مردان هم مورد خشونت قرار می گیرند؟/سازمان بهداشت جهانی : هر 18 ثانیه یک زن مورد حمله و بد رفتاری قرار می گیرد

لایحه مقابله با خشونت علیه زنان یا لایحه منع خشونت علیه زنان در ایران با هدف تأمین امنیت جانی زنان در آذر ۱۳۹۶ به مرحله نهایی ارائه و به مجلس رسیده‌است این لایحه شامل ۳ بخش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی است . اما شاید شما از آن دسته از افرادی باشید که تصور می کنندخشونت فقط در مورد زنان اتفاق می افتد در حالی که باید بدانید مردان هم از خشونت بی نصیب نمانده اند.

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز، اگر چه در این لایحه با مفاهیمی مانند هر گونه محدودیت در آزادی اراده نسبت به تمامیت جسمانی، سلامت ازدواج، و «کنترل نامتعارف و مکرر» نظایر آن مطرح شده امادر موارد و مصادیق بسیاری جای ابهام باقی مانده و شفافیت ندارد و اثبات مجازات های پیش بینی شده در اجرای این لایحه سخت و فاقد عنوان و تعریف است و مصداق های خشونت نیز بر اساس جغرافیای اجتماعی-فرهنگی متفاوت است .

چندی پیش مناظره ای در یکی از دانشگاههای دولتی تهران بین 2 فعال امور زنان در مورد لایحه خشونت علیه زنان و سند 2030 برگزار شد این مناظره که مخاطبان بسیاری از دانشجویان پسر و دختر داشت با ارائه نقاط قوت و ضعف ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الهه کولاییمحقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران،در دفاع از تصویب لایحه خشونت علیه زنان با اشاره به اینکه خداوند از عالمان پیوند و عهدی را گرفته برای اینکه آنچه را در عالم به دست آورده اند را در جامعه منتقل کنند و ما موظفیم صرف نظر از دید گاه های شخصی مسیر های درست و غلط را بیان کنیم با توجه به مخاطبان فعلی که مشغول فراگیری علوم دقیقه(تجربی) هستند و کمتر با مسائل اجتماعی و تغییرات انسانی سرو کار دارند گفت: ما از انسانی و انسانیتی صحبت می کنیم که دارای درجه نیست که بتوانیم آن را زیاد و کم کنیم تا متوجه شویم چه زمانی گداخته می شود ما معتقدیم که تغییر در جوامع مختلف انسانی ممکن است در شرایط متفاوت اتفاق بیافتد درست به همین دلیل قاعده پردازی در علوم انسانی کار ساده ای نیست اما از آنجائی که اولین دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور سفر کردند، مهندسان و پزشکان بودند این گروه پیشگام در اقدام به تغییرات جامعه شدند و این یکی از مشکلات جامعه ما بود که انسان کمتر به ماهو انسان برخورد می شد.

کولایی با بیان سوالی ادامه داد : عادات چطور تغییر می کنند؟ ما معتقدیم دموکراسی یک امر یادگیری است دمکراسی حق نیست که بگوییم دولت یازدهم سر کار آمد و جامعه را دموکرات کرد و ما نمی توانیم سیاست های 8 ساله دولت احمدی نژاد را در کنار بررسی عملکرد دولت یازدهم بگذاریم و روابطی که در طول 8 سال علیه زنان و دختران در حوزه های عمومی شکل گرفت را زیر پا گذاشته و حالا بگوییم از نو شروع می کنیم. تصویر زن در جامعه دوران احمدی نژاد، برخلاف آرمان های انقلاب اسلامی است که در دیدگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی قرار داشت. ما در دهه 50 انقلاب کردیم زیرا شاه می گفت زن باید فریبا باشد ما گفتیم نه زن باید انسان باشد و حجاب را قبول کردیم زیرا می خواستیم نشان دهیم زن یک موجود جنسی نیست و انسانی است که حق دارد انتخاب کند چطور لباس بپوشد.امام خمینی فرمودند: زنان ما به خاطر ادب اسلامی حجاب را انتخاب کردند پس زنان ایرانی درک و فهم و شعور دارند که بدانند باید چه بپوشند این زنان با رد کردن مدل سازی پهلوی تصمیم گرفتند انقلاب اسلامی را تجربه کنند.

