پیش نویس نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی آماده شده است

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش نویس نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی آماده شده و تا پایان سال برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز مسعود شکوهی مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره «وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده»، اظهار داشت: نسبت به سال گذشته از نظر آیین نامه و مقررات، همان روال سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال رصد وضعیت هدایت تحصیلی در سال جاری هستیم تا آسیب شناسی کرده و این کار نیاز به زمان دارد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مقایسه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال 95 را انجام داده‌ایم و بررسی وضعیت امسال را نیز انجام می‌دهیم و بعد از تحلیل محتوای آن، برای اعمال نظر به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه خواهیم داد.

شکوهی در خصوص «نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی»، بیان داشت: براساس سند تحول، آموزش و پرورش ملزم بوده است تا حداکثر یکسال پس از تصویب سند در سال 90، سند جامع راهنمایی و مشاوره را تدوین کرده و برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش بفرستد که بنا به دلایلی موفق نشد.

وی متذکر شد: در حال حاضر با تشکیل کارگروهی تخصصی از اساتید برجسته دانشگاه و بعد از 2 سال کار مداوم، پیش نویس آن آماده شده و قرار است آخرین ویرایش‌ها انجام شود و آن را تا پایان سال برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش می‌فرستیم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به محض تصویب شورای عالی آموزش و پرورش ملزم به اجرا هستیم و تمام خدمات راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش به صورت متمرکز و هماهنگ در همه مقاطع از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه دوم انجام می‌شود که شامل خدمات «سازشی»، «تحصیلی» و «شغلی» است.

شکوهی در خصوص برگزاری «آزمون سلامت روان در پایه‌های هفتم و هشتم»، ابراز داشت: حدود 70 درصد دانش‌آموزان این پایه‌ها در این آزمون شرکت کردند و تا 15 اسفند نیز مهلت شرکت در این آزمون وجود داشت.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون سلامت روان، خاطرنشان کرد: این آزمون به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و هر دانش‌آموز با داشتن کد کاربری خود که مدیران مدارس آن را اعلام می‌کنند، به صورت خود اظهاری در این آزمون شرکت می‌کند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: داده‌های دانش‌آموزان سطر بندی و در 23 زمینه گرد آوری شده است و در اختیار مدیران مدارس قرار می‌گیرد؛ در نهایت پس از تحلیل، این داده‌ها ابتدا در اختیار مدیر، مربیان و مشاوران مدارس، سپس برای رئیس آموزش و پرورش منطقه و در سطح استان نیز در اختیار مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس اداره مشاوره قرار می‌گیرد.

شکوهی با اشاره به اقدامات دیگر این اداره کل، گفت: 10 جلد کتاب با عنوان «مهارت های زندگی برای دانش‌آموزان» آماده شده و در دست چاپ است که این کتب برای دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه بوده و از ابتدای سال تحصیلی آینده توزیع می‌شود.

وی در خصوص «ناهنجاری‌های رفتاری برخی از معلمان»، عنوان کرد: امسال ما توسعه خدمات مشورتی برای معلمان را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر، دوره‌های مجازی را برای معلمان و کارکنان مدارس پیش بینی کرده‌ایم که بخشی از آن اجرا شده است.

فارس
706

کد خبر: 913691

وب گردی

وب گردی