریم.

سیف با بیان این که بانک ها راهی جز واگذاری بنگاه داری ندارند که این امر به مرور عملیاتی می شود گفت: باید استانداردهای بانکداری کشور ارتقا یابد و باید نظام بانکی به قوانین و امکانات دیگر مجهز شود تا به بانکداری بین المللی متصل شویم.

این مسئول بانکی گفت: برای اصلاح ساختارهای نظام بانکی تدابیری اندیشیده شده که یکی از آنها تاکید بر شفافیت هاست.

سیف همچنین در باره سیاست متغیر و بی دوام پولی کشور هم گفت: ماهیت سیاست پولی بلند مدت نیست و سیاست پولی می تواند متناسب با شرایط تغییر کند.

401

کد خبر: 913279

وب گردی

وب گردی