الهه کولایی ادامه داد: شورای هماهنگی مجمع اصلاح‌طلب زنان در 40 سال پس از پیروزی انقلاب تعیین کننده و حافظ و پاسدار انقلاب بودند اسطوره هایی که به عنوان همسر ،مادر و فرزند شهید وجود داشتند بجای پاسداشت، سهمیه هارا به آقایان دادند و حتی نگهداری از همسر جانباز جای تقدیر نداشت و امتیاز به حساب نیامد.ما زمانی می توانیم دولت را ارزیابی کنیم که ابتدا برگردیم ببینیم دولت های 8 و 9 چه عملکردی داشتند و در جامعه ما سهمیه بندی جنسیتی علیه دختران در حوزه زنان برنامه ریزی سیستماتیکی داشت تا زنها به خانه و آشپز خانه ها برگردند.

فرشته روح افزا،پژوهشگر و محقق در مسائل زنان درمخالفت با تصویب این طرح گفت: دلیل اینکه مهندسان و پزشکان در حوزه علوم انسانی ورود پیدا کرده اند عدم کارایی متخصصان علوم انسانی بوده است و اگر علوم انسانی مسیر صحیحی را طی می کرد و نقطه ضعف نداشت هر گروه در حیطه علمی خود فعالیت می کرد اما این نظر که بگوییم افراد بدون تخصص وارد حوزه زنان شده اند غلط است ممکن است یک مهندس شاعر هم باشد آیا این دور از منطق و عقل است؟ اما با خانم کولایی موافقم اگر کسی بدون مطالعه وارد فعالیتی شود ورود او در آن زمینه حاصلی جز خرابکاری و وخیم تر کردن اوضاع ندارد در اغلب موارد زیر ساخت ها بسیار مهم است و نمی توان روی یک آجر لق بنا ساخت اگر در دولت احمدی نژاد که بنده اصلا طرفدار ایشان نیستم،کوتاهی هایی صورت گرفته است این دولت باید جبران کند و الان غیر منطقی است که دولتی که دوره اش به سر آمده را هدف قرار دهیم اما احمدی نژاد هم وقتی روی کار آمد همین مسائل را عنوان می کرد و می گفت دولتهای گذشته کارهایی را انجام داده اند که تعمیر و یا ترمیم آن حداقل 5 سال طول خواهد کشید. 8 سال دولت آقای هاشمی، 8 سال خاتمی، 8 سال موسوی یعنی 24 سال نظرات روحانی روی کار بوده و زیر ساخت ها ایجاد شده است و دوران احمدی نژاد که فقط 4 سال اول آن مطابق با آرمان های انقلاب بوده و در دوره دوم هم با ایشان هم به مشکل برخوردیم.پس برای قضاوت عملکرد لازم است همه سالها از اول انقلاب تا حالا بررسی و رصد شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در اولین مطالعه خود در بحث خشونت علیه زنان اعلام کرده است در هر 18 ثانیه یک زن مورد حمله و بد رفتاری قرار می گیرد مسئله ای که در مورد این لایحه مطرح است این است که آیا این لایحه بر طبق داده های جهانی در حال تصویب است یا بر اساس اتفاقات کشور ایران؟چرا باید لایحه ای تصویب شود که بر اساس استاندارد های جهانی است در صورتی که شاید در کشور ما این اتفاقات رخ ندهد؟

الهه کولایی: خشونت یعنی چه؟ مدتها در مجلس در مورد اینکه در چه شرایطی زن در زمان اضطرار می تواند تقاضای طلاق کند؟بحث بود.بدیهی است که واقعیت های هر جامعه باید در فضای خود جامعه دیده شود و من موافق هستم که نباید بر اساس استاندارد های بین المللی در مورد مسائل داخلی اقدام کنیم و باید شاخص ها را از سطح جامعه خودمان استخراج کنیم در غیر این صورت قانون وضع شده به درد جامعه نخواهد خورد و بدون شک نباید نگاه وارداتی به لوایح ،طرح ها و فرآیند اجرای قوانین داشته باشیم و حتما باید بر اساس داده ها ،آمارها و اطلاعات داخلی لایحه ای تدوین شود اما لازم به یاد آوری است که در علوم اجتماعی باید به روند هم نگاه دقیق داشته باشیم و یک دکتر موقع ویزیت بیمار اول تاریخچه سلامتی شخص را می پرسد تا از شرایط و سوابق دارویی و درمانی مریض آگاهی پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه در علوم انسانی نمی توانیم بگوییم 2+2=4 و مهندسی جامعه مورد غلطی است که از نظام شوروی وارد جامعه ما شده است و این واژه پردازی ها در هر علمی نیاز شناسی خود را دارد گفت: لایحه یعنی ایجاد یک ساز و کار برای یکسری مسائل موجود در جامعه و یا مسائلی که باید در جامعه رواج پیدا کند و یا جلوی یک سری از رفتارهای مضر و خسارت بار را بگیرد یعنی برای آدم ها قاعده وضع کنیم اما ما در ایران متاسفانه اعتقاد به قانون نداریم مثلا علیرغم تمام قوانین و مقررات رانندگی درست هنوز رتبه اول تصادفات را در جهان داریم بنابر این تصویب این لایحه نمی تواند جلوی خشونت علیه زنان را بگیرد.

