عملکرد نادرست باعث نابودی بخش کشاورزی شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ما مدتی است زنگ خطرهایمان را برای دستگاه‌های نظارتی و مدیران اجرایی به صدا در آورده‌ایم و از آنها، مردم و مجامع علمی کمک می‌طلبیم.

به گزارش ایسکانیوز، سید رحمان دانیالی روز سه‌شنبه در هفتمین همایش ملی ایده‌های نو در کشاورزی با رویکرد تولید محصولات سالم که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد نادرست باعث نابودی بخش کشاورزی شده است. هنگامی که وضعیت سد زاینده رود تا این اندازه بد نبود تمام تلاشمان را برای زنده کردن حقابه زیست محیطی تالاب انجام دادیم. حقابه تالابی که بنا بر تحقیقات صورت گرفته تنها به استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری مربوط نمی‌شود، بلکه وضعیت تاسف‌بار آن تا شعاع 1000 کیلومتری تبعات زیست محیطی خود را نمایان می‌سازد.

وی درخصوص حقابه کشاورزان شرق اصفهان گفت: در صورتی که سال‌ها قبل با جدیت بیشتری به موضوع حقابه زیست‌محیطی کشاورزان پرداخته می‌شد، مشکلات امروز گریبان‌گیر کشاورزان نبود. اساتید با ارائه ایده‌های نو به کشاورزان و ارائه محصولات بهتر به مصرف کنندگان می‌توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر برخورد قاطع با افراد سودجو که محصولات خود را با فاضلاب آبیاری می‌کنند، گفت: در ایده‌های نو کشاورزی باید محیط زیست در نظر گرفته شود، نظیر استفاده از کود، سموم و استفاده از فاضلاب برای آبیاری که علاوه بر درگیر کردن محیط زیست، باعث شیوع بسیاری از بیماری‌های خاص نظیر تومور مغزی و سرطان می‌شود. البته نمی‌توان انگشت اتهام را تنها به سوی کشاورزی ناسالم نشانه برد، اما محیط زیست ناسالم باعث شد این اتفاقات رقم بخورد. در این راستا کشاورزی ما باید به سمت کشاورزی سالم و پایدار برود.

دانیالی تصریح کرد: اصفهان با استفاده از 74 نوع آفت کش رتبه اول را در کشور دارد. در حالی که سایر استان‌ها نظیر آذربایجان غربی، قزوین و همدان برخلاف فعالیت گسترده در بخش کشاورزی، نسبت به سایر مناطق بهتر و کنترل شده‌تر عمل می‌کنند. برای اولین بار مجوز معدوم شدن سموم از رده خارج شده کشور صادر شده است، اما این نقطه قوتی نیست و به معنای این است که ماندگاری سموم از رده خارج در کشور پس از 50 سال تعیین تکلیف شده است.

وی با اشاره به بزرگترین اتفاقی که می‌تواند در زمینه بهبود شرایط کشاورزی رقم بخورد، ادامه داد: ایجاد فرآیندی برای تعیین میزان کود و سموم در محصولات کشاورزی، آموزش و اطلاع رسانی شفاف در مورد سموم و آفت‌کش‌ها به شهروندان لازم است. مطالعات علمی توسط دانشگاه‌های معتبر به انجام رسیده است. امیدواریم با همدلی بین کشاورزی هم راستا با اهداف زیست محیطی و بین مجامع علمی، با ارائه پیشنهادات سازنده به سازمان جهاد کشاورزی، محیط زیست و به خصوص دانشگاه علوم پزشکی در مورد تبعات استفاده از سموم کشاورزی، سبب مشاهده کشاورزی بهتر و پایدارتر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آب در بخش صنعتی کاهش یافته است و در حیطه مصرف آب شرب نیز صرفه جویی صورت گرفته است، اما در هرصورت بیشترین ضرر را در موضوع کم آبی، بخش کشاورزی متحمل شده است.

دانیالی با اشاره به اینکه استان اصفهان بیشترین تعداد صنایع آلاینده را در کشور دارد، افزود: ممکن است یک واحد به تنهایی کمتر از حد مجاز مواد آلاینده تولید کند، اما به دلیل تعدد واحدهای صنعتی در اصفهان، این حد مجاز از نظر ظرفیت زیستی فراتر از حد مجاز می‌شود و باعث ایجاد خطر زیست محیطی خواهد شد. ما مدتی است زنگ خطرهایمان را برای دستگاه‌های نظارتی و مدیران اجرایی به صدا در آورده‌ایم و از آنها، مردم و مجامع علمی کمک می‌طلبیم.

901/900

کد خبر: 913675

وب گردی

وب گردی