نیروی انسانی محقق و اندیشمند، ثروت اصلی کشور است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید از نیروهای انسانی دانشمند و محقق کشور حمایت کرد، توسعه و پیشرفت کشور را در گروی سرمایه گذاری و حمایت از حوزه پژوهش و تحقیقات دانست.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر رضا ملک زاده در همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی گفت: برنامه اصلی ما در حوزه پژوهش این بوده که زیرساخت های آن را تقویت کنیم که راه اندازی مرکز ملی توسعه تحقیقات، برنامه ثبت بیماری ها، نظام ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، کوهورت بزرگسالان، نوجوانان و نوزادان، پروژه ایرانوم، پزشکی بازساختی و توسعه واحدهای تحقیقاتی در مقیاس های مختلف از جمله این زیرساخت ها است.

وی ادامه داد: تعداد مراکز تحقیقاتی با ردیف بودجه مستقل از ٣٤ مرکز به ٥٣ مرکز افزایش پیدا کرده و همچنین ١٠ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی احداث و ١٠ اتاق تمیز راه اندازی کرده و ١٠ اتاق تمیز دیگر دردست اقدام داریم.

دکتر ملک زاده درخصوص فراخوان موسسه نیماد گفت: در موسسه نیماد ٤ فراخوان به پایان رسیده و پنجمین فراخوان درحال اجرا است و از ٢٣٣ طرح تحقیقاتی حمایت شده و بودجه تعلق گرفته است.

وی درخصوص اهمیت نیروی انسانی در حوزه پژوهش و فناوری گفت: نیروی انسانی به ویژه محققین و دانشمندان، ثروت اصلی کشور محسوب می شوند و دولتی که نتواند دانش و مهارت مردم را توسعه دهد و به بهره برداری برساند، پیشرفت نخواهد کرد و متاسفانه در این زمینه در کشور ما سرمایه گذاری اندک است که منجر به مهاجرت محققین و دانشمندان می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ١٠ سال زودتر از أفق چشم انداز به رتبه اول تولید علم در منطقه دست یافته ایم، خاطرنشان کرد: روند رشد تولیدات علمی منجر به حرکت پویا در مرزهای دانش توسط دانشمندان ایرانی شده است و ایران در سال ٢٠١٤ توانسته است ١٠ سال زودتر به هدف چشم انداز رسیده و کشور ترکیه را پشت سر بگذارد.

وی گفت: ایران در سال ٢٠١٦ با انتشار ٥٢١٦ مقاله در بانک اطلاعاتی اسکوپوس رتبه اول منطقه را کسب کرد و در بانک اطلاعاتی ISI نیز رتبه ١٧ جهانی را به خود اختصاص داده است.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه رشد کیفی تولید علم در ایران مطلوب است و در شاخص های فناوری وضعیت خوبی داریم، از بودجه اندکی که به حوزه تحقیقات تخصیص داده می شود، گلایه کرد و گفت: متاسفانه برای تحقیقات و توسعه پژوهش بودجه کمی اختصاص می دهند که نیاز است در این راستا با مسئولین صحبت کنیم و چاره ای بیندیشیم، چراکه اکثر مشکلات کشور از مسیر پژوهش حل می شود و به هیچوقت کالای لوکسی محسوب نمی شود.

وی گفت: با وجود اقدامات صورت گرفته در این حوزه، هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد، زیرا ایران با وقایعی همچون جنگ، تحریم و حوادث و سوانح روبرو بوده است، اما بازهم شاخص های توسعه ما رشد خوبی داشته است.


معاون تحقیقات و فناوری آلودگی هوا را معضل سلامتی مردم قلمداد کرد و گفت: سالانه ٢٩ هزار و ٥٠٠ نَفَر به علت عوامل مختلفی که آلودگی هوا آنها را تشدید کرده فوت می کنند ، لذا باید تیم های تحقیقاتی برای بررسی وضعیت آلودگی هوا تشکیل دهیم و با مسئولان مذاکره کنیم.

701

کد خبر: 913845

وب گردی

وب گردی