الهه کولایی: زمانی که از زن به عنوان فردی که در خدمت مرد آفریده شده یاد می شود آیا می توان با خشونت علیه زنان مبارزه کرد؟ تازمانی که نظام آموزش و پرورش ما رسمی و غیر رسمی زن را به عنوان یک موجود تابع تصویر می کند و تنها به دنیا آوردن فرزند را وظیفه زن می داند آیا این حق انسانی زن است تا این قانون نکاح و روابط خانواده است لغو خشونت را نمی توان اعمال کرد اینها روندی است از نگرش ها،نگرش با وضع قانون تغییر نمی کند و اینکه حوزه علوم اجتماعی کارکرد مناسب را نداشته قابل قبول نیست بلکه از ابتدا کسانی که نگاهشان علوم تجربی بود وارد این حوزه شده اند و نگرش انسان ها به خود و دیگران باید تغییر یابد این همان آیه ای است که در سال 57 در بسیاری از راهپیمایی ها درس همه ما بود" إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم، خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!این تغییر علاوه بر نظام آموزش و پرورش همت حوزه و دانشگاه را می خواهد پس قدر دست آورد های عظیم 39 ساله انقلاب را بدانیم وافزایش تعداد زنان تحصیل کرده را رحمت بدانیم نه مصیبت.

فرشته روح افزا: سوال این است با وجوداینکه اصلاح طلبان سالها روی کار بودند و مجلس و دولت را در اختیار داشتند چرا ما نتوانستیم حقوق زنان را احقاق کنیم؟ پس فقط با قانون نمی توانیم به خشونت علیه زنان خاتمه دهیم و اگر علوم انسانی موفقیت داشت الان نباید خشونت داشته باشیم عدم موفقیت این لایحه قانونی شدن مهریه بود . مهریه قانونی شد و طلاق و اختلافات بالا رفت .این قانون می گوید اگر شوهر یک نگاه خشم آلود هم به زن کرد می تواند به دادگاه و کلانتری مراجعه کند پس تفسیر خانم از نگاه مهم است و با این شکل روابط خانوادها به سطح دادگاه ها خواهد کشید و از آنجائی که حق فقط مختص زنان نیست و بچه های آن خانواده هم حقوقی دارند در این لایحه حقوق بچه ها کجاست؟

روح افزا ادامه داد : لایحه خشونت دارای نقص های جدی است و به نظر کارشناس قوه قضائیه ما باید به تعداد مردان ایران سلول زندان درست کنیم برای اینکه آقا بخواهد نفس بکشد و تعبیر خانم این باشد که آقا دارد من را تحقیر می کند این خشونت است و این لایحه به خانم حق می دهد. در این لایحه حقوق خانواده بطور جمعی دیده نشده است و دفاع از زنی به مصداق ماهو باید در تمام ابعاد دیده شودبا وجودی که بچه داری و خانه داری نقطه ضعف نیست اما در جامعه فعلی کدام زنی فقط مشغول خانه داری است؟حضرت امام می فرمایند: قران و زن انسان ساز هستند یعنی زن را معادل قران می داند و به واسطه پتانسیل زن ،زن به عنوان عامل تربیتی ،محبت،زیبایی تعبیر می کند و چرا یک زن باید بالای سکو برود و بگوید هیکل مرا ببینید؟مگر هویت زن به جنسیت اوست؟با نگاه اصلاح طلب ها دقیقا زن به عنوان جنس دست دوم معرفی می شود. زنان الان چه جایگاهی دارند؟ از جمله اهداف سند2030 دستیابی به تساوی جنسیتی وتوانمندسازی همه زنان و دختران است و با توجه به تلاش هایی که برای اجرای این سند در حال انجام است سوال مطرح در مورد این سند این است که اگر چه زمانی این سند منتفی شد اما در برخی از نقاط کشور بندهایی از آن در حال اجراست چقدر این سند در احقاق حقوق بانوان در رشد جامعه موثر است؟ و آیا بر طبق فرهنگ اسلامی -ایرانی ما که برای خانواده یک جای بسیار والا در نظر گرفته شده این سند جایگاه خانواده را پایین می آورد با این مسئله قرار است چگونه برخورد شود؟

