برگزاری مراسم درختکاری  ۲۰  اسفندماه در پارک چیتگر

دبیر طرح نهضت درختکاری گفت: از همه دوستداران طبیعت درخواست می‌کنیم روز یکشنبه ( ۲۰ اسفند ماه ) ساعت ۱۰ صبح در پارک چیتگر حضور یابند و در کاشت نهال مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا محسن گلی گفت: ما می‌توانیم درختانی را به نیابت از افرادی که مایل به شرکت در نهضت درختکاری هستند،بکاریم و نگهداری کنیم. هر زمانی که آنان بخواهند می‌توانند از این درختان بازدید کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ بر اساس طرح هر ایرانی یک درخت، نهضت درختکاری را آغاز کردیم،گفت: در سال‌های پیش نیز به‌صورت پراکنده در این زمینه فعالیت می‌کردیم اما از این مقطع با همکاری سازمان‌ها، به‌طور منسجم فعالیت‌های خود را ادامه داده‌ایم.

گلی با اشاره به ضرورت سازگاری درختان کاشته شده با شرایط اقلیمی هر منطقه اظهار کرد: در این زمینه یک کار تحقیقاتی انجام شده است تا درختانی که در هر منطقه از ایران کاشته می‌شود متناسب با شرایط اقلیمی آن منطقه باشد.

دبیر طرح نهضت درختکاری با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های عملیاتی با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و شهرداری‌ها همکاری داریم، گفت: در سال ۱۳۹۴ مهمترین اقدام ما با کاشت ۱۲ هزار اصله درخت در پردیس نوین در پارک پردیسان انجام شد. در این پارک تلاش شد با یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و با حفظ فاصله مناسب برای درختان و توجه به نوع آبیاری قطره‌ای، کاشت درختان حتما به ثمر بنشیند.

گلی در ادامه اظهار کرد: بالغ بر ۹۲ درصد نهال‌های کاشته شده در سال ۹۴ در حال حاضر به ثمر نشسته و هشت درصد باقی‌مانده نیز مورد واکاوی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته با توجه به بحران خوزستان از لحاظ حجم ریزگردها طی دو مرحله کاشت درخت در این استان صورت گرفت. در اولین مرحله در کوت نواصر در جنوب غربی اهواز یک پردیس افتتاح و درختانی در این منطقه کاشته شد. در مرحله بعدی نیز در شیرین شهر پردیس دیگری با کاشت ۱۵ هزار اصله درخت افتتاح شد.

دبیر نهضت درختکاری تصریح کرد: تمام اقدامات مراقبتی اعم از آبیاری، کوددهی و سمپاشی به‌طور جامع انجام می‌شود چون به رشد مناسب نهال‌ها در نهالستان و انتقال آن برای کاشت سپس نگهداری از آن‌ها اصرار داریم.

وی تاکید کرد: امسال با توجه به حجم آلایندگی هوا در تهران و نیاز مبرم به تولید اکسیژن بیشتر، ۲۰ هزار اصله درخت در پارک چیتگر تحت عنوان پردیس گردشگری در حال کاشت است که تعداد بیشتر این درختان تاکنون کاشته شده‌ است. این نهضت از ۳۰ دی ماه همزمان با هفته هوای پاک شروع شده است.

گلی در مورد گونه‌های درختان کاشته شده در تهران گفت: درختان پهن برگ و سوزنی‌ برگ غالب گونه‌های کاشته شده را تشکیل می‌دهند و با شرایط اقلیمی منطقه چیتگر تطابق دارند علاوه بر این چنار، سرو خمره‌ای و سرو نقره‌ای از درختانی هستند که ضمن تولید اکسیژن بالا نیاز آبی کمی نیز دارند.

دبیر نهضت درختکاری با اشاره به ضرورت توجه به آبیاری درختان کاشته شده اظهارکرد: تلاش کردیم برای آبیاری این درختان از آب تصفیه شده استفاده کنیم.
706

کد خبر: 913356

وب گردی

وب گردی