نیکوبخت: گفت‌وگو گامی مهم برای هم‌افزایی فرهنگی با کشورهاست

دبیر همایش بررسی اندیشه‌های فراشری، گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و حوزه‌های تمدنی جهان را گامی مهم در جهت تفاهم و هم‌افزایی فرهنگی با کشورها دانست.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و بالکان در قالب برپایی همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری، شاعر و ادیب برجسته پارسی‌گوی آلبانی در تهران برگزار شد.

ناصر نیکوبخت، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر همایش بررسی اندیشه‌های فراشری در سخنانی اظهار کرد: دبیرخانه همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و بالکان مفتخر است به مناسبت برگزاری اولین همایش گفت‌وگوهای فرهنگی دو حوزه تمدنی ایران و بالکان و تجلیل و بزرگداشت یکی از ذخایر فرهنگی و ملی کشور آلبانی، نعیم فراشری، شاعرن نویسنده، مترجم و سیاستمدار آزادیخواه ملت آلبانی، ضمن گرامیداشت مقدم میهمانان و مقامات عالی شرکت‌کننده در این محفل علمی، به آنان خیرمقدم عرض کند.

وی افزود: گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و حوزه‌های تمدنی جهان به عنوان ایده ارزشمند در جهت شناخت مشترکات فرهنگی ملل، گامی مهم در جهت همدلی، همزبانی و تفاهم و هم‌فزایی فرهنگی کشورها در مقابل تحقیر و تسلط و ایجاد دشمنی دنیای استعماری امروز است که امید است با همت و اراده نخبگان علمی و فرهنگی کشورهای جهان به سرانجام مبارک خود دست یابد.

نیکوبخت درباره ایده برگزاری همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و حوزه‌های تمدنی بالکان گفت: این همایش به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تیرانا و با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم جمهوری آلبانی و مشارکت و همفکری دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس و چند انجمن علمی دانشگاهی در چند ماه اخیر و در پی برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و کشورهای آسیایی، مطرح و با تشکیل دبیرخانه همایش در این دانشگاه شروع به کار کرد.

وی همچنین، ادامه داد: همزمان با شکل‌گیری کمیته‌های علمی، اجرایی و سیاستگذاری همایش در طی جلسات متعدد پس از تفکیک مسئولیت‌ها، هر کمیته فعالیت‌های خود را شروع کرد.

**ارسال بیش از 40 چکیده مقاله و 25 مقاله کامل

دبیر همایش بررسی اندیشه‌های فراشری تصریح کرد: در نخستین گام، زمان و مکان مناسب برگزاری همایش مشخص شد و پس از انتخاب اعضای کمیته علمی، محورهای اصلی همایش تبیین شد و بلافاصله فراخوان عمومی همایش با ذکر محورهای اصلی از طریق فضای مجزای اعلام شد. تاکنون بیش از 40 چکیده مقاله و 25 مقاله کامل از اساتید و پژوهشگران ایرانی و کشورهای حوزه بالکان به دبیرخانه همایش رسیده است که در چهار نشست تخصصی تعدادی از این مقالات قرائت می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به باز نشر و رونمایی از آثار محمدنعیم فراشری در این همایش، بیان کرد: دبیرخانه همایش خود را متعهد می‌داند که در کوتاهترین زمان ممکن به چاپ همه مقالات و سخنرانی‌ها اقدام کند. این دبیرخانه اقدام به باز نشر و چاپ و رونمایی از دو اثر نعیم فراشری تحت عناوین «دیوان تخیلات» و «دستور زبان فارسی»، ویژه نامه نعیم فراشری و همچنین، انتشار مجموعه چکیده مقالات همایش به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلبانیایی نیز کرده است.

نیکوبخت یادآور شد: افتتاح دفتر دبیرخانه دائمی گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و کشورهای حوزه بالکان در دانشگاه تربیت مدرس، از دیگر برنامه‌هایی است که در خلال اجرای علمی همایش صورت می‌گیرد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد، این همایش فتح بابی برای گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و کشورهای حوزه تمدنی بالکان و گشایش مناسبت بیشتر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و از همه مهمتر تفاهم و همدلی و همزبانی این ملت‌ها باشد.

دبیرخانه گفت‌وگوی فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، انجمن‌های علمی، رایزنی فرهنگی کشورمان در آلبانی و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، این همایش را به منظور بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در مسیر گسترش مناسبات فرهنگی بین گروه‌های مرجع ایرانی و آلبانی، برگزار کرده است.

همایش بین‌المللی «بررسی اندیشه‌های نعیم فراشری» با حضور رجب میدانی، رییس جمهور پیشین آلبانی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فورشا دادو، معاون آکادمی علوم آلبانی و جمعی دیگر از اعضای آکادمی علوم آلبانی، شخصیت‌های فرهنگی ایران، آلبانی و کشورهای حوزه بالکان در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس، برگزار شد.

502

کد خبر: 913310

وب گردی

وب گردی