وی افزود: بند 5 این سند تحت عنوان برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان ،برابری جنسیتی وخشونت علیه زنان است که در نظر دارد زن را معادل مرد قرار دهد. طبق نظر اسلام زن انسان ساز است و منزلت زن را حتی معادل پیامبران قرار می دهد و به نظر قران همه تربیت عالم چه کافر و چه مومن دست زن است در حالیکه در این سند جنس زن را پایین تر از حقیقت خود جانمایی می کند.خیلی از دانشمندان غربی از جمله شارون اسلاتر در بحث آموزش جنسیتی نقد دارند که به بچه 2 یا3 ساله نباید خود ارضایی و... را آموزش داد اما بر طبق گزارشات واصله این موضوع در برخی از جاها در حال آموزش است بر اساس این سند ما باید همه چیز را در اختیار سازمان ملل قرار دهیم و حتی تعداد کلاسهای مدرسه و مسجد باید به سازمان ملل گزارش شود در این سند یک بی هویتی ای وجود دارد سازمان ملل این سند را رسم ،تصمیم گیری و برنامه ریزی می کند و ما باید اجرا کرده و گزارش دهیم و حتی جزئیات را هم برای ما مشخص می کنند .

در بند یک از فقر زدایی صحبت می شود ولی وقتی وارد محتوا می شویم عنوان می کند تعداد فقیر ها باید کم شود عناوین این سند در زرورق زیبایی پیچیده شده است که با محتوایش بسیار متفاوت است استعمار قبلا با هجوم و حمله فیزیکی به مرزها و کشتار بر دیگران غلبه می کرد اما الان نمی تواند به این شکل عمل کند و با قانون های نرم مانند اسناد 2030 و کنترل های سازمان مللی اینکار را می کند

روح افزا تاکید کرد :اگر قرار باشد در سند پاریس که ما آن را امضا کردیم کارخانه های صنعتی برای حفاظت از محیط زیست و لایحه ازن بسته شود اول باید خودشان اجرا کنند بر اساس این سند ما باید آمار معادن،مخازن آب و همه حوزه های فرهنگی و غیر فرهنگی نیز باید در اختیار سازمان ملل قرار دهیم و به نوعی برده وار در خدمت سازمان ملل قرار بگیریم .جوانان باید آگاهی و اطلاعات خودرانسبت به محتوای این سند بالا ببرند. در بند یک از فقر زدایی صحبت می شود ولی وقتی وارد محتوا می شویم عنوان می کند تعداد فقیر ها باید کم شود عناوین این سند در زرورق زیبایی پیچیده شده است که با محتوایش بسیار متفاوت است استعمار قبلا با هجوم و حمله فیزیکی به مرزها و کشتار بر دیگران غلبه می کرد اما الان نمی تواند به این شکل عمل کند و با قانون های نرم مانند اسناد 2030 و کنترل های سازمان مللی اینکار را می کند.

وی افزود: طبق پیش بینی سازمان ملل 30 سال آینده جمعیت ایران 38 میلیون است که حدود 15 میلیون آن جوان و کودک هستند و 15 میلیون میانسال 8 میلیون جوان باید میانسالان را نگهدارند و بچه ها را هم تربیت کنند برای همین ما مرزهایمان را از دست خواهیم داد و این فرصتی است برای ورود کشورهای دیگر و دسترسی بیگانگان به دارایی های کشور های تحت سلطه .. با این سند ما استقلال خود را از دست می دهیم .

