مزینانی :طرح کتابخانه گردی تبلیغ خوبی برای مطالعه است

​نویسنده ادبیات داستانی انقلاب، گفت: طرح کتابخانه گردی با رعایت زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به افزایش مطالعه مردم و دور شدن مردم از فضای مجازی کمک کند.

محمدکاظم مزینانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره طرح کتابخانه‌گردی، گفت: اینکه چنین طرحی جنبه رسمی داشته باشد را نمی‌توانم نظر دهم چون در تخصصم نیست اما باید به گونه‌ای باشد که جنبه‌های ادبی و صمیمی کار را کمرنگ نکند.

وی افزود: من قبل تر به کتابخانه‌های عمومی کم و بیش سر زده‌ام اما اینکه مشتری دائم آنها باشم خیر اینطور نبوده است در برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها هم مشارکت کرده‌ام اما در قالب میهمان حضور داشتم امیدوارم که این طرح در این وانفسای کتابخوانی بتواند تأثیرگذار باشد.

مزینانی با بیان اینکه طرح کتابخانه گردی می‌تواند تبلیغ خوبی برای مطالعه مردم باشد، گفت: اینکه از نویسندگان و دوستداران کتاب هم در این طرح استفاده شود قضیه را جدی تر می‌کند حتی برنامه‌ای با هدایایی به مردم دادن نیز می‌تواند مؤثر باشد. ضمن اینکه برپایی مسابقات کتباخوانی با حضور نویسندگان هم در این طرح مؤثر است.

نویسنده ادبیات داستانی انقلاب با اشاره به اینکه برای پربار کردن این طرح می‌بایست برنامه‌هایی ریخت، افزود: به طور مثال مسابقه گذاشتن با حضور یک نویسنده و مدیر کتابخانه و نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند بازخورد بهتری داشته باشد.

مزینانی با اشاره به کتاب نخوان بودن مردم ایران گفت: یکی از دغدغه‌هایی هر نویسنده‌ای زمانی که کتابی را می‌نویسند همین بحران کتابخوانی و پیدا کردن مخاطبان کار است، مخاطب چیز کمی نیست کتاب می‌بایست در جامعه نقش یک کالا را یافا کند و متأسفانه کتاب از حالت انتزاعی در جامعه ما خارج نشده و تبدیل به کالا نشده است.

برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تأثیرات منفی فضای مجازی بر کتابخوانی مردم گفت: با صراحت باید بگویم که فضای مجازی تیر خلاص را به کتابخوانی ما زه است به نظرم جای کار دارد که حداقل مخاطبین خاص تر را می‌توان ردیابی و دراین زمینه گمانه زنی کرد ، هر چند مخاطبین شعر و زمان و سایر عرصه‌ها هم جزئی شده‌اند اما باز هم طیف گسترده‌ای از کتابخوان ها داریم که می‌تواند وضعیت را ازاین حالت خارج کند.

مزینانی با بیان اینکه هر چیزی که بتواند مردم را از فضای مجازی دور کرده و به سمت کتاب بیاورد تأثیر گذار خواهد بود، گفت: کتابخوانی هم مثل رانندگی است که اگر در سن و سال مناسب خود صورت بگیرد تبدیل به عادت خوبی می‌شود در هر رشته‌ای این اتفاق می‌تواند بیافتد و مهارت کتابخوانی بین مردم ترویج شود در نهایت کتابخانه گردی و کتابخوانی در هر مسیری می‌تواند بازخوردهای خوبی داشته باشد به شرط اینکه زیرساخت‌های مناسب را تعبیه کنیم.

502

کد خبر: 913582

وب گردی

وب گردی