لزوم وجود تفکر راهبردی و استراتژیک در بین افراد جامعه

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید بر لزوم تفکر استراتژیک در بین افراد جامعه گفت: یکی از ویژگی های این تفکر، آینده‌نگری و آینده‌سازی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم از دو تفکر و دو نگاه به عالم پرده‌پرداری کرده و می فرماید؛ نگاه نخست، نگاه سطحی به ظاهر دنیا و نگاه دوم، نگاه راهبردی و استراتژیک است.

وی با بیان اینکه تفکر راهبردی و استراتژیک امروز در مجامع دانشگاهی مورد مطالعه قرار می گیرد، گفت: یکی از ویژگی های این تفکر، آینده‌نگری و آینده‌سازی است. انسان هایی که تفکر استراتژیک دارند، باطن عالم را می بینند و به هدف ها و آرمان های بلند فکر می کنند و در اندیشه ساختن آرمان های بلند هستند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های برجسته تفکر استراتژیک، نگرش خلاق، ایده‌پرداز و آینده‌ساز است، گفت: انسان هایی در تراز قرآن کریم، بالاترین افق آینده را می بینند و ماندگارترین افق را خلق می کنند. این افراد آینده‌ای را می سازند که بسیاری از افراد دیگر از قدرت تصور آن عاجزند.

وی افزود: این امر ثمره تربیت دینی و تفکر مبتنی بر آموزه های وحیانی است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های تفکر استراتژیک گفت: انسان های دارای این تفکر، از لحظه و زمان بهترین استفاده را برده و با رصد زمان های حساس، بالاترین بهره را از آن می برند. برای انسانی که دارای تفکر توحیدی و اندیشه راهبردی در تراز قرآن است، تمام لحظه‌ها یک فرصت استثنایی است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه طبق فرمایش خداوند در قرآن کریم؛ تفکر سطحی نیازی به اراده ندارد، گفت: امام خمینی (ره) به نقل از آیت‌الله شاه‌آبادی می فرمایند مقام و مرتبه انسان به مرتبه اراده او بستگی دارد. امام خمینی (ره) نماد این عزم و اراده بود. اراده امام خمینی (ره) با یک تفکر راهبردی، به آینده تعلق می گرفت و برای رسیدن به آن هدف، با عزم و اراده بالاترین سعی را داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در هدایت انقلاب و در راستای همان اهداف و آرمان های بلند، با عزم و اقتدار ایستاده‌اند و همان آینده‌نگری را باور دارند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های برجسته تفکر راهبردی، نتیجه‌گرا بودن آن است، گفت: این نوع تفکر به دنبال عمل‌گرایی کور و اندیشه بدون عمل نیست، بلکه به دنبال نتیجه است. انسانی که دارای تفکر راهبردی است، در درجه اول دارای عمل است و در درجات بعد عمل مبتنی بر نتیجه دارد. در واقع عملی مبتنی بر نتیجه است که دانش‌محور و علم‌محور بوده و با نگاهی به آرمان های بلند و ساختن آینده، شکل گیرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما این است که کاری که می کنیم بر مبنای عمل صال، مبتنی بر دانش، معرفت و انگیزه صالح نیست، گفت: به همین دلیل است که برخی از امور ما به نتیجه نمی‌رسد. در صورت رعایت این نکات، رسیدن به هدف و نتیجه قطعی است.

وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان دومین جشنواره ملی قرآنی شیخ طبرسی گفت: امیدوارم برگزاری این جشنواره، راه را برای موفقیت روزافزون فعالان این حوزه هموار کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در پایان ابراز امیدواری کرد: خداوند در مسیر نگاه به حقیقت عالم، فهم اهداف بلند و متعال، شناخت نقشه راه و سعی تمام برای رسیدن به آرمان ها و اهداف عالی و متعالی، همه ما را هدایت بفرماید.

کد خبر: 913526

وب گردی

وب گردی