الهه کولایی: تحولات کشور بعد از انقلاب اسلامی درون زا است و از الگوهای بیرونی استفاده نشده است نه در دوران سازندگی و نه در دوره اصلاحات. پایه برنامه ریزی ها الگوهای خارجی نبود بلکه اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و ظرفیت هایی دینی و مجوز های مجتهدین بوده است .آمار زنان تحصیل کرده وضعیت بهداشت و سلامت زنان ایرانی در حوزه های مختلف گذشته از شکاف جنسیتی در سالهای اخیر که آمارهایش منتشر می شود نشان می دهد که ما وضع قابل قبولی در دنیا نداریم من معتقدم در طول این 4 دهه پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم اما وقتی از تکریم مقام زن صحبت می شود در حالیکه مرد می تواند 2 ساعت بعد از عقد زن یک زن دیگر را هم بیاورد این تکریم غیر قابل قبول است.هیچ دختری نمی تواند مردی را در کنار خود تحمل کند که زن دیگری را تحت عنوان صیغه یا زن دوم و سوم داشته باشد.امام فرمودند: در عنصر فتوا دو مساله باید دیده شود زمان و مکان ،اگر زمان و مکان دیده نشود جامعه داخلی به موج جهانی شدن واگذار می شود ما باید نشان دهیم نگرش ما توان پاسخگویی به انتظارات را دارد شعار کفایت نمی کند حضرت زهرا یازینب(س) الگوهای متعالی برای ما هستند اما وضعیت زنان ما چگونه است؟ چرا نرخ طلاق توافقی در کشور ما بالاست؟چون ادراک دختران ما به مدد آگاهی هایی که بعد از انقلاب در مورد حقوق زنان داده شده با واقعیت ها تناسب ندارد.

کولایی گفت : اینکه مرد رئیس خانواده است معنی ندارد .زن و مرد برای یک رابطه مشارکتی با هم ازدواج می کنند بجای اینکه به تربیت مردان بپردازیم نباید رفتن زن به کلانتری پس از خشونت زیر سوال برده شود دنبال این نیستیم که زنان بخواهند به نام حقوق زن، پایه خانواده را سست کنند (سو استفاده زن و مرد هر دو مذموم است) نقش مادری و همسری مهمترین و پر ارزش ترین نقش زن است اما زنانی هستند که توانایی ایفای چند نقش دیگر را هم دارند جامعه جهانی به دنبال نابود کردن تفکر ماست تفکری که برای آن ارزش قائلیم بیش از اینکه جامعه جهانی اثر گذار باشدعملکرد داخلی در این زمینه موثر است چرا دوست داریم همه چیز را خارج از مرزها دنبال کنیم وقتی دختران ما با اشتیاق پای صندوق های رای می روند انتظار دارند منتخبشان بتواند در وضعیت آنها تغییر ایجاد کند.

کولایی افزود: زمانی که با زنان خاور میانه ای صحبت می کردم بدون اغراق می گفتند الگوی ما زنان ایرانی هستند و ما آرزو داریم بتوانیم راهی را که شما طی می کنید را طی کنیم اما چرا بعضی تصور می کنند جهان از صبح تا شب در حال توطئه علیه ماست ؟ 2030 سندی است که رزرویشن دارد ما می توانیم نپذیریم و یا متناسب با ارزش های خود آن را اجرا کنیم.

اما ارزشهای ما چیست؟حفظ خانواده حفظ کرامت زنان،اینها شعار نیست و باید در عمل ببینیم کدام کرامت زن است این که مرد هر کاری دلش خواست را بکند به صرف مرد و رئیس خانواده بودن؟ واقعیت را آنطور که هست ببینم و اگر جامعه جهانی در نظر دارد ارزش های ما را نابود کند ما باید با عملکرد درست با آن مقابله کنیم و بر اساس قانون اساسی ،دولت موظف است فرصت های برابر برای همه ایرانیان فراهم کند.

فرشته روح افزا: یک جا از پیشرفت زن ها گفته می شود و یکجا از ضایع شدن حقوق زنان این تناقض است.هیچکس توهم جامعه جهانی را ندارد من اصلا موافق این نیستم که زن در خدمت مرد آفریده شده است این را حتی اسلام هم نمی گوید امام سجاد در رساله حقوقشان برای زن،مرد و همسر تعیین حد و تکلیف نموده اند زن پایه نهاد خانواده است و نباید این قضیه سست شود اما ما در عرصه های اسناد بین المللی تبعیت کور کورانه داریم و رزویشن آن را امضا کرده ایم و برای آن تعهد دادیم من موافقم که آموزش صحیح به دختران از حقوق انسانی آنهاست و اگر دختران ما درس می خوانند باید بازدهی داشته باشند و باید تعریف بشوند چون مردها نیز درس می خوانند و اگر دختران ما درس می خوانند نباید حق مادر و همسر شدن را از آنها گرفت و آیا طلاق به نفع زنان است؟

لطمه عاطفی ای که یک خانم از طلاق می خورد بیشتر از یک مرد است برای اینکه از زن حمایت بشود باید اقدام کنیم و برای حمایت از فرزندان باید آمار طلاق را پایین بیاوریم هیچکس با زن تحصیل کرده مخالف نیست و هرکس که بخواهد حقوق یک انسان را ضعیف کند و زیر پوشش بگیرد عدالت الهی نیست وارونه جلوه دادن دین است که بگویند دین اسلام مرد را در اولویت قرار داده است.

دکتر ذبیح الله خدائیان: جرم انگاری وسیع برای مردان

معاون حقوقی قوه قضائیه در خصوص لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت ضمن تأکید بر لزوم حمایت از برخی اقشار آسیب پذیر در جامعه نظیر کودکان، نوجوانان و بانوان در خصوص آسیب ها و انتقادات وارده به این لایحه گفت: آسیب اساسی که این لایحه با آن روبرو است، جرم انگاری وسیع آن است، به گونه ای که برخی مواد آن به طور متوسط بیش از ۲۰ جرم جدید را جرم انگاری کرده است.

دکتر ذبیح الله خدائیان افزود : از آنجا که اصطلاحات و واژه‌ها در مواد مختلف این لایحه چند پهلو، قابل تفسیر و پردامنه هستند؛ لذا مصادیق آن بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال از دل اصطلاح «خشونت روانی» می‌توان بیش از ده‌ها، عنوان مجرمانه استخراج کرد.لازم به ذکر است تمامی این مجازات ها در حالی اعمال می شود که نه تنها عناوین مجرمانه ای به عناوین فعلی اضافه می شود که اثبات آن سخت است بلکه در عین حال مصداق های خشونت در استان های مختلف، متفاوت است که این موضوع نیز باید در لایحه لحاظ شود.

زهرا آیت اللهی، رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان در گفت وگوی اختصاصی با ایسکانیوز در این باره گفت:سند 2030 دارای17 هدف است و در هدف 5 به طور ویژه به بحث زنان می پردازد توانمند سازی زنان و دختران اهداف فرعی دارد هدف 2-5این سند ریشه کنی همه انواع خشونت علیه زنان و دختران در حوزه های عمومی و خصوصی است .در داخل کشور راجع به خشونت علیه زنان در حال اقدام است باید ببینیم مبنایی که بر اساس آن لایحه نوشته شده با کدام مبنا سازگاری دارد و چیست؟ اسلامی است یا غیر اسلامی؟

وی گفت:در حال حاضر فقط در یک جا است که ادعا دارد برای خشونت علیه زنان،حرف ،ایده و راهکار دارندو آن هم سازمان ملل است .لایحه خشونت علیه زنان در موارد متعددی با اسنادسازمان ملل همخوانی دارد و فی الواقع منابع این سند برگرفته از 1- سند کلی از سازمان ملل ویزه خشونت 2- رفع تبعیض علیه زنان و 3- سند اهداف توسعه پایدار است(2030)اینها دارای یک روح واحد هستند و این لایحه در همان سو و در راستای آن است پس این دو موضوع کاملا با هم مرتبط است .

مدیر گروه مطالعات زن و خانواده گفت:در نگرش اسلامی با ظلم به زنان مقابله می شود بگونه ای که حتی گاهی مصلحت را در طلاق بیان می کند مانند : عدم پرداخت نفقه که در این صورت زن با شکایت به دادگاه می تواند از او جدا شود و چنانچه زن دچار عسر و حرج شود می تواند با مراجعه به دادگاه و حتی مخالفت مرد از او جدا شود که در این صورت اگرچه خانواده متلاشی می شود اما امکان طلاق وجود دارد و نگرش اسلامی به این معتقد نیست که زندگی باید در هر شرایطی ادامه پیدا کند اما اضمحلال خانواده در جایی توصیه می شود که در آخر خط باشند نه در آغاز.این لایحه حدزیادی مرد ستیزانه است که منجر به تضعیف نهاد خانواده می شود.

آیت اللهی گفت:در قرآن و روایات به دخالت اقوام در حل مشکلات خانوادگی تاکید شده است در لایحه خشونت به هیچ وجه به نقش مثبت اقوام پرداخته نشده است و اول فرد معنا دارد بعد خانواده و سپس جامعه . نگرش در این اسناد هسته ای است و تاکید بر آن دارد که مشکلات داخل خانواده باید توسط پلیس و با دخالت دادگاه حل و فصل شود و خانواده قداست ندارد و به نقش حمایتی خانواده توجهی نشده است .و از دیدگاههای اسلامی در این اسناد خبری نیست .

وی گفت: فرهنگ بومی ما ایرانیان این است که اگر مردی همسرش را مورد آزار قرار داد اولین فردی که دخالت می کند پدر یا برادر زن است که در اولین مواجهه برای حل مشکل به مشاور یا نصیحت می پردازد و با میانجیگری و آرام کردن جو روانی زن را به خانه بر می گرداند. دخالت دائم پلیس در بحث های داخلی خانواده شیوه مطلوبی است؟ دخالت فامیل در برگرداندن آرامش به خانواده در مواقع لازم دارای چند حسن است :اول اینکه اطلاعات و شناخت زوجین برای حل مشکلات آنها بسیار مفید است در حالیکه با دخالت پلیس و قاضی و حتی گرفتن یک وکیل فضا ملتهب تر شده و حتی ممکن است حقایق وارونه به نفع زن جلوه کند و غالبا دخالت فامیل منطقی تر است دوم: پس از حل و فصل مشکلات توسط فامیل زوج به حال خود رها نمی شوند بلکه چتر حمایتی ادامه دارد اما تعریف خشونت در این لایحه به قدری وسیع است که حتی برخی سخت‌گیری‌ها که گاهی مرد به خاطر مصلحت خانواده آنها را اعمال می‌کند، خشونت اجتماعی یا خشونت اقتصادی یا خشونت روانی تلقی شده است.

وی با اشاره به آموزش جنسی در سند 2030 و با وجود نیاز به آموزش‌های جنسی گفت: تا به حال سیاستی در این زمینه در کشور وجود نداشته است و تدوین سیاست‌های سامان‌دهی تربیت و آموزش‌های جنسی در کشور در همین راستا انجام شد.

آیت اللهی با تاکید بر انجام دو کار کلان در شورای فرهنگی اجتماعی زنان که تدوین سیاست‌های مربوط به زنان و خانواده و ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: یکی از اسنادی که این شورا در سال گذشته تنظیم و آماده کرده است، سند سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش‌های جنسی در کشور است.

رئیس شورای اجتماعی فرهنگی زنان گفت: سند 2030 پس از انتخابات در خرداد 96 در دستور جلسه رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، از آنجا که یکی از مباحث سند 2030 آموزش­های جنسی بود. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته شد تا شورایعالی سیاست­های آموزش جنسی را آماده و تصویب کند.

وی با اشاره به اینکه با وجود نیاز کشور به آموزش‌های جنسی سیاستی در این زمینه وجود نداشته ،گفت:‌ مسئله آموزش جنسی به صورت جدی در دستور کار شورا قرار گرفت. شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان با حضور مشاورین وزرا و نمایندگان دستگاه­های عضو شورا سیاست­های تربیت و آموزش جنسی را آماده و تصویب کرد. دبیرخانه شورای عالی علاوه بر دریافت این مصوبه از دستگاه­هایی مانند بهزیستی یا آموزش و پرورش یا قوه قضائیه نیز درخواست کرد تا اکثر آن مراکز هم سیاست یا آئین­نامه­ای دارند ارائه دهند که هیچکدام نداشتند.

آیت‌اللهی ادامه داد: سیاست‌های ساماندهی تربیت و آموزش‌های جنسی کشور نهایتاً در شورا تصویب شد که بر اساس آن مسائل جنسی کشور را تقسیم‌بندی کردیم،‌ نخست اینکه آموزش‌های جنسی در کشور در چه سنی باید آموزش و ارائه داده شود؟ دیگر اینکه محتوای آموزش‌ها متناسب با سنین گروه‌ها تهیه شود و از آموزش‌های فله‌ای و بدون در نظر گرفتن اقتضائات سنی بپرهیزیم، همچنین مراکز آموزش متعدد در این زمینه مانند وزارت بهداشت، بهزیستی،‌ آموزش و پرورش، مراکز مشاوره خصوصی و دولتی و مشاوره‌های اینترنتی باید ساماندهی شوند.

رئیس شورای اجتماعی فرهنگی زنان از اهداف تدوین این سند به تربیت جنسی کودکان با تأکید بر توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت جنسی فرزندانشان، تربیت جنسی نوجوان و جوانان پیش از ازدواج بر مبنای آموزش سلامت دوران بلوغ و خویشتن‌داری جنسی تا آستانه ازدواج، ساماندهی آموزش‌ها و مشاوره‌های جنسی زوجین و افراد در آستانه ازدواج با تحکیم بر خانواده سالم و مستحکم، ساماندهی آموزش‌های جنسی به افرادی که دارای اختلال یا بیماری جنسی یا آسیب‌دیده جنسی هستند با تأکید بر پیشگیری، درمان و بازیابی سلامت همه‌جانبه و همچنین ساماندهی آموزش‌های جنسی به مجرمین جنسی با تأکید به پیشگیری، مجازات و بازگشت به زندگی سالم اشاره کرد.

آیت‌اللهی در خصوص اصول آموزش‌های جنسی مصوب شده گفت: محتوای آموزش‌های جنسی در گروه‌های پنجگانه بر حسب شرایط سنی متفاوت خواهد بود که در کودکی عمده مسئولیت آموزش و تربیت جنسی بر عهده والد همجنس خواهد بود، کلیه آموزش‌ها در دوره‌های پنج‌گانه فوق به تناسب جنس و به تفکیک فضاهای آموزشی بین دو جنس و توسط مربیان همجنس انجام می گیرد. در همه آموزش‌ها و مشاوره‌های جنسی شیوه رعایت عفاف و حفظ حیا آموزش داده می‌شود.

وی در خصوص اقدامات ملی در تربیت جنسی تصریح کرد: در تربیت جنسی کودکان ارتقاء دانش والدین و مربیان در زمینه تربیت هویت جنسیتی کودک،‌آشناسازی والدین با نحوه پاسخگویی صحیح به پرسش‌های جنسی کودکان، آموزش‌های شیوه پیشگیری از بیداری جنسی به والدین و مربیان بر اساس آموزه‌های اسلامی، آموزش خودمراقبتی به کودک جهت پیشگیری و سوء استفاده جنسی با تأکید بر حفظ حیای فطری کودک و همچنین آموزش اقدامات حمایتی و درمانی مناسب از سوی والدین پس از وقوع آزار جنسی از جمله اقدامات در تربیت جنسی کودکان خواهد بود.

رئیس شورای اجتماعی فرهنگی زنان ادامه داد:‌ آموزش تحولات مختلف دوران بلوغ همراه با احکام و تکالیف شرع و امور بهداشتی،‌ آموزش و ترویج مؤلفه‌های رعایت اخلاق جنسی در خانواده‌، آشناسازی جوانان و نوجوانان در مورد عفاف و تبیین فواید آن از جمله اقدامات ملی در حوزه تربیت جنسی نوجوانان خواهد بود.

رئیس شورای اجتماعی فرهنگی زنان در خصوص اقدامات ملی آموزش‌های جنسی به زوجین نیز به آشناسازی زوجین به عوامل جسمی، عاطفی، اخلاقی مؤثر در روابط جنسی مطلوب، ارائه آموزش‌های مورد نیاز و مشاوره به زوجین و افراد در آستانه ازدواج برای برخورداری از سلامت جنسی، ارائه آموزش‌های حقوق جنسی همسر، آموزش و ترویج مؤلفه‌های رعایت اخلاق جنسی و آشنا سازی زوجها با راه­های پیشگیری از ناباروری و ارائه اطلاعات صحیح در مورد راه­های پیشگیری از بارداری اشاره کرد.

آیت ­اللهی اقدامات ملی مربوط به ساماندهی آموزش­های جنسی به افراد دارای اختلال یا بیماری جنسی یا آسیب­ دیده جنسی را با تأکید بر درمان و بازیابی سلامت همه جانبه آنان برشمرد و سپس در مورد اقدامات ملی پیرامون ساماندهی آموزش جنسی به مجرمین جنسی با تأکید بر پیشگیری، مجازات و بازگشت به زندگی سالم و پاک 5 اقدام ملی مصوب این سیاست­ ها را نام برد.

705

کد خبر: 913408

وب گردی

وب گردی